Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A6000 och objektiv som fungerar med PDAF

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Eftersom jag till min förskräckelse upptäckt att det där med den snabba PDAF i A6000 inte fungerar med alla objektiv tycker jag det kan vara läge med en tråd där vi beskriver vad som fungerar eller inte.

Här är mina resultat från de objektiv jag testat:

  • Sigma 19mm f/2.8 - fungerar inte
  • Sony 18-55/3.5-5.6 (gamla kitzoomen) - fungerar inte
  • Zeiss 24mm f/2.8 - fungerar
  • Zeiss 16-70 mm f/4 - fungerar
  • Sony 35mm f/1.8 - fungerar
  • Sony 50mm f/1.8 - fungerar inte
  • Zeiss FE 55mm f/1.8 - fungerar

Jag blev synnerligen besviken att det inte fungerar med 50/1.8 i och med att det är ett av mina favoritobjektiv. Jag behöver ett bra objektiv med ungefär den brännvidden och bra AF, och som det ser ut nu är Zeissen enda fungerande alternativet :(
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Det här irriterar mig också. Väldigt.

Ursäkta om jag låter som värsta gnällspiken igen, men det här är så typiskt jävla Sony.
Alltid är det nåt skit som dyker upp i efterhand.

Jag skulle just till att köpa den här kameran, men nu vet jag inte.
Egentligen vill jag nog ditcha Sony helt och gå över till M43 med Panasonic GH4, men det är lite kostsamt. Framförallt är de lite finare objektiven rätt dyra.

Hela stora vitsen med A6000 är ju den omtalat fantastiska autofokusen. Eftersom det inte finns några vettigt ljusstarka zoomar tänkte jag gå på flera bra och billiga primes istället, som t.ex. Sigma DN 19/2,8 Art och E50/1,8 OSS.

Nu visar det sig att AF inte funkar med dessa, vilket djävla skit helt enkelt!
Ursäkta språket, men jag blir lite upprörd över det här.

Vet inte riktigt vad det är för AF-teknik de stoppat in i kameran. Verkar inte vara äkta PDAF, snarare Autofokus med PDAF-karaktär eller nåt.

Nån sa nånting om att man visst kan använda populärvetenskapliga termer för att beskriva saker. Då kan man ljuga om hur det funkar rent tekniskt för att det ska vara enklare att förklara.

Panasonic har ju t.ex. en teknik som de kallar DFD, Depth From Defocus. Effekten blir samma som med PDAF, men de använder fortfarande kontrastfokus fast med bokeh-värden för olika objektiv för att veta hur mycket ur fokus det är så kameran inte behöver jaga. Kanske är nåt sånt som Sony har. Konstigt i så fall att de inte lagt in stöd för 50/1,8 från början.


/Mats
 

afe

Aktiv medlem
Det är nog "äkta" PDAF, men det fungerar inte med vilka objektiv som helst. Det krävs en viss typ av fokusmotor för att få till det.

Jag är lite småsur över att det inte framgår någonstans i vare sig marknadsföring eller manualer att det förhåller sig på det här viset.
 

alljoh

Aktiv medlem
Det är nog "äkta" PDAF, men det fungerar inte med vilka objektiv som helst. Det krävs en viss typ av fokusmotor för att få till det.

Jag är lite småsur över att det inte framgår någonstans i vare sig marknadsföring eller manualer att det förhåller sig på det här viset.
Det står i manualen att det inte fungerar med alla objektiv. Den hänvisar också till en supportsida för närmare detaljer om vilka objektiv som fungerar. Nu råkar ju den sidan vara på japanska så det är ju inte helt enkelt att förstå den. Jag har i alla fall inte lyckats få fram vilka objektiv som fungerar :-( Själv har jag Sony E 20/2,8 och det tycks i alla fall fungera.
Kopia från manualen:
"
•När bländaren är inställd på F13 eller däröver går det inte att använda fasavkännings-AF i fokalplanet. Endast kontrast-AF går att använda.
•Fasavkännings-AF i fokalplanet går bara att använda när ett kompatibelt objektiv är monterat. När ett objektiv som saknar stöd för fasavkännings-AF i fokalplanet är monterat går det inte att använda [Automatisk AF], [Varakt. AF-spårn.] eller [AF-hastighet].
Observera även att om man använder ett redan befintligt objektiv kan det hända att fasavkännings-AF i fokalplanet inte går att använda om man inte uppdaterar objektivet. Se följande supportsida för närmare detaljer om vilka objektiv som går att använda:
http://www.sony.co.jp/DSLR/support/
•När ett objektiv med A-fattning (säljs separat) är monterat med hjälp av en objektivadapter (säljs separat) går det inte att använda fasavkännings-AF i fokalplanet på den här produkten."
 

