Annons

Canon 6d eller Fuji X-T1

Produkter
(logga in för att koppla)

PatrikBerg

Aktiv medlem
Hej!

Jag gillar att fota makro och landskap och fotar idag med en canon 60d. Jag har dock länge funderat på att ta steget upp till fullformat, närmare bestämt 6d. Har idag ett 70-200/4L samt ett sigma 150/2.8 makro som även passar 6d:n. Att sedan köpa till ett 17-40 samt en fast normal har länge varit en del av planen.

Så helt plötsligt kommer Fujifilm och vänder allt uppochned och släpper X-T1! Jag föll pladask, främst för designen, så jäkla snygg, men även formatet/storleken på själva kameran. Jag skulle få en mindre kamera utan att gå ner i sensorstorlek. En mindre storlek skulle innebära att skulle kunna ha med mig kameran oftare vid andra sammanhang än dedikerade fototurer.

Fördelar 6D:
Fullformat
Bildkvalitet
ISO-prestanda
Stort objektivutbud, samt att jag redan har EF objektiv

Fördelar X-T1:
Storlek och design
EVF, funkar den så bra som tester säger ser jag inga fördelar med OVF
Billigare
Tiltbar display
Möjlighet till stort objektivutbud med adaptrar
Bättre manuella fokusmöjligheter

För mina huvudmål (makro och landskap) ser jag ingen fördel med X-T1 över 6D, skulle vara tiltbara displayen då. Men det är just smidigheten som lockar mig, eventuellt uppnår jag samma smidighet på 6d:n om jag skaffar ett 40mm pankaka, kanske.

Suck, en stunden känner jag X-T1 som självklar och andra 6D.

Hjälp mig komma fram till ett beslut.

Mvh Patrik
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Fujifilm

Hej!

Jag gillar att fota makro och landskap och fotar idag med en canon 60d. Jag har dock länge funderat på att ta steget upp till fullformat, närmare bestämt 6d. Har idag ett 70-200/4L samt ett sigma 150/2.8 makro som även passar 6d:n. Att sedan köpa till ett 17-40 samt en fast normal har länge varit en del av planen.

Så helt plötsligt kommer Fujifilm och vänder allt uppochned och släpper X-T1! Jag föll pladask, främst för designen, så jäkla snygg, men även formatet/storleken på själva kameran. Jag skulle få en mindre kamera utan att gå ner i sensorstorlek. En mindre storlek skulle innebära att skulle kunna ha med mig kameran oftare vid andra sammanhang än dedikerade fototurer.

Fördelar 6D:
Fullformat
Bildkvalitet
ISO-prestanda
Stort objektivutbud, samt att jag redan har EF objektiv

Fördelar X-T1:
Storlek och design
EVF, funkar den så bra som tester säger ser jag inga fördelar med OVF
Billigare
Tiltbar display
Möjlighet till stort objektivutbud med adaptrar
Bättre manuella fokusmöjligheter

För mina huvudmål (makro och landskap) ser jag ingen fördel med X-T1 över 6D, skulle vara tiltbara displayen då. Men det är just smidigheten som lockar mig, eventuellt uppnår jag samma smidighet på 6d:n om jag skaffar ett 40mm pankaka, kanske.

Suck, en stunden känner jag X-T1 som självklar och andra 6D.

Hjälp mig komma fram till ett beslut.

Mvh Patrik
Jag köpte en Fujifilm XPRO-1 för ett drygt år sedan. Jag hade då släääpat på Canon systemkameror i hela mitt liv. Sedan dess har min 5D mkII med alla fina objektiv fått stanna hemma. Varje gång! Kameran levererar så fina JPEG att jag inte längre bryr mig om att framkalla rawfilerna. Och vad jag förstått har XT-1 ännu bättre sensor.

PS
Den har vikbar skärm också och EVF funkar utmärkt för makro.
 

PatrikBerg

Aktiv medlem
Jag har ju inte än fått möjlighet att klämma och känna på X-T1:an än, vilket givetvis skulle underlätta. Sedan behöver jag ju inte sälja av allt, makrot kan jag ju behålla och köra med adapter. Har faktiskt ett par Contax G gluggar (45 och 90) också som skulle vara spännande att prova.

Men vad bör jag satsa på för vidvinkel isåfall? Den nya 10-24 är ju så fasligt dyr. Överlag har jag svårt att bestämma mig för vilket/vilka objektiv jag bör införskaffa.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Jag har ju inte än fått möjlighet att klämma och känna på X-T1:an än, vilket givetvis skulle underlätta. Sedan behöver jag ju inte sälja av allt, makrot kan jag ju behålla och köra med adapter. Har faktiskt ett par Contax G gluggar (45 och 90) också som skulle vara spännande att prova.

Men vad bör jag satsa på för vidvinkel isåfall? Den nya 10-24 är ju så fasligt dyr. Överlag har jag svårt att bestämma mig för vilket/vilka objektiv jag bör införskaffa.
Köp bara ett enda objektiv tills dess du vet vad du behöver. Och visst är objektiven dyra men så är de bra också. Just vidvinkelobjektiv har en nackdel av en APS-C sensor som gör vidvinkelobjetiv svårare och dyrare att tillverka. Samyang har flera vidvinklar till lägre priser som du kanske kan klara dig med?
 

Sabud

Aktiv medlem
Tjaa, det är ju frågan. Själv är jag nog av åsikten att allt blir mycket mer tydligt om hypen får lägga sig. Sony:s A7 kameror är mycket mer `mänskliga´ i dag jämfört med någon månad tillbaka;)

Har en 5DMkIII och har som du blivit intresserad av X-T1. Har även känt på kameran och sedan blivit mindre överväldigad. En rejäl kamera med stor sensor, topp-ergonomi, super AF och optisk sökare ersätter man inte utan vissa uppoffringar.

Tycker inte heller att X-T1 med system är någon liten lätt att ta med-kamera utan är ganska vuxen. En 6D och en Sony RX100II däremot blir det bästa av två världar;)
Har 17-40/4 och kan lova att du skulle bli mycket nöjd.

/Stephan
 

PatrikBerg

Aktiv medlem
Tjaa, det är ju frågan. Själv är jag nog av åsikten att allt blir mycket mer tydligt om hypen får lägga sig. Sony:s A7 kameror är mycket mer `mänskliga´ i dag jämfört med någon månad tillbaka;)

Har en 5DMkIII och har som du blivit intresserad av X-T1. Har även känt på kameran och sedan blivit mindre överväldigad. En rejäl kamera med stor sensor, topp-ergonomi, super AF och optisk sökare ersätter man inte utan vissa uppoffringar.

Tycker inte heller att X-T1 med system är någon liten lätt att ta med-kamera utan är ganska vuxen. En 6D och en Sony RX100II däremot blir det bästa av två världar;)
Har 17-40/4 och kan lova att du skulle bli mycket nöjd.

/Stephan
Tack för den kommentaren,, fick ner mig lite på jorden igen. Visst har nog hypen minst sagt påverkat mig. Får ta mig en sväng förbi lokala handlaren när dom har den inne och klämma lite på den så får vi se då.
 
ANNONS