Annons

Urusel information av Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

ziggys

Aktiv medlem
om man är yrkesfotograf så har man flera kameror så det är aldrig panik att få den senaste modellen visserligen brukar jag få dom rätt snabbt ;-) men ni som inte är yrkesfotografer vad är det som gör det så panik artat att få den senaste modellen? vad är det som eran gamla kamera inte klarar av? vad är det som D800 kan göra som inte (gamlingen) klarar? Så jäkla stor skillnad är det inte på D700/D800 om vi inte avser filstorlek.
Tja, med det resonemanget skulle man ju inte köpa någon ny kamera överhuvudtaget. Eller så mycket annat heller för den delen. Jag klarar mig alldeles utmärkt med min gamla Volvo men om jag nu beställer en ny bil är det väl inte så konstigt om jag vill ha den så snabbt som möjligt. Eller i alla fall veta när jag får den. Jag svälter inte ihjäl om jag inte får mitt beställda lamm till påsk men det är ju onekligen kul att få det ändå. Och min gamla dunjacka kommer att vara precis lika varm nästa vinter som denna. Och min nuvarande... ja, du förstår...
Om man köpt något är det väl få av oss som inte vill ha det man köpt så snart som möjligt.

Sen vill jag poängtera att det jag tycker är mindre lyckat från Nikons sida är bristen på information. Inte att man måste vänta. Det har jag full förståelse för i ett lanseringsskede som detta. Det jag har mindre förståelse för att det ska vara så svårt att få ur sig en hyfsad pålitlig leveransplan. Eller rättare sagt - det är inte svårt, det är busenkelt. Om man vill. Därför drar jag slutsatsen att Nikon helt enkelt struntar i det vilket känns mindre sympatiskt. Och det är först när man får leveransinfo som man kan nyttja den ovan nämnda konsumentmakten; om man tycker det är ok att vänta eller väljer att byta märke. För de flesta av oss är det trots allt förenat med en del bök och framför allt kostnad att byta system. Tyvärr kan jag inte låta bli att tänka att det är just det faktumet som ligger till grund för ett visst förhållningssätt från Nikons sida. I en bransh med annan struktur och mindre påtagliga exithinder hade man agerat på ett betydligt mer kundanpassat sätt. Tror jag...
 

Gården

Aktiv medlem
om man är yrkesfotograf så har man flera kameror så det är aldrig panik att få den senaste modellen visserligen brukar jag få dom rätt snabbt ;-) men ni som inte är yrkesfotografer vad är det som gör det så panik artat att få den senaste modellen? vad är det som eran gamla kamera inte klarar av? vad är det som D800 kan göra som inte (gamlingen) klarar? Så jäkla stor skillnad är det inte på D700/D800 om vi inte avser filstorlek.
Nja, panikartat är det väl inte direkt. Men är man inte yrkesfotograf, och dessutom sålde gamlingen (D700) i ett tidigt stadium, då är det ju jävligt frusterande att inte ha någon kamera alls i dessa tider.
Körsbärsträden står i full blom, lövsprickningen har börjat överallt, kosläppen är på g osv.

Men jag är inte förbannad på Nikon. Bara att gilla läget. Den kommer när den kommer ! Själv tror jag att dom har (eller haft) något problem med kameran eller tillverkningen som gjort att tillgången mycket begränsad.
Visst, lite information hade väl inte skadat, men dom vill väl inte "bjuda" sina konkurrenter på den kakan.

Med facit i hand, skulle man ju inte ha sålt D700:an så tidigt. Men som sagt, den som väntar på något gott .......
 

PMD

Aktiv medlem
Tja, med det resonemanget skulle man ju inte köpa någon ny kamera överhuvudtaget.
Nej, det är fel resonerat. Man köper väl en ny kamera när man tycker att det känns dags att göra det och det går att få tag på den nya kameran man vill ha. Om den inte går att köpa, och man absolut måste ha en ny kamera så får man väl välja en annan. Annars väntar man tills den man vill ha blir tillänglig. Det är ju inte så att ens tillvaro står och faller med en ny kamera om man är amatörfotograf.
 

snap01

Aktiv medlem
Nja, panikartat är det väl inte direkt. Men är man inte yrkesfotograf, och dessutom sålde gamlingen (D700) i ett tidigt stadium, då är det ju jävligt frusterande att inte ha någon kamera alls i dessa tider.
Körsbärsträden står i full blom, lövsprickningen har börjat överallt, kosläppen är på g osv.

Men jag är inte förbannad på Nikon. Bara att gilla läget. Den kommer när den kommer ! Själv tror jag att dom har (eller haft) något problem med kameran eller tillverkningen som gjort att tillgången mycket begränsad.
Visst, lite information hade väl inte skadat, men dom vill väl inte "bjuda" sina konkurrenter på den kakan.

Med facit i hand, skulle man ju inte ha sålt D700:an så tidigt. Men som sagt, den som väntar på något gott .......
något man får vänta ännu längre är på lees Big stopper, jag kontaktade den engelska leverantören o fick till svar : Big Stopper-BIG DELAY Sorry. Deras kölista startar från augusti förra året där kan vi snacka om att vänta.........
 

