Annons

Lönar det sej med reparation av gammal 35mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

matnyttige

Aktiv medlem
Ett annat alternativ (om man inte är riktigt nöjd med den mjölkiga mjuka kontrasten på full öppning) som är värt att tänka på är en begagnad Samyang 35/1.4 som liksom Sigmas 35/1.4 är både kontrastrikare och har högre upplösning än Nikkor 35/1.4.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Jag har vridit sönder något i fokusringen på min gamla analoga Nikkor 35mm f1,4.
Den har gått trögt ett tag men jag trodde att det berodde på att den legat undanlagd i en massa år.
Just som jag insett att den tar riktigt användbara bilder och att jag gillar utsnittet går den sönder.

En helt ny 35mm glugg med autofokus kostar till min förskräckelse kring 17.000 kr.
Begagnade gamla analoga gluggar finns till salu, men min fråga är om någon vet vad det skulle kosta att helt enkelt reparera gluggen och om ni känner till någon i Stockholmstrakten som tar sej an så gamla objektiv??
Jag fokuserar det mesta manuellt av gammal ovana och känner mej inte beroende av någon autofokus.

Eller ska jag börja spara till Nikons vidvinkelzoom f2,8??
Som sagt, Werner på LP Foto reparerar, och på LP fotoauktioner kan man göra analoga fynd!
Och så kommer det en kameraloppis snart i Stockholm, DÄR kan man göra fynd! :)
 

lersaker

Aktiv medlem
Och äntligen är objektivet reparerat....

Werner visade det sej var sjukskriven när jag sökte honom, på obestämbar framtid.
Tror hela butiken lagt ner vid det här laget.
Men jag hittade L-Foto i Vansbro när jag letade efter alternativa reparatörer på nätet.
Efterkontakt och beskrivning av problemet skickade jag gluggen till dem.
Den var svårare att laga än de misstänkte fick jag veta, reparatören höll på att ge upp eftersom någonting inuti gluggen var skevt. Men han fick ordning på den och en eloge till dem, de höll sej till överenskommet debiterat pris för reparationen. Två arbetstimmar plus porto tur och retur, jag har landat på ungefär 1100 kronor.
Objektivet ser ut att funka ok, jag har provat den men inte sett bildresultaten uppförstorade i datorn än.
De tar emot reparationer av äldre kameror och gluggar om någon mera letar efter sådana.
Själv åker jag utomlands om ett par veckor och då ska den här gluggen med!!
 

lersaker

Aktiv medlem
tusenlappar för ett begagnat 35/1,4 ai???
Borde gå att finna på kameraloppisar för några hundralappar.
Faktiskt har jag tittat runt på begagnat, ex L-Foto säljer sånt och Bengan B brukar ju tipsa om fotoloppis i Gnesta om jag inte har fel. Kom inte ner i pris tillräckligt, jag fann det fortfarande prisvärt med reparation.
Dessutom känner jag den här gluggen - tror jag - och gillar hur den presterar även om den som någon skrev i tråden är lite mjuk på största bländare.
 

Astacus

Aktiv medlem
tusenlappar för ett begagnat 35/1,4 ai???
Borde gå att finna på kameraloppisar för några hundralappar.
Nja, just det objektivet finns nog inte för några hundralappar. En mycket högpresterande klassiker. Köpte min egen på LP-fotos auktion för c:a 3000 vill jag minnas. Nedbländad några steg är den otroligt bra.
Kolla gärna recension på Björn Rörsletts sida.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Plast är egentligen stenhård och spröd

