Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa kompakta systemkameran för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tessiebell

Medlem
Hej!

Jag är på jakt efter en kamera som passar mig som nybörjare inom foto. Det jag vill ha är en systemkamera som man slipper byta objektiv på när man ska ta närbilder/långt bort mm. Finns det sådana systemkameror, eller är det endast kompakta systemkameror som gäller? Priset ska ligga på ungefär 4000 kr och kameran ska kunna ta mycket bra bilder, främst naturbilder på nära och långt håll, även där man kan göra bakgrunden suddig.

Svårt att hitta bland alla modeller på nätet, så skulle uppskatta enormt om någon ville ge förslag på den bästa kameran!
 

oyegie

Aktiv medlem
Hej!

Jag är på jakt efter en kamera som passar mig som nybörjare inom foto. Det jag vill ha är en systemkamera som man slipper byta objektiv på när man ska ta närbilder/långt bort mm. Finns det sådana systemkameror, eller är det endast kompakta systemkameror som gäller? Priset ska ligga på ungefär 4000 kr och kameran ska kunna ta mycket bra bilder, främst naturbilder på nära och långt håll, även där man kan göra bakgrunden suddig.

Svårt att hitta bland alla modeller på nätet, så skulle uppskatta enormt om någon ville ge förslag på den bästa kameran!

Det finns ju sk långzoomare brukar vara sk systemkameror med fast objektiv men oftast får man tumma en del på bildkvaliten och ljusstyrkan särskilt med din budget.
http://www.japanphoto.se/canon-powershot-sx50-hs?source=japanphoto_prisjakt#.VGtL9FS9_UI
Göra bakgrunden suddig går att göra med de flesta kameror men det beror lite på,det är en del faktorer som avgör hur suddig bakgrund man kan få,googla ordet skärpedjup.
 

KarlE

Aktiv medlem
Hej!

Jag är på jakt efter en kamera som passar mig som nybörjare inom foto. Det jag vill ha är en systemkamera som man slipper byta objektiv på när man ska ta närbilder/långt bort mm. Finns det sådana systemkameror, eller är det endast kompakta systemkameror som gäller? Priset ska ligga på ungefär 4000 kr och kameran ska kunna ta mycket bra bilder, främst naturbilder på nära och långt håll, även där man kan göra bakgrunden suddig.

Svårt att hitta bland alla modeller på nätet, så skulle uppskatta enormt om någon ville ge förslag på den bästa kameran!
Hej
En systemkamera är per definition en kamera man kan byta objektiv på.
Vill du ha en kamera till rimligt pris så kan Canons el Nikons instegskameror vara ett bra alt. dom säljs ofta i ett paket med 2 objektiv för ca 4000 tex detta.
https://www.dustin.se/product/5010630356/d3200-af-s-dx-18-5535-56-g-vr-ii-af-s-dx-55-2004-56-g-vr-8gb-vaska

Nackdelen är förstås vikt o storlek, men bildkvalitén är överlägsen en kompaktkamera, men som sagt det är du som måste prioritera
 

Tessiebell

Medlem
Tack för era svar!

Om jag har förstått er rätt så får jag räkna med en kamera som man måste byta objektiv på för den prisklass jag har valt, om man ska få bra kvalitet på bilderna? Detta kan jag leva med, om det är en kompakt systemkamera som ändå inte tar så mycket plats.
 

oyegie

Aktiv medlem
Tack för era svar!

Om jag har förstått er rätt så får jag räkna med en kamera som man måste byta objektiv på för den prisklass jag har valt, om man ska få bra kvalitet på bilderna? Detta kan jag leva med, om det är en kompakt systemkamera som ändå inte tar så mycket plats.
Valet av objektiv är A och O för bra bildkvalite,kombinerat ett bra kamerahus med hög upplösning,lågt brus så är det kanon,men objektivet är nåt man bör prioritera i första hand,tyvärr kostar bra gluggar pengar.
Kompakt systemkamera sa du,finns ju tex http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nx300vit_1855
 

Tessiebell

Medlem
Okej, Samsung NX300 verkade ju ha fått bra recensioner :) hur pass bra närbilder kan man ta med normalobjektivet 18-55mm som följer med? Är det nödvändigt att köpa till ett macroobjektiv om man ska ta bilder närmare än 0.28 m som är gränsen för normalobjektivet?
 

fyhr

Medlem
Tack för era svar!

