Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon, blixt & lång slutartid- HUR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Annaaas123

Ny medlem
Hej!

Jag har en Nikon D90 och skulle vilja fota med blixt och lång slutartid! Tycker det ser så coolt ut när man fotar i mörker och ljuset rör sig liksom. Hur gör jag? Har läst överallt men förstår inte riktigt hur man gör. Vad jag förstått ska man alltså ställa in på A och sedan vrida på ratten? När jag ställer in på A blir bilderna bara svarta, hur gör jag för att fä blixt?

Har ingen vidare koll, skulle vara supersnällt om någon ville förklara! Gärna detaljerat då jag inte har koll på vad alla funktioner heter! :)

/Anna
 

oyegie

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Nikon D90 och skulle vilja fota med blixt och lång slutartid! Tycker det ser så coolt ut när man fotar i mörker och ljuset rör sig liksom. Hur gör jag? Har läst överallt men förstår inte riktigt hur man gör. Vad jag förstått ska man alltså ställa in på A och sedan vrida på ratten? När jag ställer in på A blir bilderna bara svarta, hur gör jag för att fä blixt?

Har ingen vidare koll, skulle vara supersnällt om någon ville förklara! Gärna detaljerat då jag inte har koll på vad alla funktioner heter! :)

/Anna
Om du ska måla med ljus så behöver du bara ställa in på manuellt läge och sen prova dig fram med rätt bländare,iso och slutartid,blixt behövs inte om du inte vill frysa rörelser för att ge nån speciellt effekt,tänk vimmelbilder.
 

Ventures

Aktiv medlem
Slow sync på kamerans blixtinställning. Sedan kan man köra i autoläge (P?) så blir slutartiden efter allmänljuset. Då får man en suddig bild som fryser i blixtögonblicket. Ändra blixteffekt och exponeringskompensation tills resultatet blir bra. För ljusslingor i bilden flyttar man kameran efter att blixten gått och innan slutaren stänger.
 

Annaaas123

Ny medlem
Om du ska måla med ljus så behöver du bara ställa in på manuellt läge och sen prova dig fram med rätt bländare,iso och slutartid,blixt behövs inte om du inte vill frysa rörelser för att ge nån speciellt effekt,tänk vimmelbilder.
Okej! Jag vill fota sånna här bilder: http://jannideler.com/2014/10/05/ciprianis-ibiza/

Är helt nybörjare så det enda jag förstod var att jag ska ställa in på M-läge, men då blir det ingen blixt. Hur gör jag för att få på blixten i M-läge? Och hur justerar jag slutartiden? Super tacksam för svar!!
 

frwe

Aktiv medlem
Det där kallas blixt på andra ridå. Du mäter helt enkelt ljuset och ser till att slutartiden blir relativt lång och blixten ställs in på andra ridå. Då avfyras blixten precis före slutaren. /Frode
 

oyegie

Aktiv medlem
Okej! Jag vill fota sånna här bilder: http://jannideler.com/2014/10/05/ciprianis-ibiza/

Är helt nybörjare så det enda jag förstod var att jag ska ställa in på M-läge, men då blir det ingen blixt. Hur gör jag för att få på blixten i M-läge? Och hur justerar jag slutartiden? Super tacksam för svar!!
Du får väl sätta på blixten,tror det finns en liten knapp med en blixt på som du trycker på.
Prova läs manualen till kameran så lär du dig hur den funkar,vanligtvis brukar man justera slutartid och bländare med de små rattarna vid avtryckaren.
 

iSolen.se

Guest
Hej!

Jag har en Nikon D90 och skulle vilja fota med blixt och lång slutartid! Tycker det ser så coolt ut när man fotar i mörker och ljuset rör sig liksom. Hur gör jag? Har läst överallt men förstår inte riktigt hur man gör. Vad jag förstått ska man alltså ställa in på A och sedan vrida på ratten? När jag ställer in på A blir bilderna bara svarta, hur gör jag för att fä blixt?

Har ingen vidare koll, skulle vara supersnällt om någon ville förklara! Gärna detaljerat då jag inte har koll på vad alla funktioner heter! :)

/Anna
Ha kameran i A eller P-läge. Tryck in blixtknappen, vrid på tum eller pekfingerhjulet till Slow, eller Slow rear beroende på om du vill att blixten ska komma först eller sist.

Klart.

(inte var exempelbilderna speciellt bra???)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Just exempelbilderna gissar jag har en del efterbehandling.
Alltså att man har fotat flera bilder o sedan lagt ihop dem i lagerhanteringen i PS.