Visst går det att göra odödliga gluggar nu , men vad skall tillverkarna leva av då?
Objektiv går sönder och då måste man ha ett nytt , vilket gagnar tillverkarna.
Plasten i gluggarna är den stora boven. Har själv två objektiv ..(inte billiga) där plasten gett upp, Trist!
Det är mjukgörare som fixar plasternas plasticitet. Tyvärr avdunstar mjukgörarna sakta men säkert över tid och då återgår plasten till sina orginalegenskaper - den blir spröd som glas. Undvik plast så långt det går.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är mjukgörare som fixar plasternas plasticitet. Tyvärr avdunstar mjukgörarna sakta men säkert över tid och då återgår plasten till sina orginalegenskaper - den blir spröd som glas. Undvik plast så långt det går.
Det är stor skillnad på plast och plast. En del skräpplast ger sig efter ganska få år och annan kan hålla i många årtionden utan att försämras alltför mycket, åtminstone om man inte förvarar den i gassande solsken. Sedan är ju problemet ibland att vissa delar helt enkelt är underdimensionerade så att de lätt spricker och har det väl börjat så är det kört. Sådant förekommer på vissa objektiv.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nja, just det objektivet finns nog inte för några hundralappar. En mycket högpresterande klassiker. Köpte min egen på LP-fotos auktion för c:a 3000 vill jag minnas. Nedbländad några steg är den otroligt bra.
Kolla gärna recension på Björn Rörsletts sida.
Nedbländat till 5,6-8 är väl i princip vad som bra.
Inget bra argument, för en 1,4 köper man för att den ÄR 1,4 och vill använda den på 1,4.
En Sigma Art är säkert bättre.
Problemet är väl i grunden att i princip samtliga AF-objektiv saknar den gamla manuella känslan i fokushanteringen. Om just nu manuell fokus är viktigt.
Jag är övertygad om att det finns många gamla 35or liggandes i fotoklubbarna i Sverige.
Kommer jag ihåg rätt blev jag erbjuden att få en gammal 35a men med 24-70 snabba AF så har jag inget behov av en. Den skulle bara samla damm, så jag tackade men avböjde.
 

Astacus

Aktiv medlem
"Nedbländat till 5,6-8 är väl i princip vad som bra."
Inte alls, den är ok från 1.4, mycket bra från 2.8 och otroligt bra från 4.

"Inget bra argument, för en 1,4 köper man för att den ÄR 1,4 och vill använda den på 1,4."
Tvärtom, ett mycket bra argument. Argumentet ska inte stödja objektivets storhet på just 1.4 utan istället, vilket det hela handlar om, varför den knappast går att hitta för några hundringar på en kameraloppis.

"En Sigma Art är säkert bättre."
Alldeles säkert. Och kostar närmare 7000:- ny, relativt ovanlig för ett par hundringar på en kameraloppis.
 

lersaker

Aktiv medlem
Man kan debattera vad man ska använda, vad man ska satsa på och vad som är mest prisvärt.
Jag har lite nostalgiska skäl att vilja hålla liv i den här gluggen. Jobbar mest manuellt när jag fotar.
Har en slim plånbok och gillar inte att slänga användbara saker som man kan få att fungera.
Kommer just hem från en provtur i city och är så nöjd med reparationen och vad den här gluggen presterar.
För min del var det toppen att den gick att laga.
Blev dessutom som jag skrev väldigt generöst bemött hos L-Foto!
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Man kan debattera vad man ska använda, vad man ska satsa på och vad som är mest prisvärt.
Jag har lite nostalgiska skäl att vilja hålla liv i den här gluggen. Jobbar mest manuellt när jag fotar.
Har en slim plånbok och gillar inte att slänga användbara saker som man kan få att fungera.
Kommer just hem från en provtur i city och är så nöjd med reparationen och vad den här gluggen presterar.
För min del var det toppen att den gick att laga.
Blev dessutom som jag skrev väldigt generöst bemött hos L-Foto!
Det är roligt med trevligt bemötande från personalen. Och 1100,- för att få tillbaka sin gamla vän tycker jag är helt ok!
Vad spännande att få höra hur resultatet blev.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Det som är bra med att laga grejer är ju att det blir ”som nytt” i de aktuella delarna och därmed kanske bättre än ett annat olagat/servat exemplar. Roligt att du uppskattar grejerna, fina bilder dessutom.
 

lersaker

Aktiv medlem
Reparation av nyare objektiv med fel på autofokus

L-Foto som åtar sej reparationer tar bara emot äldre gluggar, de lagar inte elektroniska fel.
Nu har jag fått en trasig autofokus på mitt AF VR- Nikkor 80-400mm plus att det inte går att ställa skärpan i kameran, bara direkt på gluggen. Putsande av kontakter som Nikon själva föreslår på någon sida har inte gett några som helst resultat.
Jag hittar ingen info på nätet vad en reparation skulle kosta. Bara att jag kan skicka in gluggen till Nikons verkstad och betala för ett kostnadsförslag.
Plånboken är tunn, finns det någon här som reparerat något liknande fel och har en ungefärlig hum om vilka summor det handlar om?
Jag kan fokusera manuellt men åker till Afrika om några månader och då vore autofokusen väldigt smidig att ha....
 
ANNONS