Annons

Kameraval för video

Produkter
(logga in för att koppla)

j3n5

Aktiv medlem
Focus peaking och helt OK touch AF har ju också GH4 verkar det som. Har de bara fått ordning på All-I strömmen med högre bitrates så tror jag stenhårt på den. Personligen tycker jag GH3s .MOV på 50mbps är ett helt OK format också. Vill man filma så bra och enkelt som möjligt med en standard DSLR så tycker jag den står sig bra.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Röstar för beggad GH3 eller tex en beggad Xa20. Skulle nog ta den senare just för björnar och GH3 för ett alltiallo ink stillbilder.
 

jseffel

Aktiv medlem
Den här tråden verkar ha dött lite så jag tar vid...

Har idag en 6D och tycker det är alldeles för omständigt att filma dottern med den. Problemen enligt mig är att AF saknas, påtaglig moire, ljudet från ISen tas upp (vill inte ha extern mic) samt att skärpan jag vill ha saknas. Funderar därför på en m43 kamera.
Så... Vilken kamera ger mest video för pengarna? EM5, EM10, E-PL5, GM1 eller GX7? Panasonics DSLR-kameror lockar inte - den ska vara liten.

Prio: video kvalité, AF, pris, bildstabilisering i huset.

Kameran ska bara användas för att dokumentera familjen.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Den här tråden verkar ha dött lite så jag tar vid...

Har idag en 6D och tycker det är alldeles för omständigt att filma dottern med den. Problemen enligt mig är att AF saknas, påtaglig moire, ljudet från ISen tas upp (vill inte ha extern mic) samt att skärpan jag vill ha saknas. Funderar därför på en m43 kamera.
Så... Vilken kamera ger mest video för pengarna? EM5, EM10, E-PL5, GM1 eller GX7? Panasonics DSLR-kameror lockar inte - den ska vara liten.

Prio: video kvalité, AF, pris, bildstabilisering i huset.

Kameran ska bara användas för att dokumentera familjen.
Gx7 och GM1s bildkvalitet är överlägsen Olympus.
Men Olympus inbyggda stabilisering är helt galet bra (imo bäst i världen oavsett prisklass) Däremot så har Olympus massor av Moire de med. Ett plus med Olympus är att färgerna är skitsnygga direkt ur kameran, imo behövs ingen korrigering av varken video eller stillbilder.

Jag hade kört på GX7.
Har ägt en EM5 men sålde den pga videokvaliteten, tycker det är så synd, om de hade höjt bideokvaliteten lite och gett den 25fps så hade jag stått utanför affärn och väntat på att de ska öppna asap.
Jag har haft GH3 och var mycket nöjd, såpass nöjd att jag funderar på att skaffa en igen eller en gx7 som ju har samma kvalitet för att ha som b-cam.

Autofokus kan jag inte uttala mig om men fokusmotorn hör du pga vilket objektiv du använder. Annars får du skaffa videokamera.
 

j3n5

Aktiv medlem
Nu börjar det bli en intressant diskussion. Jag letar efter en billig GM1a som ersättare till min GoPro Hero3+. Jag filmar mycket terränglöpning, under tiden jag springer, dvs dokumentärfilmning av mina lopp. Visst är GoPro OK MEN jag har filmat en hel del med GH3 också och det är en helt annan sak. Tyvärr är kameran lite väl tung för att springa med på teleskopstav.

Tanken är en GM1a möjligen med Olympus Body Lens Cap 9/f8 fisheye. Det borde ge en kameravikt på under 250g och en riktigt OK kvalitet på materialet. Begränsningarna känns som AVCHD och 1080p/25..
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Jag sålde nyligen bort min m43-utrustning, för att kunna kombinera både video och stillbilder i en enda kamera. Jag hade en Panasonic GH2, vilken var bra för video och mindre bra för stillbilder, och en Olympus EM-5, som var en fantastisk stillbildskamera. Vilken vinnare EM-5 hade varit om videokvaliteten varit ok och om den framför allt understödde något annat än 30p.

I stället blev det en NEX-7 till hyfsat nedsatt pris. Den är en alldeles utmärkt stillbildskamera och tillräckligt bra på video för mig, men lite ångrar jag ändå att jag inte gick in för en Panasonic GX7 i stället. GX7 är dyr men bra på video och säkert tillräckligt bra på stillbilder. Panasonic GM1 är nog ett utmärkt alternativ om man klarar sig utan elektronisk sökare.

Min första video med NEX-7: Spring on Vimeo
 
ANNONS