Annons

Problem med Fujifilm X10, mjukvara och smuts

Produkter
(logga in för att koppla)

Bigsalmon

Medlem
Fler än jag som haft problem med mjukvaran i Fujifilm X10?
Köpte kameran i juni och tycker menyerna beter sig annorlunda från gång till gång. T.ex. är det svårt att ställa in ISO ibland. Endast de förvalda värdena finns tillgängliga, och där är ISO 800 det lägsta (har jag för mig). Rätt vad det är så är det inställt på ett sätt som jag garanterat inte valt själv, t.ex. så har funktionen "Välj bäst av tre bilder" varit aktiverad flera ggr när jag slagit på kameran.

Ytterligare ett problem är att jag nu för andra gången fått i smuts i kameran, vilket resulterar i en svart, suddig prick på bilderna. Den första pricken var där näår jag köpte kameran. Fick det åtgärdat (dock behöll de kameran 3-4 veckor), men nu har jag alltså en ny prick. Smutsen satt första gången på objektivets bakre lins. Jag tycker inte det borde komma in smuts i en sluten kamera...

// Johan
 

JOLidman

Aktiv medlem
Fler än jag som haft problem med mjukvaran i Fujifilm X10?
Köpte kameran i juni och tycker menyerna beter sig annorlunda från gång till gång. T.ex. är det svårt att ställa in ISO ibland. Endast de förvalda värdena finns tillgängliga, och där är ISO 800 det lägsta (har jag för mig). Rätt vad det är så är det inställt på ett sätt som jag garanterat inte valt själv, t.ex. så har funktionen "Välj bäst av tre bilder" varit aktiverad flera ggr när jag slagit på kameran.

Ytterligare ett problem är att jag nu för andra gången fått i smuts i kameran, vilket resulterar i en svart, suddig prick på bilderna. Den första pricken var där näår jag köpte kameran. Fick det åtgärdat (dock behöll de kameran 3-4 veckor), men nu har jag alltså en ny prick. Smutsen satt första gången på objektivets bakre lins. Jag tycker inte det borde komma in smuts i en sluten kamera...

// Johan
Hej Johan och välkommen till X10-världen.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig vad gäller menyerna och hur de uppför sig. En fråga bara, har du uppdaterat till den senaste version 2.0. Du håller in knappen "DISP BACK" samtidigt som du du vrider zommen, dvs sätter på kameran, för att se vilken version du har.

Vad har du för serienummer på din kamera?

Frågan är om den har varit inne för "sensortransplantation" och fått smuts i sig då eller om det kommer från fabriken?

Till sist, det finns redan ett forum för X10 och det är jusynd att sprida kunskapen på flera ställen.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=137090&page=44&highlight=x10

Dessutom finns det en grupp för X10

http://www.fotosidan.se/groups/x10/index.htm

Välkommen / Jan-Olof
 
ANNONS