Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag håller med om att texten måste vara maskinöversatt, där är för många konstiga formuleringar. Lägg sedan till att kamerans dimensioner och vikt anges i tum och pund så har jag inga tvivel alls om att annonsens originalspråk är engelska. Därmed är det dock inte nödvändigtvis ett försök till bedrägeri eller liknande, men det är sannolikt tycker jag.
 

accipiter

Aktiv medlem
Då jag bor bara 4-5 km från den lilla orten Djura i Dalarna där säljaren enligt annonsen bor, har jag skrivit till honom/henne och bett att få ta en titt på Bladarn innan jag bjuder.
En inbjudan lär jag knappast få.
 

Hobbes73

Aktiv medlem
Visst, men i det här fallet är det en ganska uppenbar maskinöversättning från troligtvis engelska. Jag skulle hålla mig undan.
Körde den omvänt i Google Translate och plötsligt lät det lite bättre:)

"I am a professional. The camera is in very good condition, it was used only by me and I took very good care of it."

Från Svenskan i annonsen:

"Jag är en professionell. Kameran är i mycket gott skick, var det används bara av mig och jag tog mycket väl hand om den. "
 

BergslagsRonin

Aktiv medlem
Skrev till Tradera och påpekade att denna kamera kostar över 100.000 ny och 50-60 tusen begagnad, och nu på utrop för 1:-. Skrev också till annonsören att jag vill komma och titta på den.
Några timmar senare är annonsen borttagen.
 

eskil23

Aktiv medlem
Skrev till Tradera och påpekade att denna kamera kostar över 100.000 ny och 50-60 tusen begagnad, och nu på utrop för 1:-. Skrev också till annonsören att jag vill komma och titta på den.
Några timmar senare är annonsen borttagen.
Annonsen är inte borttagen, men auktionen är slut. Zorro58 vann den med 5200 kr.

På grund av Traderas betalningsmodell så förstår jag att folk heller ropar ut saker för 1 kr och hoppas att budgivningen hissar upp priset än att ropa ut den för ett rimligt pris. Önskar lycka till till Zorro58 och hoppas att han får sin kamera.
 

BergslagsRonin

Aktiv medlem
Annonsen är inte borttagen, men auktionen är slut. Zorro58 vann den med 5200 kr.

På grund av Traderas betalningsmodell så förstår jag att folk heller ropar ut saker för 1 kr och hoppas att budgivningen hissar upp priset än att ropa ut den för ett rimligt pris. Önskar lycka till till Zorro58 och hoppas att han får sin kamera.
Eftersom jag hade en bevakning på auktionen, så brukar det stå: Auktionen är avslutad, och man kan se högsta budet och vem som vann. I detta fall står det: Auktionen du försöker visa har stängts ner och är inte längre tillgänglig. Vilket tyder på nåt annat än en avslutad auktion, som dessutom inte hade slutdatum idag.
 

reim

Aktiv medlem
Bra jobb, detta visar att Tradera agerar på inkomna rapporteringar. Förmodligen är det så att ju fler som anmäler, desto större är chansen att bedragare kvävs i sin linda. I detta fall var vi åtminstone två som rapporterade i alla fall.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Just den annonsen tror jag är mer utslag av att skribenten har haft bråttom att skriva annonsen, eller inte tänkt igenom vad som bör stå i den. Det finns, enligt Ratsit, ett företag med det angivna namnet som har det telefonnummer som anges i annonsen.
 

Cambo

Aktiv medlem
Jo, jag tycker kanske tråden Bedragare på... är lite missvisande. Tycker att den är rolig i sin förvirring bara.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns en tråd som heter ungefär "Hur tänker folk på Blocket" som passar bättre för inlägg som hånar folk som lägger upp feltänkta annonser på Blocket.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Klart man vill sälja när man har råkat köpa fel objektiv till sitt 72 mm filter.


Om det är till ett filter som 58mm inte passar till, det kan ju lika gärna vara något annat man skruvar fast objektivet i som kanske en låda. Vad vet jag? Skulle vara lite intressant att veta hur de ränkt använda objektivet.
 

Speja4

Medlem
Just den annonsen tror jag är mer utslag av att skribenten har haft bråttom att skriva annonsen, eller inte tänkt igenom vad som bör stå i den. Det finns, enligt Ratsit, ett företag med det angivna namnet som har det telefonnummer som anges i annonsen.
Ingen som helst garanti. Köpte en kamera från en person som jag kollade på Ratsit. Det visade sig att identiteten var stulen!
 
Vad tror ni om den här? Jag är väldigt misstänksam mot den.
http://www.blocket.se/uppsala/Canon_6d___objectif_24_105mm_L_52762796.htm?aw=1

Både kamera och objektiv är väldigt lågt prisat. sedan är texten i annonsen väldigt konstigt formulerad.

En sökning på "Canon 6d 24 105" på google så kommer bilden som används i annonsen som femte bildträff och den hittas här http://www.cameraegg.org/deal-eos-6d-with-24-105mm-lens-for-2499/
Tycker det är konstigt när man länkar till sitt 500px konto för att visa vilka fina bilder man kan ta men kan inte ta en bild på den kamera som man ska sälja.

Sedan att personen bara går att kontakt via mail ökar ju bara misstänksamheten.
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag kollade in hemsidan på 500pix samtliga bilder från Afrika senast uppladdat för ett halvår sedan och ingen bild med 6d. Identiteten verkar tillhöra en algerier...
 
Vad tror ni om den här? Jag är väldigt misstänksam mot den.
http://www.blocket.se/uppsala/Canon_6d___objectif_24_105mm_L_52762796.htm?aw=1

Både kamera och objektiv är väldigt lågt prisat. sedan är texten i annonsen väldigt konstigt formulerad.

En sökning på "Canon 6d 24 105" på google så kommer bilden som används i annonsen som femte bildträff och den hittas här http://www.cameraegg.org/deal-eos-6d-with-24-105mm-lens-for-2499/
Tycker det är konstigt när man länkar till sitt 500px konto för att visa vilka fina bilder man kan ta men kan inte ta en bild på den kamera som man ska sälja.

Sedan att personen bara går att kontakt via mail ökar ju bara misstänksamheten.
Annonsen har nu tagits bort efter anmälan.
 
ANNONS