Annons

Lightroom classic CC med SD-kort som "hårddisk"

Produkter
(logga in för att koppla)

mapem

Aktiv medlem
Jag har skaffat ett 512 GB SD-kort som jag satt i datorn med tanke att det ska sitta där som en extra hårddisk för mina bilder för att komplettera datorns 256 GB SSD som ju inte räcker långt. Men när jag ska importera bilderna från SD-kortet så vill jag ju att de ska ligga kvar där, inte kopieras till hårddisken. Men Lr vägrar detta. Det går inte att välja "lägg till" längst upp på importsidan, bara "kopiera". Hur gör jag för att det ska fungera som jag vill? Alltså få Lr att begripa att der inte är kamerakortet som sitter där utan ett permanent kort.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag gissar att LR känner av att kortet är ett "removable media" som inte är tänkt för permanent lagring och därför inte ger möjligheten att lägga till. Bara min gissning.

Varför har du valt den udda lösningen att ha ett SD-kort som lagring?

Normalt sett är ju ett så pass stort kort som 512 GB rätt så dyrt och du kan få väsentligt mer lagringsutrymme med en USB-ansluten disk för samma peng. Om du har USB 3.0 på datorn kommer också den lösningen sannolikt vara snabbare.

Jag skulle föreslå i prioriteringsordning:

1) Montera en intern disk om man har plats och klarar att hantera en skruvmejsel.

2) USB-ansluten disk.

3) Nätverksansluten disk (NAS)

Vad har du för backuplösning?
 

mapem

Aktiv medlem
Jag gissar att LR känner av att kortet är ett "removable media" som inte är tänkt för permanent lagring och därför inte ger möjligheten att lägga till. Bara min gissning.

Varför har du valt den udda lösningen att ha ett SD-kort som lagring?

Normalt sett är ju ett så pass stort kort som 512 GB rätt så dyrt och du kan få väsentligt mer lagringsutrymme med en USB-ansluten disk för samma peng. Om du har USB 3.0 på datorn kommer också den lösningen sannolikt vara snabbare.

Jag skulle föreslå i prioriteringsordning:

1) Montera en intern disk om man har plats och klarar att hantera en skruvmejsel.

2) USB-ansluten disk.

3) Nätverksansluten disk (NAS)

Vad har du för backuplösning?
Plats för extra intern disk finns inte i min ultrabook. Visst skulle det gå att byta ut SSDn mot en större men det är mycket dyrare och så måste hela operativet och allt annat kopieras över och det käns riskabelt. Usb-ansluten HD var vad jag hade men det är inte så portabelt och smidigt. NAS har jag inte men det skulle bara funka hemma och inte på landet t e x. Jag backar upp regelbundet till två USB-hårddiskar.

Jag fick tag i en Lexar 512 GB SD billigt (rea på Cyberphoto) och tyckte det kunde vara smart. Med DxO PL funkar det, men jag gillar att använda Lr.
 

PMD

Aktiv medlem
Men när jag ska importera bilderna från SD-kortet så vill jag ju att de ska ligga kvar där, inte kopieras till hårddisken. Men Lr vägrar detta. Det går inte att välja "lägg till" längst upp på importsidan, bara "kopiera".
Har du kollat att kortet inte är skrivskyddat?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag fick tag i en Lexar 512 GB SD billigt (rea på Cyberphoto) och tyckte det kunde vara smart. Med DxO PL funkar det, men jag gillar att använda Lr.
OK, förstår dina motiv.

Jag testade igen och jag kan inte göra "add" men däremot kan jag göra "copy" till kortet. Så nu har jag ett minneskort som en permanent lagringsplats i LR.

Testat med Windows 8.1 och CF-kort, Lightroom CC Classic.

Det kanske funkar på Mac med SD-kort också?
 

mapem

Aktiv medlem
OK, förstår dina motiv.

Jag testade igen och jag kan inte göra "add" men däremot kan jag göra "copy" till kortet. Så nu har jag ett minneskort som en permanent lagringsplats i LR.

Testat med Windows 8.1 och CF-kort, Lightroom CC Classic.

Det kanske funkar på Mac med SD-kort också?
Aha, ja det borde ju funka. Har Win 10. Ska prova.....

Ja det funkar! Tack!
 

mapem

Aktiv medlem
Det är en Toshiba ultrabook med 4k skärm, i7, 8GB och 256 GB SSD. Funkar väldigt bra för bildredigering med den i och för sig lilla men högupplösta skärmen. Mitt enda problem har varit den begränsade lagringskapaciteten. Men nu har jag totalt 768 GB vilket bör räcka ett tag.

