Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Urusel information av Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle Camp

Aktiv medlem
Hur dum får jag vara?
Jag förstår nu att Nikon inte vet någonting
Hur barnslig får jag vara?
Jag har haft många år på mig för att lära
Hur ska jag göra för att växa upp?

Kan då utveckla varför Nikon inte vill svara

Kan det bero på aktieägare, goodwill, kundtolerans, Tillverkningsproblem, konkurrenter etc

Men vad vet jag en dum, naiv, barnslig typ som försöker växa upp
Ha det
 

iSolen.se

Guest
Hur dum får jag vara?
Jag förstår nu att Nikon inte vet någonting
Hur barnslig får jag vara?
Jag har haft många år på mig för att lära
Hur ska jag göra för att växa upp?

Kan då utveckla varför Nikon inte vill svara

Kan det bero på aktieägare, goodwill, kundtolerans, Tillverkningsproblem, konkurrenter etc

Men vad vet jag en dum, naiv, barnslig typ som försöker växa upp
Ha det
Vilken del av Nikon menar du?
 

Anders Östberg

Guest
Hmm ... varför säljer man sin kamera innan man har den nya i handen?

Edit: Eller innan den nya åtminstone finns tillgänglig på hyllan i handeln?
 

Calle Camp

Aktiv medlem
Hmm ... varför säljer man sin kamera innan man har den nya i handen?
Jag filmar mest nu för tiden
Har en Sony 3 ccd videokamera
På mina resor får jag välja kamera eller video
Det har mest blivit video
Nu till sensommaren ska jag förmodligen åka till en ö i Great Lakes och filma björnar
Det hade varit super om D800ans videokvalite hade varit så bra att den kunde användas
Förutsättningen är naturligtvis att hinna lära sig att använda den om den nu duger
För min del handlar detta om planering och då vill jag faktiskt veta om D800an är ett alternativ för mig eller inte
Denna information besitter naturligtvis Nikon
Varför delger de inte den till marknaden
 

ziggys

Aktiv medlem
Oavsett om man köper en ny bil, ett kylskåp eller lämnar in kläder på kemtvätt förväntar man sig ett besked om när man får sina saker levererade. Det är liksom en rätt självklar del i en affärsprocess. Och jag tror de flesta är beredda att vänta några veckor/ månader på sin nya bil (eller kamera) bara de vet när den kan hämtas så man kan planera därefter. Skulle man tycka att väntetiden blir för lång får man helt enkelt se sig om efter en annan leverantör. Inget konstigt med det.

Problemet här är att Nikon inte lyckas tillhandahålla denna, rätt självklara information och det är - i alla fall enligt mig - rätt anmärkningsvärt. Sedan kan man ju välja att värdera detta faktum hur man vill.

Jag gjorde en jäkligt klantig sak i veckan, jag missade en deadline. Jag fick totalt hjärnsläpp och tog fel på datum. Sånt får bara inte hända men det hände. Det löste sig rätt bra ändå eftersom jag gjorde min kund uppmärksam på det och gav henne en ny leveranstid och en försäkran om att den skulle hållas på minuten.
Hade jag försökt lösa det "the Nikon way"; bara ryckt på axlarna, beklagat lite lätt men inte givit några klara besked hade jag nog inte haft den kunden kvar längre.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag tycker de kan sänka priset igen på D800.. kanske lite mer än innan tom. En ganska meningslös kompensation, men ändå bättre än inget och det visar på något slags engagemang. Ett pris runt 19.990 vore väl acceptabel kompensation?
 

PMD

Aktiv medlem
Om Nikon istället höjer priset rejält så slipper de så många klagomål om att de inte ger besked om leveranstid ...
 

nopl

Aktiv medlem
Är vi framme snart?
Är vi framme snart?
Är vi framme snart?
Är vi framme snart?
Är vi framme snart?
Är vi framme snart?

Jösses, att gnälla på Nikon för att man inte får ett leveransdatum från en butik är som att gnälla på Göteborgskex för att kakorna är slut på Konsum.
Finns det inte på hyllan så är det svårt att köpa det, ganska enkelt koncept!
 

ziggys

Aktiv medlem
Tjohoo, den här tråden är ju full av kunskap och nya insikter. Nu ska jag genast kontakta mina kunder inom tillverkningsindustrin och meddela att vi gravt överskattat betydelsen av att kunna ge deras kunder besked om leveransdatum. Det verkar inte alls vara viktigt, snarare lite småtöntigt sådär. Återstår nu bara för mig att ta reda på om samma gäller på eftermarknad; om man verkligen måste lämna besked om när servicekillen kommer eller om man bara kan komma lite hur som helst. Tänk vad mycket skönare det skulle bli då..

Skulle det ändå finnas några egensinniga, småtöntiga typer därute som faktiskt tycker det känns bra med leveransdatum har vi ju tack vara denna eminenta tråd även fått en klar och koncis handlingsplan vad gäller dessa:
1. Vi hänvisar till Göteborskexfallet ovan.
2. Om det argumentet mot förmodan inte skulle bita höjer vi helt enkelt priserna, stryper efterfrågan och blir av med alla kunder med helt orimliga krav.