afe

Aktiv medlem
Det gick bra att uppdatera FW för 50/1,8. Tyvärr är objektivet inte så snabbfokuserat, men nu fungerar det åtminstone :)
 

Björn_

Aktiv medlem
Zeiss 16-70

Hej hej,

Det här blir första inlägget på väääldigt länge. Jag hittade ingen egen tråd om 16-70 så jag tar det här istället. Har sålt av mycket av mina kameragrejjer men behållt min a55:a. Har nu decimerat mitt objektivinnehav till 18-55 SAM !
Tänker eventuellt ge kameran till min fru som efter några år lärt sig använda den och köpa en a6000 till mig själv istället. Nu är jag van vid bra optik sedan tidigare och har testat igenom "nästan allt"
Har läst lite recensioner på zeiss 16-70 och funderar på om den är värd pengarna eller inte, vad tycker ni andra?
Det finns ju inte så mkt att välja på ändå, men i alla fall...
 

afe

Aktiv medlem
Hej hej,

Det här blir första inlägget på väääldigt länge. Jag hittade ingen egen tråd om 16-70 så jag tar det här istället. Har sålt av mycket av mina kameragrejjer men behållt min a55:a. Har nu decimerat mitt objektivinnehav till 18-55 SAM !
Tänker eventuellt ge kameran till min fru som efter några år lärt sig använda den och köpa en a6000 till mig själv istället. Nu är jag van vid bra optik sedan tidigare och har testat igenom "nästan allt"
Har läst lite recensioner på zeiss 16-70 och funderar på om den är värd pengarna eller inte, vad tycker ni andra?
Det finns ju inte så mkt att välja på ändå, men i alla fall...
Jag testade 16-70/4 på Skansen förra helgen, och den är riktigt bra (http://www.fotosidan.se/blogs/afe/sony-a6000-ett-snabbtest-med-manga.htm). Har du råd tycker jag den är värd pengarna, men det ryktas om en ny version - det behöver dock inte bli bättre utan kan vara av tekniska orsaker.
 

Björn_

Aktiv medlem
Tack för svaret!

De där ap-bilderna gissar jag är tagna på 70mm och f4 (?)
Hur som helst så ser jag oskärpan och det var det jag var ute efter. Många testbilder visar inte detta på ett bra sätt. Det fanns nån webbsida som jag glömt bort, jag hittar den inte längre. Det som är så jäkla bra med den sidan är att man kan välja vilket objektiv som är använt och sen streamas de upp lite random sådär bara, någon som kommer ihåg vilken det är? (ej flickr)

Mvh
Björn
 

afe

Aktiv medlem
Eventuell oskärpa går nog dessvärre inte bara att skylla på Zeiss - jag kan ha varit inblandad också ;)
 

Björn_

Aktiv medlem
Ja, alltså bakgrunden menade jag :)
Jag kör mycket porträtt så jag bryr mig inte om extremhörnskärpa osv, men det får gärna vara skarpt i mitten och lugn bakgrund.
 

reboot81

Aktiv medlem
Tack för svaret!

De där ap-bilderna gissar jag är tagna på 70mm och f4 (?)
Hur som helst så ser jag oskärpan och det var det jag var ute efter. Många testbilder visar inte detta på ett bra sätt. Det fanns nån webbsida som jag glömt bort, jag hittar den inte längre. Det som är så jäkla bra med den sidan är att man kan välja vilket objektiv som är använt och sen streamas de upp lite random sådär bara, någon som kommer ihåg vilken det är? (ej flickr)

Mvh
Björn
http://www.flickriver.com/lenses/ ?
http://www.pixel-peeper.com/ ?
 

Björn_

Aktiv medlem
Flickriver var det ja, tack!
Nu fanns det inte med där men väl på pp - nu var det mest turistfoto på japaner men bra att känna till ändå :)

När vi ändå pratar objektiv till a6000 (eller nex7 eller vad det nu blir för min del). Har ni något tips på någon bra prime mellan 100 och 200 mm ? - Alltså fast optik - manuell - med en passande adapter.

Jag har inte över huvud taget varit aktiv de senaste åren förutom ren dokumentation på ungarna så jag har lite dålig koll. Gärna tips på dålig optik också så jag inte springer på ett "fynd" i onödan ;-)

//Björn

edit:tillägg

För att ge lite exempel på Minolta md
PANAGOR AUTO 200 MM 1:3.5
Minolta MD fit RMC Tokina 80-200mm 1:4 zoom lens
Minolta MD Zoom 75-200mm 1:4.5
Vivitar Auto Telephoto 200 mm 1:3.5

osv...

De kostar ju inga pengar nästan så det är ju billigt att testa, men något tips hade inte skadat.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har Nikon 105/2,5 Ais och en lånad Canon FDn 200/2,8. Båda fungerar bra tycker jag.
 
ANNONS