SD-kort har sjunkit kraftigt i pris på sista tiden. För bara ett år sedan var 512 GB exotiskt och dyrt. Nu finns t o m 1 TB SD- kort!

Ett SD-kort är antagligen inte lika säkert som en HD eller SSD-disk. Man får vara noga med backupen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Ja, utvecklingen är snabb när det gäller lagring - det har hänt lite med storleken på korten sedan min första Canon Digital Ixus! :)
 

Annika Kr

Aktiv medlem
OK, förstår dina motiv.

Jag testade igen och jag kan inte göra "add" men däremot kan jag göra "copy" till kortet. Så nu har jag ett minneskort som en permanent lagringsplats i LR.

Testat med Windows 8.1 och CF-kort, Lightroom CC Classic.

Det kanske funkar på Mac med SD-kort också?
Kanske, har inte provat det.
Men rekommenderar den externa lagringen med transcend. https://www.transcend-info.com/apple/jetdrivelite/#jdl
Har en MBP med 256 GB lagring och har med kortet lagt till ytterligare 256 utan att behöva några kablar eller nåt. Jag köpte på eBay som har fler varianter o storlekar än jag hittat i svenska butiker.
 

mapem

Aktiv medlem
Kanske, har inte provat det.
Men rekommenderar den externa lagringen med transcend. https://www.transcend-info.com/apple/jetdrivelite/#jdl
Har en MBP med 256 GB lagring och har med kortet lagt till ytterligare 256 utan att behöva några kablar eller nåt. Jag köpte på eBay som har fler varianter o storlekar än jag hittat i svenska butiker.
Observera att Transcend Jetdrive bara funkar på mac, som har ett speciellt grunt SD-fack. På en pc ultrabook passar ett vanligt SD-kort perfekt utan att sticka ut.
 

mapem

Aktiv medlem
Aha, ja det borde ju funka. Har Win 10. Ska prova.....

Ja det funkar! Tack!
Lite uppdatering: Det funkar visserligen, men jag upptäckte senare att Lr döper om filen och lägger den som en dublett på kortet! Det blev snabbt fullt. Jag tror lösningen är att importera till sd-kortet genom att flytta från datorns SSD eller kopiera från backupen på usb-hårddisk.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Om man börjar från scratch.

1. Importera in en bild från SD-enheten eller egentligen valfri bild som man ändå tänker slänga.
2. Radera filen från datorn, men inte via LR.
3. Nu hittar inte LR bilden så den ber dig leta efter den.
4- Leta upp valfri bild från SD-enheten som nu ska fungera som lagring
5. Nu kommer SD-enheten synas i LR och fungerar som den ska. Har du bilder på den så Synkronisera enheten så den hittar alla bilder.

/Stefan
 

AFJ

Aktiv medlem
Lite uppdatering: Det funkar visserligen, men jag upptäckte senare att Lr döper om filen och lägger den som en dublett på kortet! Det blev snabbt fullt. Jag tror lösningen är att importera till sd-kortet genom att flytta från datorns SSD eller kopiera från backupen på usb-hårddisk.
Nu fattar jag inte riktigt?

Har du ett SD-kort som du flyttar mellan kamera och dator? Jag trodde du helt enkelt ville utöka datorns lagringsyta och att du använder ett annat kort i kameran?
 

mapem

Aktiv medlem
Om man börjar från scratch.

1. Importera in en bild från SD-enheten eller egentligen valfri bild som man ändå tänker slänga.
2. Radera filen från datorn, men inte via LR.
3. Nu hittar inte LR bilden så den ber dig leta efter den.
4- Leta upp valfri bild från SD-enheten som nu ska fungera som lagring
5. Nu kommer SD-enheten synas i LR och fungerar som den ska. Har du bilder på den så Synkronisera enheten så den hittar alla bilder.

/Stefan
Lightrooms vägar äro outgrundliga men den metoden funkar perfekt. Tack!
 

mapem

Aktiv medlem
Nu fattar jag inte riktigt?

Har du ett SD-kort som du flyttar mellan kamera och dator? Jag trodde du helt enkelt ville utöka datorns lagringsyta och att du använder ett annat kort i kameran?
Precis så! SD-kort som permanent lagring i datorn. I kameran sitter däremot ett CF-kort.

Jag uttryckte mig nog lite rörigt, men det här var krångligt tyckte jag. Nu är problemet i alla fall löst och jag tackar er som engagerat er i det!
 
ANNONS