Annons

D3x är här?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Kapar tråden lite.
Är det inte "olagligt" att publicera en bild på D3x på detta forum?
Om den är äkta så tror jag säkerligen att Nikon äger upphovsrätten.

Bara en tanke

/Rommél
 

GrAcK

Aktiv medlem
Kapar tråden lite.
Är det inte "olagligt" att publicera en bild på D3x på detta forum?
Om den är äkta så tror jag säkerligen att Nikon äger upphovsrätten.

Bara en tanke

/Rommél
Pressbilder brukar väl vara fria att publicera i anslutning till information om produkten? Här diskuterar vi ju Nikon så jag tror knappast de har något emot publiceringen.
 

GrAcK

Aktiv medlem
Intressant att när man klickar på länken hos Nikon Rumours så kommer man till en sida som säger att bilden är borttagen :-

Är inte det ett bevis på att den legat där eller

http://nikonrumors.com/

http://www.nikonusa.com/Assets/Digital-SLR/25442-Nikon-D3x/Views/353_25442_D3x_front.jpg
Du kan ändra hur du vill i filnamnet och ändå få upp att bilden är borttagen. Det är någon default-funktion som slår till.

Kolla Nikon D4: http://www.nikonusa.com/Assets/Digital-SLR/25482-Nikon-D4/Views/353_25482_D4_front.jpg
 

Mankan G

Aktiv medlem
Det här var ju skitkut !!

Jag har noll eget intresse av att köpa en D3X men bara att den kan komma är ju kul. Inte minst för att tvåla till de andra. För egen del så ligger mina prioriteringar på en D3 och D300. Behöver inte mer upplösning än jag har idag med min D300 men skulle vilja ha bättre fart på AFen

Mer om D3X och presskonferensen på måndag: Givetvis från Nikon rumours

"Few days left until the potential release date. This is what we have so far:
  • Everything started with a D3 firmware update back in April that revealed a new 6048×4032 24.4 MP option (source).
  • Nikon has scheduled several events world wide for December 1st (see here, here and here).
  • Few weeks ago Nikon Germany created a placeholder on their web site called Nikon D3_2. After we reported it, the folder was promptly removed.
  • Then we have leaks/hints from a Nikon tester, Thom Hogan and jeff-c and Iliah Borg.
  • The price of Nikon D3 dropped significantly to $4,200. There was also a rumor that retailers could not place D3 orders anymore.
  • In the past few months we had a bunch of products “designed” for D3x: Delkin, Sea& Sea, SanDisk and a HoodCap (yes! - what should we do without it). Maybe this is all just sloppy marketing.

That’s all we have for now. Nothing solid, but sufficient for me to still believe that there is a 90% chance we will see a D3x on December 1st (hopefully with a Kodak sensor - this is my own speculation).

Now the latest rumor from dpreview:

“D3x is what’s expected, but also to be announced:

80-400 AF-S version

35mm 1.8 AF-S

135mm 1.8 AF-S”"
 

nikitin

Aktiv medlem
Kapar tråden lite.
Är det inte "olagligt" att publicera en bild på D3x på detta forum?
Om den är äkta så tror jag säkerligen att Nikon äger upphovsrätten.
När svenska Nikon av misstag lanserade F75 (på gamla filmtiden), och jag hittade den och publicerade den på min hemsida. Ringde dom hem till mig och bad mig tabort all information om F75...

-- Nicke
 

Artificiell

Aktiv medlem
Men vad kul, då händer i vart fall någonting på måndag! Sedan håller jag helt och fullt med Roq, klart att det inte är ett misstag;-)
På detta sätt sprids ju nyheten över världen helt gratis. Sedan kommer nästa fas när alla som hunnit få kameran skall bräcka varandra i olika "tester" som sedan skall kritiseras av andra;-)
Man kommer säkert att undra varför den inte har inbyggd GPS, telefon samt personsökare. Några kommer att fastslå att en si eller så hög hastighet minsann inte räcker. Andra kommer skriva ned kameran bara för att man vid 150% Crop anar något lite brus. Sedan har vi gänget som tycker Nikon är snåla som inte skickar med en kartong extra tillbehör när man ändå tar si eller så betalt för produkten;-)
Ja, det här kommer nog att bli kul, jag ser fram emot måndagen.
Mvh
JB
Hehe, mitt i prick!
U :)
 

