Annons

Vilket filtermärke är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

blozzor

Aktiv medlem
Ja, som rubriken lyder. Vilket är bäst? Köpte ett Hoya närbildslins för ett tag sen och jag råkade få ett fingeravtryck på den som jag sen försökte putsa bort, men de blev inte så bra. Det kändes som jag smetade ut reflexbehandlingen och jag kan inte få den helt ren!

Nu är tanken att jag ska köpa UV och Polarisationsfilter. Så vilket märke är bäst?
 

Emil-G

Aktiv medlem
B+W gör bra filter som är lätta att hålla rena, även om Hoya också gör bra grejer är de lite (ö)kända just för att vara svåra att putsa. Nackdelen med B+W är priset, speciellt på större polfilter.

Jag rekommenderar www.maxsaver.net, jag har handlat av dem flera gånger till mycket bra pris och snabb service.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
B+W gör bra filter som är lätta att hålla rena, även om Hoya också gör bra grejer är de lite (ö)kända just för att vara svåra att putsa.
Gäller dock bara Hoyas (äldre) lite billigare filterserie, Hoya Pro1 och HD är lika lättputsade som B+W. Oavsett vilket, undvik lågprisfilter.
 

awaw

Avslutat medlemskap
B+w

B+W är bäst tycker jag. Topptestade i tyska FOTOmagazin. Dessutom är metallringarna gjorda av mässing, vilket gör att de inte kärvar som aluminium. Inga problem med fastnade filter.
 

blozzor

Aktiv medlem
Gäller dock bara Hoyas (äldre) lite billigare filterserie, Hoya Pro1 och HD är lika lättputsade som B+W. Oavsett vilket, undvik lågprisfilter.
ok. Nej lågprsifilter har jag läst att jag ska hålla mig undan ifrån.

Vet du med egen erfarenhet att de är Hoya pro1 är lika lätta att putsa som B+W?
Vad är det för skillnad mellan Pro1 och HD?
B+W har ju MRC och Slim MRC, vad är skillnad skillnad?
 

Emil-G

Aktiv medlem
[...] Vad är det för skillnad mellan Pro1 och HD?
B+W har ju MRC och Slim MRC, vad är skillnad skillnad?
HD är "specialanpassade för digitalkameror" vad det nu innebär men lär vara lättare att rengöra än Pro1. De skall också ha bättre ljusgenomsläpp i antireflexbehandlingen.

MRC är B+W:s multicoating, dvs antireflexbehandling i flera lager för ökad effektivitet. Slim är samma glas men i en tunnare metallring, tänkta att minska risken för vignettering (mörka hörn) vid fotografering med vidvinkel. Slim-filter saknar ytter filtergänga och är mycket svåra att använda med ett vanligt objektivlock (man får med ett nytt med filtret).
 

nikitin

Aktiv medlem
B+W kommer med en ny serie, B+W MRC XS-PRO, dock så finns det bara UV och skyddsfilter i denna serie just nu. Här kan du läsa mer om denna serie.
 

Pzyber

Aktiv medlem
Gäller dock bara Hoyas (äldre) lite billigare filterserie, Hoya Pro1 och HD är lika lättputsade som B+W. Oavsett vilket, undvik lågprisfilter.
Jag har både Hoya Pro1 och B+W MRC filter och B+W filtret är betydligt enklare att rengöra. Beror väll på hur man gör men jag blåser med blåsbälg och putsar med mikrofiberduk.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Ja, som rubriken lyder. Vilket är bäst? Köpte ett Hoya närbildslins för ett tag sen och jag råkade få ett fingeravtryck på den som jag sen försökte putsa bort, men de blev inte så bra. Det kändes som jag smetade ut reflexbehandlingen och jag kan inte få den helt ren!

Nu är tanken att jag ska köpa UV och Polarisationsfilter. Så vilket märke är bäst?
Som glasögonbärare putsar jag mina glasögon minst en gång om dagen, ofta flera. Jag använder vanligt vatten och diskmedel. I nödlägen utan vatten gnuggar jag bort fläckar med en flik av skjortan eller en tuss hushållspapper.

Glasögon är precis som foto-optik antireflexbehandlade.
Jag är aldrig orolig att beläggningen ska gnidas ut, eller slitas ut. Inte blir glasögonen repiga heller. Glas och antireflexbehandling tål att putsas.

Ett UV-filter har ingen positiv effekt på bildresultatet vid digital fotografering.
För vardaglig användning av foto-optik finns knappast något skäl att sätta ett UV-filer framför frontlinsen. Ska du däremot ut på sjön där saltstänk kan behövas gnidas bort, eller i dammig sandig miljö. Då kan det finnas skäl.
Det kanske finns skäl att spara den slant som ett UV-filter kostar och istället satsa fett på det allra bästa pol-filtret du kan hitta. Trådar på forumet vittnar om att sämre pol-filter blir rena katastrofen.


