Annons

Dags att döpa om detta forum till bara SONY

Produkter
(logga in för att koppla)

Trued

Aktiv medlem
Känns lite daterat att ha dagens långa namn med Minolta och Konica inom parantes.
Släpp dem och låt oss heta vad vi är SONY.
 

martinot

Aktiv medlem
Känns lite daterat att ha dagens långa namn med Minolta och Konica inom parantes.
Släpp dem och låt oss heta vad vi är SONY.
Eller kanske "Alpha", eftersom det är vad gruppen (som forumet ligger i, och är knutet till) heter?

Eller borde kanske också gruppen döpas om till "Sony"?

"Alpha" kanske är bra då man täcker in systemkameror ifrån tiden med varumärkena Minolta, Konica-Minolta, och Sony på dom?

Nu tror jag inte Sony skall sälja av kameradivisionen den närmaste tiden, men på lång sikt så är man aldrig säker på vad som händer (de tog ifrån Sonys koncern beslut för några veckor sedan att knoppa av kameradivisionen till ett eget frikopplat och självständigt verkande bolag).

Har man "Alpha" så täcker man ju in både dåtid, och förhoppningsvis även framtid.

Nackdelen med "Alpha" är att man då inte täcker in kompaktkameror och övriga kameror som inte har utbytbar optik (eftersom de kör med andra produktnamn).

Det hänger iaf tätt samman med grupp och forum, och då borde de ha sammma namn tycker jag. Blir lite lätt förvillande annars (även om det inte är någon katastrof på något sätt).
 

afe

Aktiv medlem
Det finns fortfarande folk som fotograferar med Minolta och/eller Konica. Ska de ha ett eget forum med två inlägg per år, eller tror ni att ni överlever om det finns kvar i namnet? ;)
 

Trued

Aktiv medlem
Obegripligt argument från Forumvärden om ev. överlevnad.
Det handlar om att alltid vara tydlig. Minolta är väl snart 15 år sedan och Konica en parantes 10 år sedan.
Enkelt och modernt. SONY inte Alpha utan bara kort och enkelt SONY.
 

afe

Aktiv medlem
Såvitt jag vet har ingen blivit förvirrad av nuvarande namn, och du behöver ju aldrig skriva forumnamnet. Jag tycker det vore fullständigt meningslöst att byta namn, och det skulle snarare förvirra mer om forumet bara ska gälla Sonyprodukter. Du får förstås tycka annorlunda, men jag tror inte ett namnbyte är aktuellt.
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Såvitt jag vet har ingen blivit förvirrad av nuvarande namn, och du behöver ju aldrig skriva forumnamnet. Jag tycker det vore fullständigt meningslöst att byta namn, och det skulle snarare förvirra mer om forumet bara ska gälla Sonyprodukter. Du får förstås tycka annorlunda, men jag tror inte ett namn ute är aktuellt.
Sant, men borde då inte gruppen heta någotnliknande, istället för "Alpha", för att vara lite mer konsekvent med det sammankopplade forumnamnet?
 

afe

Aktiv medlem
Jag tror att gruppnamnet tillkommit efter forumet (som först gällde just Konica/Minolta).
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det är så man kan tro att det är smällkalla vintern med storm, drivis och snöblandat regn. Varför annars ägna sig åt en sådan här fråga? Är det inte bättre att ge sig ut och använda kameran, oavsett om det är en Minolta, en Konica-Minolta eller en Sony, eftersom det faktiskt är vår. Har ni inte märkt det?

Detta säger jag som är uppvuxen med Minolta, startade min digitala era med Konica-Minolta och nu använder Sony.
 

martinot

Aktiv medlem
Det är så man kan tro att det är smällkalla vintern med storm, drivis och snöblandat regn. Varför annars ägna sig åt en sådan här fråga? Är det inte bättre att ge sig ut och använda kameran, oavsett om det är en Minolta, en Konica-Minolta eller en Sony, eftersom det faktiskt är vår. Har ni inte märkt det?

Detta säger jag som är uppvuxen med Minolta, startade min digitala era med Konica-Minolta och nu använder Sony.
LOL, jo du har en poäng där. Var själv ute och fotade med min minsta systemkamera idag. Var visserligen en Panasonic (GM-1 med Leica 15/1,7), men även jag startade min bana med Kodak och Fujifilm laddat i mitt Minoltahus - som oftast hade detta standardobjektiv påmonterat:

http://phillipreeve.net/blog/minolta-md-50mm-2-review/

Sorry, om jag hamnade lite OT här.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag tror att gruppnamnet tillkommit efter forumet (som först gällde just Konica/Minolta).
Jo, gruppen tillkom långt senare.
Jag skapade gruppen för att vi skulle kunna bredda aktiviteterna lite till mer än bara diskussioner, framförallt att kunna dela bilder, men också skapa möjlighet till andra aktiviteter. Det var en del sådana diskussioner då på den tiden.

http://www.fotosidan.se/groups/sony/about.htm

Efter en hel del diskussioner med FS webbutvecklare så fick vi forumet integrerat ihop med gruppen på ett smidigt sätt.

