Annons

Mediainställningar Scandinavian photo papper

Produkter
(logga in för att koppla)

modjo

Medlem
Köpte hem ett testpack av scandinavians eget papper till min Epson R3880, har laddat hem profilerna som var upplagda på Scandinavians hemsida.
Men problemet är att jag inte hittar någonstans vilken papperstyp man ska välja under "print settings"?
Har googlat och sökt som en dåre utan resultat så jag skulle vara hemskt tacksam om någon kunde dela med sig av vilka mediainställningar som passar till vilka papper.
 

sinduda

Aktiv medlem
Köpte hem ett testpack av scandinavians eget papper till min Epson R3880, har laddat hem profilerna som var upplagda på Scandinavians hemsida.
Men problemet är att jag inte hittar någonstans vilken papperstyp man ska välja under "print settings"?
Har googlat och sökt som en dåre utan resultat så jag skulle vara hemskt tacksam om någon kunde dela med sig av vilka mediainställningar som passar till vilka papper.
Visst följer det med en instruktion till varje profil och om jag inte minns fel så står svaret där?!
/Christer
 

Per S

Aktiv medlem
skulle vara hemskt tacksam om någon kunde dela med sig av vilka mediainställningar som passar till vilka papper.
Jag använder Scandinavians Photos matta papper till Epson 3880 tillsammans med den profil man kan ladda ned. Sen ställer jag in skrivaren på den av Epsons papperssorter som borde passar bäst, i det här fallet Enhanced Matte eller Archival Matte. Det viktiga är att man väljer en matt papperssort.

Vad du bör välja för inställning till Scandinavian Photos canvas skulle jag också vilja veta. Någon canvas-inställning finns ju inte i skrivarprogramvaran. Jag skulle kanske välja Epsons akvarellpappersinställning "Water Color - Radiant White":
http://forums.popphoto.com/showthread.php?617701-Printing-on-Canvas-with-Epson-3880-Pro

För Scandinavians Photos satin skulle jag välja Epsons Premium Lustre, och för Glossy Epsons Premium Glossy. Det man gör i de här valen är - tror jag - att tala om för skrivaren hur pappererets ytan är beskaffad, så att skrivaren kan välja till exempel lämplig bläckdosering. Det har inget med färghanteringen att göra, den sköts via profilen.

Prova dig fram! Det är ju just en testförpackning som du har köpt ;-)
 

modjo

Medlem
Jag använder Scandinavians Photos matta papper till Epson 3880 tillsammans med den profil man kan ladda ned. Sen ställer jag in skrivaren på den av Epsons papperssorter som borde passar bäst, i det här fallet Enhanced Matte eller Archival Matte. Det viktiga är att man väljer en matt papperssort.

Vad du bör välja för inställning till Scandinavian Photos canvas skulle jag också vilja veta. Någon canvas-inställning finns ju inte i skrivarprogramvaran. Jag skulle kanske välja Epsons akvarellpappersinställning "Water Color - Radiant White":
http://forums.popphoto.com/showthread.php?617701-Printing-on-Canvas-with-Epson-3880-Pro

För Scandinavians Photos satin skulle jag välja Epsons Premium Lustre, och för Glossy Epsons Premium Glossy. Det man gör i de här valen är - tror jag - att tala om för skrivaren hur pappererets ytan är beskaffad, så att skrivaren kan välja till exempel lämplig bläckdosering. Det har inget med färghanteringen att göra, den sköts via profilen.

Prova dig fram! Det är ju just en testförpackning som du har köpt ;-)
Tack för all hjälp!

Jag ska testa skriva ut på canvas under kvällen och se resultatet med olika mediainställningar.
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
Tack för all hjälp!

Jag ska testa skriva ut på canvas under kvällen och se resultatet med olika mediainställningar.
Här kommer dom inställningar som ska användas med Scandinavians Papper.