Om jag har förstått er rätt så får jag räkna med en kamera som man måste byta objektiv på för den prisklass jag har valt, om man ska få bra kvalitet på bilderna? Detta kan jag leva med, om det är en kompakt systemkamera som ändå inte tar så mycket plats.
Din kravspecifikation är något motsägelsefull, jag försöker hålla förklaringen kort:

1: Mycket bra bilder på nära och kort håll, utan att byta objektiv
-> Det är (väldigt) svårt att göra ett zoom-objektiv lika bra som ett fast för en given brännvidd, särskilt om man ska spänna ett brett område, t.ex. 18-200 mm. Ett något snävare område, säg 70-200, ger bättre resultat.

2: även där man kan göra bakgrunden suddig
-> mängden bakgrundsoskärpa beror på tre saker, brännvidd (längre ger mer), bländare (större bländare, eller lägre f-värde) ger mer, samt sensorstorlek, större ger mer.

3: om det är en kompakt systemkamera som ändå inte tar så mycket plats
-> från 2 vill vi ha både relativt stor sensor, stor bländare och möjligen lång brännvidd. Säg åtminstone APS-C eller micro-four-thirds, samt 200 mm ekvivalent brännvidd, det kommer inte vara litet hur man än vrider och vänder på det.

Samsungen som länkas ovan ser väl trevlig ut, men jag skulle rekommendera antingen en begagnad Canon EOS 5-600, Sony NEX eller micro-four-thirds från t.ex. Olympus, tillsammans med en vettig normalzoom, eller varför inte två fasta gluggar. Så har du gott om möjligheter att lära dig och utvecklas till rimliga pengar, med minimal förlust om du skulle vilja byta system senare, eller tröttnar.
 

oyegie

Aktiv medlem
Okej, Samsung NX300 verkade ju ha fått bra recensioner :) hur pass bra närbilder kan man ta med normalobjektivet 18-55mm som följer med? Är det nödvändigt att köpa till ett macroobjektiv om man ska ta bilder närmare än 0.28 m som är gränsen för normalobjektivet?
För riktiga macrobilder i skala 1:1 behöver du ett separat macroobjektiv,men de kostar,vill man komma lite billigare undan så kan man köpa mellanringar om det finns till kameran dvs.
Men en macroobjektiv är att föredra,sen kan du fota mycket annat med det också.
 

Tessiebell

Medlem
Din kravspecifikation är något motsägelsefull, jag försöker hålla förklaringen kort:

1: Mycket bra bilder på nära och kort håll, utan att byta objektiv
-> Det är (väldigt) svårt att göra ett zoom-objektiv lika bra som ett fast för en given brännvidd, särskilt om man ska spänna ett brett område, t.ex. 18-200 mm. Ett något snävare område, säg 70-200, ger bättre resultat.

2: även där man kan göra bakgrunden suddig
-> mängden bakgrundsoskärpa beror på tre saker, brännvidd (längre ger mer), bländare (större bländare, eller lägre f-värde) ger mer, samt sensorstorlek, större ger mer.

3: om det är en kompakt systemkamera som ändå inte tar så mycket plats
-> från 2 vill vi ha både relativt stor sensor, stor bländare och möjligen lång brännvidd. Säg åtminstone APS-C eller micro-four-thirds, samt 200 mm ekvivalent brännvidd, det kommer inte vara litet hur man än vrider och vänder på det.

Samsungen som länkas ovan ser väl trevlig ut, men jag skulle rekommendera antingen en begagnad Canon EOS 5-600, Sony NEX eller micro-four-thirds från t.ex. Olympus, tillsammans med en vettig normalzoom, eller varför inte två fasta gluggar. Så har du gott om möjligheter att lära dig och utvecklas till rimliga pengar, med minimal förlust om du skulle vilja byta system senare, eller tröttnar.
Okej jag förstår det mesta ;) Varför är Sony NEX bättre än Samsung NX300?
 

