Annons

Manipulera råfiler - Hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Jag förmodar att man i en hex editor kan manipulera en råfil, men finns det grafiskt bättre program för detta ändamål?
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Varför vill du manipulera råfilen? Räcker det inte med att "framkalla" den med råkonverterare, t.ex. ACR, Lightroom, ViewNX, DPP osv?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Varför vill du manipulera råfilen? Räcker det inte med att "framkalla" den med råkonverterare, t.ex. ACR, Lightroom, ViewNX, DPP osv?
Vid granskning av bilders äkthet tas alltid en råfil som äkta och ett tungt bevis för att bilden inte är manipulerad. Men om det är lika enkelt att manipulera råfilen som en jpg-fil faller det.

Råkonverterare ändrar inte en råfil, eller ja, DPP gör, men enbart variabler som inte andra konverterare tar hänsyn till.
 

esox42

Medlem
Denna bild http://www.orhanaytur.net/uwphoto_tr/CMAS_2011/Aytur_MocroWithTheme_BronzeMedal.jpg

Bilden togs vi VM i undervattensfoto i Turkiet. Den är helt klart manipulerad, vilket inte var godkänt. Men fotografen (en Turkisk professor) hade i förväg lagt in en profil i kamera som gav bilden detta utseende och då räknades den inte som manipulerad.
Jag är ganska säker på att reglerna tillåter det förfarande du beskriver.

Dessutom är tävlingsbidragen i VM jpg-filer "direkt ur kameran" så att ge sig på att "manipulera" råfiler finns det ingen anledning till.
 

Smw

Aktiv medlem
Jag förmodar att man i en hex editor kan manipulera en råfil, men finns det grafiskt bättre program för detta ändamål?
Hej !

Kanske inte riktigt vad du avsett, men en väg.
http://www.photome.de/rawwriter_en.html
Möligt att det finns något annat till liute mera aktuella maskiner.

Någon gång har jag dragit en enkel mobilbild genom detta, ( och sen tillbaks via RawTh)
och fått förvånaansvärt mycket bättre resultat.

//MW
 

flossy666

Aktiv medlem
Jag förmodar att man i en hex editor kan manipulera en råfil, men finns det grafiskt bättre program för detta ändamål?
Med bara hexeditor får du nog svårt. Nästan alla rawfiler sedan lång tid tillbaka använder någon form av komprimering med checksumma. Typen av komprimering, en del kallar det kryptering, skiljer dessutom mellan i princip varje kameramodell. Vad jag vet har ingen tillverkare hittills försökt sig på något liknande en assymetrisk kryptering av raw-filer, så det du är ute efter är fullt görbart. Problemet tror jag ligger i att det finns så ofantligt många olika raw-format, och ingen ideell utvecklare med vettet i behåll har lust att upprätthålla en sån programvara. Jag har då inte hittat någon.
Men att tro att en raw-fil är någon som helst garanti för att en bild är omanipulerad är synnerligen naivt.
 

eskil23

Aktiv medlem
Med bara hexeditor får du nog svårt. Nästan alla rawfiler sedan lång tid tillbaka använder någon form av komprimering med checksumma. Typen av komprimering, en del kallar det kryptering, skiljer dessutom mellan i princip varje kameramodell. Vad jag vet har ingen tillverkare hittills försökt sig på något liknande en assymetrisk kryptering av raw-filer, så det du är ute efter är fullt görbart. Problemet tror jag ligger i att det finns så ofantligt många olika raw-format, och ingen ideell utvecklare med vettet i behåll har lust att upprätthålla en sån programvara. Jag har då inte hittat någon.
Men att tro att en raw-fil är någon som helst garanti för att en bild är omanipulerad är synnerligen naivt.
Alla former av kryptering kräver en nyckel. Om kameran skulle kryptera råfilen så skulle den behöva en nyckel och samma nyckel skulle man sedan bli tvungen att stoppa in i sin råkonverterare. Asymmetrisk kryptering blir ännu svårare eftersom man redan vid krypteringen behöver veta vem mottagaren är samt ha tillgång till mottagarens publika nyckel.
 

flossy666

Aktiv medlem
Alla former av kryptering kräver en nyckel. Om kameran skulle kryptera råfilen så skulle den behöva en nyckel och samma nyckel skulle man sedan bli tvungen att stoppa in i sin råkonverterare. Asymmetrisk kryptering blir ännu svårare eftersom man redan vid krypteringen behöver veta vem mottagaren är samt ha tillgång till mottagarens publika nyckel.
Nu ska du inte lära pappa göra barn :)
 

eskil23

Aktiv medlem
Nu ska du inte lära pappa göra barn :)
Ja, ursäkta då farfar ;-)
Men frågan kvarstår: Vad skulle man vinna på att kryptera råfiler och har skulle man i så fall bära sig åt för att få det både säkert och användbart? Att kryptera utan att känna till vem mottagaren är här ju sina nackdelar (minns CSS-kryptering av DVD:er)
 

bomalt

Aktiv medlem
I vissa av Nikons "proffskamerahus" kunde man slå på "Bildautentisering" och m h a av en programvara (från Nikon) sedan se om bilden var manipulerad... Läste någonstans att man lyckades knäcka detta (gällde även Canon).
 

flossy666

Aktiv medlem
Ja, ursäkta då farfar ;-)
Men frågan kvarstår: Vad skulle man vinna på att kryptera råfiler och har skulle man i så fall bära sig åt för att få det både säkert och användbart? Att kryptera utan att känna till vem mottagaren är här ju sina nackdelar (minns CSS-kryptering av DVD:er)
Regionskrypteringen fungerade bra tills ett licensierat företag sjabblade och en snubbe i norge (?) var påpasslig nog att dra fördel av det. Men vi kanske ska hålla oss till tråden.
Det jag försöker få sagt är att det är fullt möjligt att "packa upp" en rawfil, redigera den i 16 bitar, strippa dom 2 eller vad det må vara sista bitarna och koda tillbaks till valfritt rawformat.
Jag tycker det är anmärkningsvärt att raw-format används som någon slags garanti för äkthet.
 
Senast ändrad:

Kimster

Aktiv medlem
Allt går att knäcka. ...i princip. Det handlar bara om tid. En AES 256bit krypterad fil kommer ta några år att hacka med världens snabbaste dator. Men fullt teoretiskt möjligt.Tveksam att jorden existerar vid dagen man knäcket filen. Får man dock tag på nyckeln så tar det inte en sekund. :)

Anyways... det är givetvis ingen garanti i alla lägen för att filen är omanipulerad. DNA är heller inte 100% men tillräckligt för använda det som bindande bevis i en mordrättegång.

Så nånstans gör man en avvägning. Vid enkla tävlingar så kan man väl använda råfilen som "bevis". Men skulle bilden avgöra om någon annan ska avrättas eller inte så räcker det troligen inte långt utan flera andra bevis.
Så beroende på omständigheterna så torde råfilen fungera som tillräckligt bevis för att filen är intakt.
Om världens prestigefyllda fototävlingar anser det "tillräckligt" så har de väl gjort den avvägningen.

PhotoMe's Rawwriter tyckte jag inte riktigt visade att det var så enkelt. Ett äldre äldre RAW-format från Panasonic är inte rätt format att köra med. NEF eller CR2 torde gett mer tyngd i hans PoC
 

afe

Aktiv medlem
Problemet med Nikons autentisering är, om jag förstod artikeln jag länkade till rätt, att det går att få ut nyckeln ur kameran. När man väl lyckats med det är det som sagt lätt.
 
ANNONS