interpix

Aktiv medlem
Vad tror ni, är detta slutet för D3 eller kommer de säljas parallellt mot olika målgrupper? Tex om D3X inte får lika bra brusprestanda.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Vad tror ni, är detta slutet för D3 eller kommer de säljas parallellt mot olika målgrupper? Tex om D3X inte får lika bra brusprestanda.
Det är två kameror för två olika målgrupper. Sport- och pressfotografer behöver inte 24 MP. Landskaps- och studiofotografer har ingen glädje av ISO 3200+. D3 lär finnas kvar länge om än möjligtvis i en uppdaterad D3s-version.
 

interpix

Aktiv medlem
Det är två kameror för två olika målgrupper. Sport- och pressfotografer behöver inte 24 MP. Landskaps- och studiofotografer har ingen glädje av ISO 3200+. D3 lär finnas kvar länge om än möjligtvis i en uppdaterad D3s-version.

Låter vettigt. Om nu inte D3x får lika bra brusprestanda förstås. Allt lika är det ju svårt att se någon nackdel med bättre upplösning förutom att det krävs mer processorkraft i både kamera och PC. D3x kanske blir en långsammare kamera då också eller vart fall dyrare.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Låter vettigt. Om nu inte D3x får lika bra brusprestanda förstås. Allt lika är det ju svårt att se någon nackdel med bättre upplösning förutom att det krävs mer processorkraft i både kamera och PC. D3x kanske blir en långsammare kamera då också eller vart fall dyrare.
Förmodligen inte så mycket dyrare ändå. Jag skulle inte bli förvånad om vi får se den för samma pris som D3:an lanserades för. Dubbelt så tunga filer som mot D3:an skulle i så fall innebära 4.5-5 bps, vilket är precis det som även nya Sony A900 klarar (med bravur, skall tilläggas).

Skillnaden mot att öppna en 24MP fil från A900 och en 12MP från D3:an är ca 0,5 sekunder på min burk (eller ca 15% långsammare om man vill mäta det i %.
 

Essen

Aktiv medlem
Skillnaden mot att öppna en 24MP fil från A900 och en 12MP från D3:an är ca 0,5 sekunder på min burk (eller ca 15% långsammare om man vill mäta det i %.
Snubblade över en artikel om världens största digitalkamera och funderade just lite på det här med överföringshastighet mellan olika media när bilderna blir stora.

Varifrån öppnar du filen; från kameran via överföringskabel, minnesmodulen eller hårddisken? Tiden att tömma kameran är också lite intresant.
 

interpix

Aktiv medlem
Skillnaden mot att öppna en 24MP fil från A900 och en 12MP från D3:an är ca 0,5 sekunder på min burk (eller ca 15% långsammare om man vill mäta det i %.

Det låter inte så farligt. Tyckte själv att en ökning från 10 till 14,6 mp gick propertionellt långsammare i Photoshop. Men det är helt subjektivt och gällde då för andra processer än att öppna filen.
 

Chasid

Aktiv medlem
Nikon D3X skulle enligt en källa som jag fått ta del av lanserats i samband med Photokina i år, men pga problem med sensorn så blev lanseringen tyvärr uppskjuten.
//Chasid
 

Jeppe

Aktiv medlem
Snubblade över en artikel om världens största digitalkamera och funderade just lite på det här med överföringshastighet mellan olika media när bilderna blir stora.

Varifrån öppnar du filen; från kameran via överföringskabel, minnesmodulen eller hårddisken? Tiden att tömma kameran är också lite intresant.
Det är redan sparade filer på hårddisken. Överföringen från kortläsare till dator tordes bli dubbelt upp då överföringshastigheten är relativt statisk. Att överföra bilder direkt från kameran trodde jag var ett överspelat kapitel. Men det beror naturligtvis på kameran och är således svårt att mäta då detta kan skilja mellan olika märken.

Men själva öppningsförfarandet av filen tror jag inte skiljer sig proportionellt mot filstorleken, då det finns gott om kapacitet i CPU-bussen. Däremot sätter (precis som överföringen mellan kortläsare och HD) begränsningar i form av hårddiskens läsprestanda.
 
ANNONS