Annons

Fukt i kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ben_

Medlem
Hej alla!

Letar egentligen efter ett mer generellt forum, men eftersom kameran i fråga är en Canon så testar jag här.

Var ute och fotograferade i kväll. Ute vid havet och jag klättrade upp i ett hopptorn, på kanske åtta meter för att ta lite nattbilder.

Det var först när jag började byta objektiv som det slog mig hur fuktigt det var i luften. Jag genomförde totalt två objektivbyten och vid båda tillfällena försökte jag vara så snabb som möjligt med dem. Vid båda tillfällena satte jag mig också ned med ryggen mot vinden och kamerans öppning i riktning med vinden, för att inte få in blåst.

Nu är jag dock svinorolig över att ha fått in fukt i kameran, det hänger nämligen mycket vatten i luften. Jag kikade på SMHI som bedömde det vara mellan 95 och 100 procent. Temperaturen är ungefär sex grader utomhus.

Jag är alltså rädd över att ha fått in fukt i kamerahuset. Jag har sedan jag kom inomhus låtit kameran vara avstängd ett par timmar, nu har jag satt igång den och den verkar funka som vanligt.

Hur vet man om man fått in fukt i kamerahuset? Jag antar att värsta scenariot är att det tar ett tag och att kameran sedan lägger av. Jag testade AF'n, och punkterna i sökaren såg skarpa ut – ser de luddigare ut vid eventuell imma på insidan?

Hur ska jag hantera kameran de närmsta dagarna, för att minska en eventuell skada?
Om det är allmänt hög luftfuktighet, men jag befinner mig vid havet, innebär det att det är saltvatten i luften? Alltså farligare än om det varit hög luftfuktighet inåt landet?
Vad är tecken på skada? Mina objektiv har inte fått några droppar att formas på sig i alla fall.
Om hur lång tid vågar jag öppna kameran/byta objektiv?
 

reboot81

Aktiv medlem
Har bott en bit från hav och ja, salt kan transporteras via luften. Krävs dock att vågorna bryts och mycket vind.
Kamerans känsligaste del är sensorn, vad jag förstått. Den vill man inte ha skit/fukt på. Vatten kan binda partiklar på sensorn, det jag hade varit orolig för är att få salt på sensorn.
Men, isåfall går det att göra rent.
Vad har du för kamera/objektiv?
 

Ben_

Medlem
Det var ju lite dumt...

Jag har lagt kameran i en försluten plastpåse med lite luft i, och några påsar dehumidifiers, samt plockat ut batteri och minne. Ska låta det stå tills i morgon eftermiddag, sen plockar jag av objektivet och kör några timmar till.

Kameran funkar, är mest orolig att eventuellt saltvatten ska korrodera (heter det så på svenska?) och ha sönder mekanik och kontakter, eller att tillräckligt med vatten samlas på ett ställe för att kunna kortsluta kameran. Den har dock fungerat helt och hållet felritt hittills när jag testat att använda den efter "incidenten". Inga problem med vare sig sensor eller slutare.

Tror inte att kameratätning avgör något, i och med att jag öppnat den. Objektiven var ett 50mm 1.8 (plats, horribel byggkvalitet) och ett L-objektiv. Båda dessa har funkat felfritt efteråt, ingen imma i dem och de har ändå varit betydligt längre exponerade för vädret än vad kamerans innandöme varit. Det är ju hoppfullt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Med tanke på att det är en SLR är väl risken rätt liten att du fått något skräp på sensorn. Fungerar kameran nu och det inte syns några fläckar på bilderna behöver du nog inte oroa dig.
 

nivas

Aktiv medlem
Olika hus och objektiv är lite olika känsliga, men om du inte har varit i regnet under en halvtimme eller fått några vågstänk på prylarna så brukar det inte behövas mer torkning än handduk när man kommer hem.
Det vanligaste fenomenen brukar vara imma i sökaren eller knappar som inte fungerar. Saltvatten är inte bra i längden, undvik det.

Jag tror inte att tiden för ett objektivbyte i sig är så kritisk, men risken att få in regndroppar eller annan smuts ökar ju såklart.


Betydligt jobbigare för elektroniken är nog den kondensation som uppstår när man på en riktigt kall och torr vinterdag kommer in i ett varmt och fuktigt rum med kameran.
 

M4Z

Aktiv medlem
Snabb kalkyl ger att 95% vid 6 grader ger samma absoluta luftfuktighet som 37.7% vid 21 grader.

Känns extremt lugnt.
 

Ben_

Medlem
Tack för svaren! Härligt att höra att kameran kanske får chansen att glugga några vinterkvällar till...

Tror också att jag överreagerade en aning, men gäller att vara försiktig, fram för allt vid saltvatten. Har låtit kameran dehumidifia sig i en påse rätt många timmar och använt den en del utan problem, så det verkar rätt lugnt hittills. Imma bildas i vanlig ordning när jag går inomhus, men det är ju inget konstigt med det.

Kanske en nyttig lärdom, helt enkelt?
 

Ben_

Medlem
Bifogar en länk för att illustrera hur fuktigt det ibland kan vara...

När jag fotade deltävlingen i svenska cupen i cyclocross var det 6 grader varmt och definitivt fuktigt i luften. Tror kameran klarade av klimatet bättre än fotografen. Med andra ord, tror inte du behöver vara orolig.
http://mjonssonfoto.se/blogg/wp-content/gallery/karlstadcrossen2013dag1/karlstadcrossen00146.jpg
Det där ser rätt ruskigt ut! Fast du kanske hade vett nog att inte byta objektiv ett par gånger?
 
ANNONS