ICCprofil för Scandinavian Photo Canvas Professional fotopapper

Mediaval: Enhanced Matte Paper
Upplösning: 1440 dpi
Color: Color
Color Adjustment: Custom / Off (No Color Adjustment)

ICCprofil för Scandinavian Photo Glossy Professional fotopapper

Mediaval: Premium Glossy PhotoPaper
Upplösning: 1440 dpi
Color: Color
Color Adjustment: Custom / Off (No Color Adjustment)

ICCprofil för Scandinavian Photo Matt Professional fotopapper

Mediaval: Enhanced Matte Paper
Upplösning: 1440 dpi
Color: Color
Color Adjustment: Custom / Off (No Color Adjustment)

ICCprofil för Scandinavian Photo Satin Professional fotopapper


Mediaval: Premium Semigloss Photo Paper
Upplösning: 1440 dpi
Color: Color
Color Adjustment: Custom / Off (No Color Adjustment)
 

modjo

Medlem
Det fungerade alldeles utmärkt, ICC profilerna och mediainställningarna.
Bildskärmens visning och utskrift stämmer väl överens och resultatet mycket bra.
Tusen tack för all hjälp!! :)
 

sinduda

Aktiv medlem
Jag har inte hittat någon sådan info i de jag har laddat hem iaf.
Men någon annan kanske har som de kan dela med sig av?
Jag fann info NU, jag laddade ner en <ipfil per papperssort och i den zippen fanns profilen OCH en PDF med beskrivning.

Maila mig om Du vill ha dom, men jag tror att det just var en kopia av dessa PDFer som finns i inlägg ovan!
 

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Lånar tråden lite då jag är nybliven ägare av en Epson 3880 och i dag har börjat skriva ut för första gången. Har köpt Scandinavian Photo Inkjetpapper A4 Satin PRO och laddat ner profilen som finns på deras hemsida. Utskriften blir bra förutom att jag får ett bläckspill kanterna. Se bild. Har varit i kontakt med Epson support och har då fått rådet att kontrollera med leverantören om vilken "Platen Gap" inställning jag bör använda med det angivna pappret.... Hittade till slut att den står i Auto nu men att jag kan välja mellan följande: Wider, Wide, Standard och Narrow. Vad står er på? Eller är det någon som har ett annat tips om vad som kan vara fel när det blir så här? Har inte provat med något annat papper då jag för tillfället bara har Scandinavian Photos Satin.

Tack på förhand

Bosse
 

Bilagor

stefohl

Aktiv medlem
Hej,
Hittade till slut att den står i Auto nu men att jag kan välja mellan följande: Wider, Wide, Standard och Narrow. Vad står er på? Eller är det någon som har ett annat tips om vad som kan vara fel när det blir så här? Har inte provat med något annat papper då jag för tillfället bara har Scandinavian Photos Satin.


Bosse
Det där är inte spill, det är att pappret har böjt sig lite så att skrivarhuvudet tar i pappret. Den färg som då sitter på huvudet har skrapats av. Det går att lösa på två sätt, det ena är att se till att pappret inte krullar sig i kanterna. Det händer ofta med papper som legat för torrt och då drar ihop sig lite. Rulla dem försiktigt i motsat riktning så brukar de släta ut sig. Se också till att inte förvara dina papper för torrt.
Den andra lösningen är att sätta platen gap på lite större avstånd. Wide brukar ge bra resultat. Wider börja ge lite sämre skärpa, så det bör du undvika.

Stefan
 

Bozi

Aktiv medlem
Tack för ditt svar Stefan. Men om det är som du säger bör jag reklamera pappert. Det är ett helt nytt paket som jag öppnade i går. Har legat i förpackningen ca 1 1/2 vecka hemma hos mig. Men jag ska testa med Wide som du föreslog först :)

Tack återigen.

Bosse
 

alfin

Aktiv medlem
Många av de bästa och exklusivaste papperna på marknaden i A-storlekar är ojämna i kanterna och det är inget du kan reklamera. Scandinavian Photos papper är dessutom budgetversioner. Alla papper går att motrulla, men rätt avstånd mellan papper och skrivarhuvud löser vanligtvis problemet. Bättre Epsonprintrar har vacuumhållning av papperet som minskar problemen.
 

stefohl

Aktiv medlem
Många av de bästa och exklusivaste papperna på marknaden i A-storlekar är ojämna i kanterna och det är inget du kan reklamera. Scandinavian Photos papper är dessutom budgetversioner. Alla papper går att motrulla, men rätt avstånd mellan papper och skrivarhuvud löser vanligtvis problemet. Bättre Epsonprintrar har vacuumhållning av papperet som minskar problemen.
Jag håller med dig; ett papper som buktar lite är ingen grund för reklamation.

Stefan
 
ANNONS