Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Drönarerfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
De kan be Transportstyrelsen om ett temporärt restriktionsområde. Syns då i NOTAM.

Precis som Ola skriver, är det ett problem med tanke på att drönarfotografen måste ha visuell kontakt med sin drönare och hålla ett horisontellt säkerhetsavstånd till människor och egendom? Vilken drönarkonfiguration krävs för att få några bilder att komma med?
Jag tror det är mest noja från tillverkarnas sida, det blir knappast några bra bilder även om alla regler bryts. Man får nog bättre resultat med ett långt tele och en vanlig högupplöst kamera. Och vill de ändå bråka, kan de väl skjuta ner drönaren och ta smällen, pengar har de ju, eller varför inte låta någon väktare jaga piloten?
 

kiwi

Aktiv medlem
Och vill de ändå bråka, kan de väl skjuta ner drönaren och ta smällen, pengar har de ju, eller varför inte låta någon väktare jaga piloten?
Tror mer på att ta ner drönaren. Med dagens räckvidd så kan drönarpiloten vara väldigt långt borta, så det blir ett stort område att leta igenom.


/ Kiwi
 

hornavan

Aktiv medlem
Är det verkligen ett problem i praktiken?

Jag får ofta frågan om spionbilder med drönare, folk har tittat för mycket på hollywoodfilm, det är ytterst sällan man kan se några detaljer på bilderna om man inte flyger väldigt nära.
Det beror på vem du frågar.
För några år sedan gick BMW och Porsche ihop över några öl och krävde att kommunen skulle skicka hem alla fotografer, annars skulle de minsann flytta någon annan stans.
Sedan dess är tonen mer resonlig och nu är symbiosen tydlig.
Det får anses självklart att Papparazzorna (?) kommer att lära sig använda drönare.
Att det dessutom går att fotografera på natten gör drönaren än mer attraktiv.
Den bifogade bilden är tagen på 1 sekund, 2.8, iso 800 Phantom 4 pro +.
PS, en del av bilarna på parkeringen är prototyper-:)
 

Bilagor

gunnargren

Aktiv medlem
Det beror på vem du frågar.
För några år sedan gick BMW och Porsche ihop över några öl och krävde att kommunen skulle skicka hem alla fotografer, annars skulle de minsann flytta någon annan stans.
Sedan dess är tonen mer resonlig och nu är symbiosen tydlig.
Det får anses självklart att Papparazzorna (?) kommer att lära sig använda drönare.
Att det dessutom går att fotografera på natten gör drönaren än mer attraktiv.
Den bifogade bilden är tagen på 1 sekund, 2.8, iso 800 Phantom 4 pro +.
PS, en del av bilarna på parkeringen är prototyper-:)
Använder du då istället tex en Inspire 2 och x7 med ett teleobjektiv så går det att få ännu bättre bilder.
 

iSolen.se

Guest
Det beror på vem du frågar.
För några år sedan gick BMW och Porsche ihop över några öl och krävde att kommunen skulle skicka hem alla fotografer, annars skulle de minsann flytta någon annan stans.
Sedan dess är tonen mer resonlig och nu är symbiosen tydlig.
Det får anses självklart att Papparazzorna (?) kommer att lära sig använda drönare.
Att det dessutom går att fotografera på natten gör drönaren än mer attraktiv.
Den bifogade bilden är tagen på 1 sekund, 2.8, iso 800 Phantom 4 pro +.
PS, en del av bilarna på parkeringen är prototyper-:)

Den visar f ö det jag säger, det är knappast något revolutionerande om en ny bil som blev avslöjat :), och det är ändå rätt nära, mindre än 50 meter bort.

Det ser ut att ha gått bra att gå dit och tagit bilder med mobilen istället.

Jag har vid flertal tillfällen delat garage med protoyper, de hade plastat in dem rätt väl.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Man kanske inte vill riskera 200 000 för ett spionuppdrag...dessutom från dålig vinkel.
Har svårt att tro att dem har rätt att beslagta drönaren, men har inte kollat upp det närmare. Men du har rätt i att det förmodligen är lättare att få bättre bilder från marken med en vanlig systemkamera och tele.
 

iSolen.se

Guest
Har svårt att tro att dem har rätt att beslagta drönaren, men har inte kollat upp det närmare. Men du har rätt i att det förmodligen är lättare att få bättre bilder från marken med en vanlig systemkamera och tele.
De har nog inte rätt att beslagta någon drönare men den kan ju ramla ner på dumt ställe (var det inte avspärrat område? Kanske med lite stolpar och kablar som är svåra att se i mörker) eller "få hjälp" att ramla ner...vart ska piloten skicka räkningen?
 

iSolen.se

Guest
Idag tecknade jag en drönarförsäkring (alltså ansvarsförsäkring) hos Svedea, då jag insåg att det kan bli rätt dyrt att inte ha en också när man enbart flyger och fotograferar för sitt eget höga nöjes skull. Om maskinen av en eller annan anledning skulle trilla ner på något eller någon är det inte alls säkert att det täcks av hemförsäkringen, och då kan man bli fattig!

Försäkringen kostar för mig 1400:- per år, vilket jag inte tycker är några stora pengar så jag kan rekommendera alla att kolla hur era villkor ser ut i hemförsäkringen.
Hemförsäkring täcker normalt inte detta, jag bytte just bolag till detta men 1400 täcker bara Sverige, EU kostar 4200, vilket var det jag tecknade. I Sverige är försäkringen frivillig, inte så i många andra länder.

Jag har dessutom försäkring på drönaren självt på annat håll.
 

M7_21

Aktiv medlem
Mavic 2 Pro

Tillhör Mavic 2 Pro till kategori 3? Gäller åldersgränsen 67 år för att få köra en drönare?
 

M7_21

Aktiv medlem
Jag hoppas du skämtar, jag fyller snart 70-:) Tur att jag bor i Arjeplog, där alla drönarregler har tagits bort.
Faktiskt inte, kollade på Transportstyrelsens hemsida, hoppas jag missförstått det, men det verkar som det gäller kategori 3? Vet du vilken kategori Mavic 2 Pro tillhör? Det tycks fortfarande råda en viss förvirring om vad som gäller...

https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/fragor-och-svar-om-dronare/

"För att flyga en drönare kategori 3 måste du ha fyllt 18 år och för kategori 4 gäller minst 21 år, men inte äldre än 67 år. För övriga kategorier av drönare finns inga specifika ålderskrav."
 

M7_21

Aktiv medlem
Så är det. Åldern har ingen betydelse för våra lättare luftfarkoster. ;)


/ Kiwi
Bra, vet du möjligen om det finns några speciella begränsningar för Tyresö kommun? Här finns inga flygplatser eller liknande begränsningar. Avsikten med frågan är att i första hand hand dokumentera flera nybyggen.
 

kiwi

Aktiv medlem
Bra, vet du möjligen om det finns några speciella begränsningar för Tyresö kommun? Här finns inga flygplatser eller liknande begränsningar. Avsikten med frågan är att i första hand hand dokumentera flera nybyggen.
Det ligger en bra bit utanför Bromma kontrollzon, så rent generellt ska det vara fritt att flyga. Tänk dock på att det kan upprättas tillfälliga restriktioner. Se exempelvis här.

Tyvärr finns det ännu inte (vad jag vet) något sätt att få dessa restriktioner på en karta, men de vanliga restriktionerna kan ses här.


/ Kiwi
 
ANNONS