Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Drönarerfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Det ligger en bra bit utanför Bromma kontrollzon, så rent generellt ska det vara fritt att flyga. Tänk dock på att det kan upprättas tillfälliga restriktioner. Se exempelvis här.

Tyvärr finns det ännu inte (vad jag vet) något sätt att få dessa restriktioner på en karta, men de vanliga restriktionerna kan ses här.


/ Kiwi
Tack för karttipset, ser rätt bra ut för Tyresö, men jag får nog kolla mera noggrant inför kommande övningar. Vad har du själv för uppfattning om Mavic 2 Pro (om du har en vill säga) finns det något speciellt att tänka på inför ett köp?
 

kiwi

Aktiv medlem
Vad har du själv för uppfattning om Mavic 2 Pro (om du har en vill säga) finns det något speciellt att tänka på inför ett köp?
Inte mer än att köpa. ;)

Det är en mycket kompetent drönare för den prisklassen. Smidig att ta med (även om den inte är fullt lika smidig som Mavic Air), lång batteritid, väldigt bra räckvidd, stor bildsensor, många funktioner... Det finns ju Zoom också, men om man inte är i väldigt behov av att kunna zooma in optiskt så tycker jag Pro-versionen är att föredra.

Om jag får rekommendera ett tillbehör, så är det filter. Nu ska du väl mest fotografera, så ett polarisationsfilter kan vara på sin plats. Ska du filma, så kan ett ND-filter (gråfilter) eller två (i olika hårdhet) vara något att tänka på. Det sänker slutarhastigheten så att det blir mer »filmiskt«. Men ND-filter är som sagt egentligen bara när du filmar.


/ Kiwi
 

M7_21

Aktiv medlem
Inte mer än att köpa. ;)

Det är en mycket kompetent drönare för den prisklassen. Smidig att ta med (även om den inte är fullt lika smidig som Mavic Air), lång batteritid, väldigt bra räckvidd, stor bildsensor, många funktioner... Det finns ju Zoom också, men om man inte är i väldigt behov av att kunna zooma in optiskt så tycker jag Pro-versionen är att föredra.

Om jag får rekommendera ett tillbehör, så är det filter. Nu ska du väl mest fotografera, så ett polarisationsfilter kan vara på sin plats. Ska du filma, så kan ett ND-filter (gråfilter) eller två (i olika hårdhet) vara något att tänka på. Det sänker slutarhastigheten så att det blir mer »filmiskt«. Men ND-filter är som sagt egentligen bara när du filmar.


/ Kiwi
*********

Bra tips, tack för det! Ska bli spännande!
 

Tomasz

Aktiv medlem
Det ligger en bra bit utanför Bromma kontrollzon, så rent generellt ska det vara fritt att flyga. Tänk dock på att det kan upprättas tillfälliga restriktioner. Se exempelvis här.

Tyvärr finns det ännu inte (vad jag vet) något sätt att få dessa restriktioner på en karta, men de vanliga restriktionerna kan ses här.


/ Kiwi
Den här länken är bra att kolla. Den brukar också visa restriktioner vid militärövningar, som kan ploppa upp lite varstans och begränsa friheten.
https://notaminfo.com/swedenmap
 

hornavan

Aktiv medlem
Faktiskt inte, kollade på Transportstyrelsens hemsida, hoppas jag missförstått det, men det verkar som det gäller kategori 3? Vet du vilken kategori Mavic 2 Pro tillhör? Det tycks fortfarande råda en viss förvirring om vad som gäller...

https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/fragor-och-svar-om-dronare/

"För att flyga en drönare kategori 3 måste du ha fyllt 18 år och för kategori 4 gäller minst 21 år, men inte äldre än 67 år. För övriga kategorier av drönare finns inga specifika ålderskrav."
Fantastiskt! Jag får köra lastbil och buss i stadstrafik, men inte flyga drönare i fjällen.
 

hornavan

Aktiv medlem
Hur gammal är du och gäller det verkligen för kategori 1 också (om du nu har en Mavic Pro)?

Vilka restriktioner gäller för fjällen där du vill flyga?

Jag fyller 70 om tre veckor-:) Vad jag menar är att jag inte får flyga en kategori tre i fjällvärlden där jag bor, men jag får köra andra fordon i storstäder runt om i världen-:)
Jag har en Dji Phantom 4 +, som jag krashade häromdagen, i en snödriva.
Det finns restriktioner hur högt jag får flyga, men inte hur lågt och det var det jag gjorde-:)
Bifogar skärmdump på ögonblicket innan kontakten i 70 knyck, med snödriva.
Jag försökte filma en testbil med låg vinkel, men när jag gasade på i sportläget så dök drönaren. Två proellrar, propellerfästen, ledglas och antennskydd är de kända skadorna. Swedrone har varit mycket hjälpsamma.
 