Ravestream

Aktiv medlem
Alternativet hade ju varit att dom tillverkar klart tex 500000 kameror och även om det finns massa klara så släpps dom inte. för då kan någon bli sur för man inte kan köpa den direkt.

Att ha kravet att Nikon ska ge ut informationen om dom som dom skickat kameror till och när var osv känns verkligen bara löjligt ur flera aspekter.


Snacka om i-landsproblem.
 

Ravestream

Aktiv medlem
Nja, panikartat är det väl inte direkt. Men är man inte yrkesfotograf, och dessutom sålde gamlingen (D700) i ett tidigt stadium, då är det ju jävligt frusterande att inte ha någon kamera alls i dessa tider.
Körsbärsträden står i full blom, lövsprickningen har börjat överallt, kosläppen är på g osv.

Men jag är inte förbannad på Nikon. Bara att gilla läget. Den kommer när den kommer ! Själv tror jag att dom har (eller haft) något problem med kameran eller tillverkningen som gjort att tillgången mycket begränsad.
Visst, lite information hade väl inte skadat, men dom vill väl inte "bjuda" sina konkurrenter på den kakan.

Med facit i hand, skulle man ju inte ha sålt D700:an så tidigt. Men som sagt, den som väntar på något gott .......
Stackare.. behöva sälja sin D700 och vara utan kamera i väntan på en D800.

Dom som sitter med tex en D80 och inte ens har råd med en D700 Måste lida otroligt.
 

hlse

Aktiv medlem
N
Ingen panik, tror jag. Mer ett I-landsproblem. Folk är helt enkelt ivriga att få nya leksaker. Men mycket av gnället skulle försvinna om folk fick ungefärliga besked plus minus ett par veckor. För egen del sitter jag nöjd med en D3s och lär göra så de närmaste två åren. I framtiden hägrar D4, men då lär jag slippa vänta.
Jag tänker i stort sett likadant. Jag kör Canon-system och kommer att vänta till marknaden ( Canon 5DMk3 )blivit lite mättad, priserna sjunkit och kameran finns på butikshyllan...
Om det tar 6 månader eller 2 år spelar ingen roll.
Jag har en kamera som funkar så jag sitter inte i sjön...
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag håller med, har försökt sedan releasen att få tag på en, verkar stört omöjligt. DOck finns det ju folk som springer runt med dom, vart de har fått de ifrån har jag ingen aning om. De flesta butiker verkar endast leverera till företagskunder än så länge.

Att ingen kan svara på NÄR man får den är dåligt, de gör reklam för dem och säljer dem men har inte en susning om när man kan få den. Någon som vet en butik som kan leverera den kamera de gör reklam för?
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Missat

Är vi framme snart?
Är vi framme snart?
Är vi framme snart?
Är vi framme snart?
Är vi framme snart?
Är vi framme snart?

Jösses, att gnälla på Nikon för att man inte får ett leveransdatum från en butik är som att gnälla på Göteborgskex för att kakorna är slut på Konsum.
Finns det inte på hyllan så är det svårt att köpa det, ganska enkelt koncept!
Då har du kanske missat att butikerna inte får besked från NIKON.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
om man är yrkesfotograf så har man flera kameror så det är aldrig panik att få den senaste modellen visserligen brukar jag få dom rätt snabbt ;-) men ni som inte är yrkesfotografer vad är det som gör det så panik artat att få den senaste modellen? vad är det som eran gamla kamera inte klarar av? vad är det som D800 kan göra som inte (gamlingen) klarar? Så jäkla stor skillnad är det inte på D700/D800 om vi inte avser filstorlek.
Man kan ju ställa sig samma fråga till er som är yreksfotografer, vad klarar inte DIN gamla kamera av som har funkat till alla uppdrag hittils? Jag anser nog inte att en yrkesfotografs bilder är mer viktiga än mina privata, kanske tvärtom. Det är väl snarare det att yrkesfotograferna (priokunder) får sitt först oavsett hur länge vi andra har köat, vi betalar samma pris men puttas bara ned i kön.

Sedan är det väl ingen panik, men det är faktiskt dåligt att inte kunna få besked. Nikon skyller på butikerna att det är de som får svara på det, butikerna skyller på Nikon eftersom de inte får några besked, det är ju en jävla fars.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
N
Ingen panik, tror jag. Mer ett I-landsproblem. Folk är helt enkelt ivriga att få nya leksaker. Men mycket av gnället skulle försvinna om folk fick ungefärliga besked plus minus ett par veckor. För egen del sitter jag nöjd med en D3s och lär göra så de närmaste två åren. I framtiden hägrar D4, men då lär jag slippa vänta.
Säger han som sitter med en D3s? Själv ska jag uppgradera från en d300s till d800 och fullformat, vilket självklart är mer angeläget än D3s till d4.
 
ANNONS