Petter ...
 

photofocus

Ny medlem
Polfilter

Som glasögonbärare putsar jag mina glasögon minst en gång om dagen, ofta flera. Jag använder vanligt vatten och diskmedel. I nödlägen utan vatten gnuggar jag bort fläckar med en flik av skjortan eller en tuss hushållspapper.

Glasögon är precis som foto-optik antireflexbehandlade.
Jag är aldrig orolig att beläggningen ska gnidas ut, eller slitas ut. Inte blir glasögonen repiga heller. Glas och antireflexbehandling tål att putsas.

Ett UV-filter har ingen positiv effekt på bildresultatet vid digital fotografering.
För vardaglig användning av foto-optik finns knappast något skäl att sätta ett UV-filer framför frontlinsen. Ska du däremot ut på sjön där saltstänk kan behövas gnidas bort, eller i dammig sandig miljö. Då kan det finnas skäl.
Det kanske finns skäl att spara den slant som ett UV-filter kostar och istället satsa fett på det allra bästa pol-filtret du kan hitta. Trådar på forumet vittnar om att sämre pol-filter blir rena katastrofen.


Petter ...
Jag fick tips på Scandinavien photo om att de bästa B+W filterna är Nano filter,som sagt lite dyrare men hur ofta byter man filter?
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag fick tips på Scandinavien photo om att de bästa B+W filterna är Nano filter,som sagt lite dyrare men hur ofta byter man filter?
Jag har nog aldrig bytt ett filter för att det tagit slut. Däremot sålt vidare (fina) filter i storlekar jag inte längre behöver. (Och köpt begagnade bra filter).
Tänk på att det finns gott om kopior (counterfeit) om man hittar dyra filter billigt på nätet. Då får man ett billigt glas i tron att man har köpt originalet.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det finns lite filtertester på nätet och haf för mig att lenstip.com har en sådan. Skillnaderna rent optiskt mellan de stora mäekena skall vara små. De skiljer mer i utförande. Plastringar fastnar lättare i gängorna och i synnerhet om de tas av och på blir detta besvärligt.

Sedan är frågan om ytskickt. Flerskicktsbeläggning är bra ur ströljussynpunkt men drar åt sig damm mer - verkar vara mer statiska. Därför föredrar vissa t ex B+W enskicktsbelaggda över MRC. Om jag inte måste ha tunna filter ("thin") p g a att objektivet är en vidvinkel tar jag hellre ett som är normal tjocklek då dessa har en tjockare fattningsring som ger mer fästyta i gängorna.
 

Aegolius

Avslutat medlemskap
Uv?

Ja, som rubriken lyder. Vilket är bäst? Köpte ett Hoya närbildslins för ett tag sen och jag råkade få ett fingeravtryck på den som jag sen försökte putsa bort, men de blev inte så bra. Det kändes som jag smetade ut reflexbehandlingen och jag kan inte få den helt ren!

Nu är tanken att jag ska köpa UV och Polarisationsfilter. Så vilket märke är bäst?
Nu lägger jag mig i denna diskussion utifrån att ett kvalitetsmärke har tappats bort i diskussionen. Ta en titt på NISI (https://www.cyberphoto.se/search?q=NISI), de har ett mycket komplett utbud av mycket hög kvalitet. Även bra filtersystem med hållare om detta kan vara intressant. Gällande UV-filter så har jag starkt börjat ifrågasätta nyttan med dessa. De uppfattas ofta som ett skydd för frontlinsen och är säkert bra ur den synvinkeln, men hur ofta behövs det? Jag har slutat med dessa "skyddsfilter" då ett försiktigt handhavande funkar lika bra för mig och har andra fördelar också. Att vara så extremt noga med kvalitet på skärpa och olika behandlingar av glas i ett objektiv och sedan sätta ett filter framför det hela (även om det påstås inte försämra något) går liksom inte ihop sig. Om det inte ger en påverkan på bilden, varför tillverkas inte objektiv i så fall med detta skydd från start? Min prioritering är given, spar pengar på att skippa UV och satsa på ett bra pol-filter. Kvalitet kostar lite mer, men är billigare i längden då billigt ger dåligt resultat och leder till nyköp (som oftast blir kvalitetsprodukt till sist).
 

Aegolius

Avslutat medlemskap
Jag tänkte bara upplysa om det faktum att TS sannolikt glömt bort sin fråga eftersom köpet sannolikt redan är gjort och därmed spara på folks behjälplighet till andra mer aktuella frågor, jag inser att filterfrågan består men då är det väl bättre att hugga när någon ställer frågan i nutid, eller?
Frågan i sig kan vara aktuell (kommer ju upp här igen ...) även om inte för just den personen. Jag ser inte svar här som "privata", utan mer av allmänintresse.
 
ANNONS