Tessiebell

Medlem
För riktiga macrobilder i skala 1:1 behöver du ett separat macroobjektiv,men de kostar,vill man komma lite billigare undan så kan man köpa mellanringar om det finns till kameran dvs.
Men en macroobjektiv är att föredra,sen kan du fota mycket annat med det också.
Okej :) Är det mycket skillnad på ett 16-50mm och ett 18-55mm objektiv?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Man får mer vidvinkel med 16-50 än 18-55. En hake här är att gäller det just Sony är deras SEL16-50 ett väldigt mediokert objektiv som är optiskt sämre än 18-55.

Inget av dessa objektiv med maxbländare på f/3,5-5,6 ger något tunt skärpedjup (suddig bakgrund) på normala fotoavstånd.

Med en kamera i den här prisklassen skulle jag inte bekymra mig för andrahandsvärdet om du inte säljer inom något år. Då utgående spegellösa säljs billigt så urholkar detta begagnatvärdet kraftigt och jag ser ingen avgörande skillnad i begpris som andel av nypris mellan 2-3 år gamla instegsmodeller bland spegellösa. Det kan skilja några hundralappar i värde mellan märken på en kamera med objektiv med nypris idag på kanske 4000:- om 2-3 år.

Är det tunt skärpedjup du är efter inom budgeten skulle jag satsa på en begagnad kamera med kitobjektiv (finns att köpa hos vissa återförsäljare som t ex Scandinavian Photo och Mattssons) och sedan en 45/1,8 (samsung), 50/1,8 (Sony) eller 45/1,8 (Olympus) för porträtt.

Köper du en begagnad instegskamera för ett par tusen finns marginal att lägga ut ett psr tusen för porträttobjektivet som nämnts. Är högsta kvalitet på närbilder inte A och O kan man köpa en makro försättslins som man skruvar på objektivets framsida (man behöver rätt storlek på filtergängans diameter förstås).
 

VisualD

Aktiv medlem
Köp Samsungen (en utmärkt kamera) och kläm, känn och experimentera medan du läser på så vet du snart vad alla siffror och ord betyder. När du kommit så långt är det rätt lätt att förstå vad man behöver införkaffa för att uppnå det man vill.

Kunskap är det som ger både bra bilder och rätt köpt utrustning!

Ps. Som nämnts ovan är det just möjligheten att byta objektiv (ett "system") som gör en systemkamera.
 

wangblad

Aktiv medlem
Samsung EXF2 medger fotografering på ett avstånd av 2 cm och det är mycket ljusstarkt. Stabil billig kamera som säljs på Cyberphoto för 1995. Doch ingen systemkamera. Jag har två st!
 

oyegie

Aktiv medlem
Men du kommer nära, billigt. Ofta billigare än vad ett macroobjektiv till en systemkamera kostar.
Bra o bra, vad är bra nog?
Beror ju på vad man ska fota,små flugor och andra små insekter är ju värdelöst med en kompakt,det är för kort arbetsavstånd och för låg förstoringsgrad men man kan ju beskära lite om man har bra upplösning.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Hej!

Jag är på jakt efter en kamera som passar mig som nybörjare inom foto. Det jag vill ha är en systemkamera som man slipper byta objektiv på när man ska ta närbilder/långt bort mm. Finns det sådana systemkameror, eller är det endast kompakta systemkameror som gäller? Priset ska ligga på ungefär 4000 kr och kameran ska kunna ta mycket bra bilder, främst naturbilder på nära och långt håll, även där man kan göra bakgrunden suddig.

Svårt att hitta bland alla modeller på nätet, så skulle uppskatta enormt om någon ville ge förslag på den bästa kameran!
Jag har cannon EOS1100D och jag är relativt ny inom foto. Den kameran är väldigt enkel att navigera och den har alla bra inställningar. Väger inte för mycket, och är relativt kompakt.
 
ANNONS