Sedan hände tyvärr en massa trista saker.
Forumen fylldes med en massa tjafs om "kalle anka" i sökaren osv. av en person som mycket framgångsrikt lyckades trolla sönder hela forumet och förstöra det, så att FS moderatorer gick in och städade upp, tyvärr utan att ha satt sig in i saken så noga.

Sedan ledsnade jag och fortsatte inte med idéerna för den tillhörande gruppen och lämnade till slut också forumen. Ville dock att gruppen skulle förvaltas vidare och sökte efter någon annan att ta över den, men det visade sig vara svårt. Till slut nappade Jonas Holmgren.

Jag hade gjort loggan och en bakgrundsbild till bannern och föreslog till den nya forumvärden lite olika idéer på att ta fram en ny genom en tävling eller nåt, samt lite förslag på hur man kunde arbeta vidare med gruppen. Tyvärr hade Jonas inget vidare engagemang och det enda han har gjort är att ta bort bannerbakgrunden helt. I övrigt är det inte petat på en enda inställning eller någon utmaning eller event är tillagt. Gruppvärden har inte ens presenterat sig för gruppen.

Det som har hänt är istället att det bildats två grupper. Dels vi som diskuterar i forumen och dels en annan sammanslutning personer som för olika diskussioner i klotterplanket i gruppen. Ofta om samma saker, men ytterst få personer figurerar på bägge ställena. Nu finns det ju också en tråd i forumet, "Sony över axeln" där det publiceras och kommenteras bilder på liknande sätt som i gruppen.

Är jag bitter?
Jo, kanske lite. Hade hoppats på lite mer engagemang, men det kan man nog inte förvänta sig när t.om. forumvärden inte verkar ha en susning och skriver "gruppen skapades nog...".

Till själva sakfrågan.
Jag tycker det vore bra om forumet bytte namn till "SONY - kameror och objektiv" eftersom Konica-Minolta är överspelat för länge sedan. Dessa antika saker har inte mycket gemensamt med dagens.

Jag tycker att gruppen ska fortsätta heta Alpha. Det är ett alldeles perfekt namn.

Sedan tycker jag att gruppvärden ska ta tag i saken och få ihop forumfolket och gruppfolket till en gemenskap genom att skapa utmaningar och publicera dessa i forumen. Eller att någon annan med lite ambition tar över gruppen

En start vore att ta fram en ny banner-bakgrund, gärna genom att utlysa en tävling i forumet.

Bara några förslag, men jag har gett dem förr utan att någon visat det minsta intresse, så det är väl för mycket att förvänta sig att det händer något den här gången tyvärr.


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Rättelse till förra inlägget.

Sony - kameror, objektiv, tillbehör ska forumet heta, i samma stil som Nikon och Canon.

(Fast utan puckad uppdelning i Pro och inte Pro förstås. Fast Sony har ju inget Pro, så det lär knappast bli aktuellt.)

Sen kan man tycka att Pentax, Olympus mm.är opassande namn, men det är väl upp till de som huserar där att ta upp.


/Mats
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt problemet. Varför är det så viktigt att det inte står Minolta i forumnamnet? Skäms dagens sonyister över ursprunget? Själv använde jag för några år sedan både KonicaMinolta och Sony-kameror (som på den tiden var samma sak, fast med olika namn) men brydde mig mycket lite om vad det stod på emblemet. Bra kameror var det, i sin genre.
 

Klick-en

Aktiv medlem
Röstar på att behålla det nuvarande namnet.
Minolta/Konica är en del av historien även för Sonys kameror.
 

dynax9

Aktiv medlem
Tycker inte det är relevant med ett namnbyte, jag använder en Sony dslr, men har inga Sony objektiv! Däremot använder jag 7 st Minolta objektiv!
Det är och förblir en symbios!
/Mats
 

afe

Aktiv medlem
Sedan hände tyvärr en massa trista saker.
Forumen fylldes med en massa tjafs om "kalle anka" i sökaren osv. av en person som mycket framgångsrikt lyckades trolla sönder hela forumet och förstöra det, så att FS moderatorer gick in och städade upp, tyvärr utan att ha satt sig in i saken så noga.
Jag vill bara som moderator påpeka att det inte var någon enstaka person som "trollade sönder forumet". Det var många inblandade i att det blev som det blev, och uppstädningen gjordes definitivt efter att vi på FS satt oss in i saken noga. Övriga synpunkter på moderering tas i forumet fotosidan.se och inte i utrustningstrådar!

Det är fortfarande inte ok att tjafsa om moderering i vanliga trådar. Senast det blev så valde somliga att lämna forumet och skyllde på mig. Synpunkter tas i fotosidan.se eller inte alls. Jag kommer inte att släppa det mer än förra gången det begav sig (Mats).

/Mod
 
Senast ändrad:
ANNONS