Bilagor

M7_21

Aktiv medlem
Jag fyller 70 om tre veckor-:) Vad jag menar är att jag inte får flyga en kategori tre i fjällvärlden där jag bor, men jag får köra andra fordon i storstäder runt om i världen-:)
Jag har en Dji Phantom 4 +, som jag krashade häromdagen, i en snödriva.
Det finns restriktioner hur högt jag får flyga, men inte hur lågt och det var det jag gjorde-:)
Bifogar skärmdump på ögonblicket innan kontakten i 70 knyck, med snödriva.
Jag försökte filma en testbil med låg vinkel, men när jag gasade på i sportläget så dök drönaren. Två proellrar, propellerfästen, ledglas och antennskydd är de kända skadorna. Swedrone har varit mycket hjälpsamma.
Trista saker, märkligt detta med åldersgränsen, tror du det finns möjlighet att överklaga beslutet? Jag menar, är man en sämre förare efter 67 år? Baserat på vad? Någon som bara tyckt till eller finns det någon vetenskaplig grund för det beslutet? Sämre syn, darrhänt, allmänt virrig eller vad? Alltså, är man över 67 år, släng dig i väggen och börja mata fåglarna i parken istället...
 

M7_21

Aktiv medlem
Har ytterligare en fråga, ska man söka tillstånd före en flygning? Till vem eller vilka? Vad ska bifogas till den ansökan, finns det färdiga blanketter?
 

kiwi

Aktiv medlem
Har ytterligare en fråga, ska man söka tillstånd före en flygning? Till vem eller vilka? Vad ska bifogas till den ansökan, finns det färdiga blanketter?
Det behövs inga tillstånd före flygning, om du inte ska flyga för nära en flygplats exempelvis, eller om det är andra restriktioner – tillfälliga eller permanenta.


/ Kiwi
 

erdeljan

Aktiv medlem
Du flyger, filmar och eller fotograferar och när du är klar så fyller du i ansökan och får uppladdningslänkar som du sen använder för att ladda upp det du vill publicera. Efter att du gjort det så kommer det brev per post som förmodligen godkänner publiceringen. Skall du inte publicera behöver du inte ansöka om spridningstillstånd. Glöm inte att märka drönare med namn och telefonnummer ;)
 

M7_21

Aktiv medlem
Du flyger, filmar och eller fotograferar och när du är klar så fyller du i ansökan och får uppladdningslänkar som du sen använder för att ladda upp det du vill publicera. Efter att du gjort det så kommer det brev per post som förmodligen godkänner publiceringen. Skall du inte publicera behöver du inte ansöka om spridningstillstånd. Glöm inte att märka drönare med namn och telefonnummer ;)
Bra, om jag vill lägga upp bilder på Facebook t.ex. då behövs tillstånd eftersom det räknas som en publicering. Den ansökan du nämner, var finns den att få tag i? Men de flesta som flyger vill väl publicera sina alster någonstans, eller använder de isf materialet bara internt för bildspel eller liknande?

Tack också till Kiwi för ditt svar!
 

M7_21

Aktiv medlem
Jag skrev om idiotin med spridningstillståndet i ett blogginlägg för ett tag sedan.


/ Kiwi
Intressant läsning, håller med om det byråkratiska i det hela. Som tidigare egen företagare är jag inte helt ovetande om vissa myndigheters sätt att tänka(?) och agera i vissa frågor. Men, hur ser det ut idag då, någon ändring, någon lättnad? Eller gäller det fortfarande? Återkom gärna!
 

M7_21

Aktiv medlem
När jag tittar på kartan från Lantmäteriet så kan jag få fram 2 st olika värden, vilket gäller för ifyllandet, det som jag högermarkerat eller det som står allra längst ned på kartan? Se skärmdump.

Brukar ni fylla i allt detta också? Citat.

"Beskriv ditt material (bilder, filmer med mera)

För att vi ska kunna fatta ett beslut är det viktigt att materialet du skickar in är högupplöst. Har du exempelvis tagit bilder vill vi gärna få in "original"-bilderna. Skickar du in lågupplösta kopior av bilderna är det bara dessa du får tillstånd att sprida.

Materialet består av:
Snedbilder (stillbilder med vyer)
Lodbilder (stillbilder där kameran är riktad rakt ned mot marken)
Video
Höjddata (t.ex. mark- & ytmodeller, punktmoln, RADAR-information)
Kartinformation
3D-modeller
Övriga data"


Hur fungerar deras "Filskick" motsvarar det t.ex. WeTransfer eller något liknande?
 

Bilagor

PeterWem

Aktiv medlem
När jag tittar på kartan från Lantmäteriet så kan jag få fram 2 st olika värden, vilket gäller för ifyllandet, det som jag högermarkerat eller det som står allra längst ned på kartan? Se skärmdump.

Brukar ni fylla i allt detta också? Citat.

"Beskriv ditt material (bilder, filmer med mera)

För att vi ska kunna fatta ett beslut är det viktigt att materialet du skickar in är högupplöst. Har du exempelvis tagit bilder vill vi gärna få in "original"-bilderna. Skickar du in lågupplösta kopior av bilderna är det bara dessa du får tillstånd att sprida.

Materialet består av:
Snedbilder (stillbilder med vyer)
Lodbilder (stillbilder där kameran är riktad rakt ned mot marken)
Video
Höjddata (t.ex. mark- & ytmodeller, punktmoln, RADAR-information)
Kartinformation
3D-modeller
Övriga data"


Hur fungerar deras "Filskick" motsvarar det t.ex. WeTransfer eller något liknande?
Den där nere flyttar sig väl med muspekaren?
Jag använder fortfarande rikets nät från 1990 (RT90). Lantmäteriet har inga problem med det. https://kartor.eniro.se och högerklicka på något ställe.
 

Bilagor

ANNONS