Satan i gatan att jag inte tänkt på det här tidigare. Jag tror jag måste höja budgeten för i år, nu jäklar ska här faktureras ;)
 

nopl

Aktiv medlem
Du hade haft en poäng om du var Nikon och vände dig till en underleverantör du har avtal med.
Det är inte Nikon ni beställer hos, det är en butik, Nikon har inte ett skit med det avtalet att göra.
 

ziggys

Aktiv medlem
Du hade haft en poäng om du var Nikon och vände dig till en underleverantör du har avtal med.
Det är inte Nikon ni beställer hos, det är en butik, Nikon har inte ett skit med det avtalet att göra.
Nja, jag håller inte riktigt med dig. Eller jo, vad gäller avtalet gör jag det men inte om vem som ansvarar för informationen. Visserligen är min leverantör i detta fall Kameradoktorn och det är vi som har ett avtal, så långt har du ju rätt. MEN... de stackarna på Kameradoktorn har ju ingen möjlighet att ge mig någon info om de själva inte får någon från Nikon. För att utgå från ditt exempel så är Nikon en leverantör till Kameradoktorn och Kameradoktorn borde ju rätt självklart få info om leveransdagar och kvantiteter. Det är alltså inte Nikons skyldighet att förse MIG med information, däremot ser jag det som en självklarhet att de förser SIN avtalspart, dvs Kameradoktorn i det här fallet så att de i sin tur kan förse mig med info. Svårare än så är det inte.

Sedan vet jag inte riktigt hur de förhåller sig med NPS:arna. Om jag förstått det hela rätt har de ju faktiskt ett avtal direkt med Nikon där butikerna enbart tjänar som utlämningsställen. Även de tycks ju ha svävat i ungefär samma okunnighet som oss andra.

Nåväl, det är ingen stor deal, jag blir bara lite förvånad över hur en del företag slarvar med sina kundrelationer och hur samma företag av många ändå uppfattas lite som untouchable..
 

Palletheking

Aktiv medlem
Kanske någon form av gemensamt beställningssystem för pro-butikerna, där det inte är möjligt som kund att ställa sig i kö på mer än ett ställe i taget. Man skall naturligtvis kunna byta återförsäljare men inte innan man avsagt sig sin befintliga köplats. Borde inte vara alltför svårt. Bygger självklart på någon form av kundregistrering, men det borde vara rätt enkelt om man ständigt prioriterar registrerade kunder, samt också alltid prioriterar Pro-butikerna. Tror de flesta av oss skulle vara ivriga att registrera sig. Idag tycker Nikon att man skall registrera sig som NPU, men jag har svårt att se några direkta fördelar med att vara NPU-registrerad.

Då kunde vi också få en nogrannare kategorisering av vad som anses vara pro-produkter för det skulle endast gälla den typen av produkter. Just nu är det High Chaparall. kan förstå synpunkterna angående att TS sålt utrustning innan han vet när det nya trillar in. Men för många av oss är en försäljning av det gamla en förutsättning för att kunna betala det nya, inte så jättekonstigt med andra ord att man säljer av i god tid och hoppas på hyggligt snabba leveranser. Även om det kan ses som något naivt just i det här fallet.
 

PMD

Aktiv medlem
Förra vintern gick det inte att få tag på snöskyfflar och snöslungor i flera månader. Blev Stiga och andra snöslungetillverkare lika utskällda som Nikon är nu?

Det var förvisso en extrem situation den vintern. Annars när en tillverkare inte kan leverera en vara så brukar jag köpa från en annan tillverkare istället för att gnälla på den tillverkare som inte kan leverera. Sådan konsumentmakt (om den tillämpas av tillräckligt många) gör att tillverkarna skärper sig.

Det finns alternativ till Nikon D800, och ingen kan rimligen vara så inlåst i Nikonsystemet att alternativen inte är några alternativ.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Förra vintern gick det inte att få tag på snöskyfflar och snöslungor i flera månader. Blev Stiga och andra snöslungetillverkare lika utskällda som Nikon är nu?

Det var förvisso en extrem situation den vintern. Annars när en tillverkare inte kan leverera en vara så brukar jag köpa från en annan tillverkare istället för att gnälla på den tillverkare som inte kan leverera. Sådan konsumentmakt (om den tillämpas av tillräckligt många) gör att tillverkarna skärper sig.

Det finns alternativ till Nikon D800, och ingen kan rimligen vara så inlåst i Nikonsystemet att alternativen inte är några alternativ.
Med en skillnad dock, att snöstormar o saker som gränsar till naturkatastrofer knappast har ett lanseringsdatum. Dessutom kan väl knappast snöskottning / snöröjning höra till kategorin intresse, hobby. Med respekt, vill jag hävda att jämförelsen är något haltande.

Motsvarigheten, som många hävdar inte är en motsvarighet (fast jag tycker nog det ändå) är ju Canon Eos 5D Mark III. Den är ju ca 7000 kr dyrare, så inte är det att bara byta till någon annan tillverkare, hux flux.
 

snap01

Aktiv medlem
om man är yrkesfotograf så har man flera kameror så det är aldrig panik att få den senaste modellen visserligen brukar jag få dom rätt snabbt ;-) men ni som inte är yrkesfotografer vad är det som gör det så panik artat att få den senaste modellen? vad är det som eran gamla kamera inte klarar av? vad är det som D800 kan göra som inte (gamlingen) klarar? Så jäkla stor skillnad är det inte på D700/D800 om vi inte avser filstorlek.
 

Palletheking

Aktiv medlem
N
om man är yrkesfotograf så har man flera kameror så det är aldrig panik att få den senaste modellen visserligen brukar jag få dom rätt snabbt ;-) men ni som inte är yrkesfotografer vad är det som gör det så panik artat att få den senaste modellen? vad är det som eran gamla kamera inte klarar av? vad är det som D800 kan göra som inte (gamlingen) klarar? Så jäkla stor skillnad är det inte på D700/D800 om vi inte avser filstorlek.
Ingen panik, tror jag. Mer ett I-landsproblem. Folk är helt enkelt ivriga att få nya leksaker. Men mycket av gnället skulle försvinna om folk fick ungefärliga besked plus minus ett par veckor. För egen del sitter jag nöjd med en D3s och lär göra så de närmaste två åren. I framtiden hägrar D4, men då lär jag slippa vänta.
 
ANNONS