Det som skvallrar mest är bilden på henne där ett ljusstreck finns över vart öga. Jag tror att de är ditlagda i efterhand.
 

afe

Aktiv medlem
Just exempelbilderna gissar jag har en del efterbehandling.
Alltså att man har fotat flera bilder o sedan lagt ihop dem i lagerhanteringen i PS.

Det som skvallrar mest är bilden på henne där ett ljusstreck finns över vart öga. Jag tror att de är ditlagda i efterhand.
De är nog inte särskilt efterbehandlade alls - så där blir det med lång slutartid och blixt om man far runt med kameran under exponeringen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kanske.
Ljusspåren efter ljuset på bardisken stämmer med ljusspåren över ögonbrynen.

Men de ljusspårens form stämmer inte med ljusspåren ifrån glasskåpet.
Det kanske är en dubbelexponering inblandat.
 

iSolen.se

Guest
Kanske.
Ljusspåren efter ljuset på bardisken stämmer med ljusspåren över ögonbrynen.

Men de ljusspårens form stämmer inte med ljusspåren ifrån glasskåpet.
Det kanske är en dubbelexponering inblandat.
Ser exakt ut som om man glömmer kameran i slow och rör sig under de sekunder som kameran jobbar.

Typiskt misslyckande, har tyvärr några sådana, ingen serie dock, man hör ju att slutartiden blev alldeles för lång och det gör man ju efter första bilden.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ser exakt ut som om man glömmer kameran i slow och rör sig under de sekunder som kameran jobbar.

Typiskt misslyckande, har tyvärr några sådana, ingen serie dock, man hör ju att slutartiden blev alldeles för lång och det gör man ju efter första bilden.
Hur får du flera ljuskällor som finns samtidigt i bilden att röra sig i OLIKA rörelsebanor i samma exponering?
Det har jag aldrig lyckats med.
 

afe

Aktiv medlem
Förmodligen skymde något kameran så att det blev så där. Att någon medvetet skulle dubbelexponera för den effekten håller jag för fullständigt osannolikt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är en möjlighet.
Att barskåpet var släckt från start o sedan blåste ngn ut ljuset på bardisken o tände skåpet.
Fast jag tvivlar. Precis som jag även tvivlar på dubbelexponeringen.
 

iSolen.se

Guest
Hur får du flera ljuskällor som finns samtidigt i bilden att röra sig i OLIKA rörelsebanor i samma exponering?
Det har jag aldrig lyckats med.
Lätt, finns flera sätt. Ta två ljuskällor en bit ifrån varandra. Först låter du den ena korsa motivet, sen den andra.

Sen finns det mobila ljuskällor, mobiler kan lysa men vanligare reflexer från glasytor och annat som inte rör sig tillsammans med motiv eller kamera.

Ljuskällor kan passera bakom objekt. Möjligheterna är många.

Man kan få väldigt konstiga effekter om slutaren får stå öppen 10 sekunder.

Och varför krångla till det :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Lätt, finns flera sätt. Ta två ljuskällor en bit ifrån varandra. Först låter du den ena korsa motivet, sen den andra.

Sen finns det mobila ljuskällor, mobiler kan lysa men vanligare reflexer från glasytor och annat som inte rör sig tillsammans med motiv eller kamera.

Ljuskällor kan passera bakom objekt. Möjligheterna är många.

Man kan få väldigt konstiga effekter om slutaren får stå öppen 10 sekunder.

Och varför krångla till det :)
Fast nu är ju inte ljuskällorna en bit ifrån varandra, utan samtidigt i samma bild.

O visst kan jag hålla med dig, skit detsamma.
jag hade slängt en sådan bild.
 

NikonFX

Aktiv medlem
Bilderna i sig är väl rätt ointressanta. Bara att köra lång exponeringstid i kombination med blixt. Roligare att det är freeskier Jon Olsson på några av bilderna. Några tycker kanske också att det är kul att läsa om hur han tog sig till Ibiza: http://jon-olsson.com/?p=17018
 

afe

Aktiv medlem
Detta är möjligen också en dålig bild, men den är fotograferad med kameran inställd på bländarförval, ISO 1600 och f/5,6 - slutartiden blev 1/6 sekund och blixten var inställd i fyllnadsläge. Svårare än så är det inte (och några dubbelexponeringar och dylikt behövs definitivt inte). Jag roterade kameran under exponeringen.
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Fast nu är ju inte ljuskällorna en bit ifrån varandra, utan samtidigt i samma bild.

O visst kan jag hålla med dig, skit detsamma.
jag hade slängt en sådan bild.

Du kan omöjligt se om ljuskällorna varit samtidiga eller om de var efter varandra.

Varför krångla till det med två exponeringar när nan får resultatet så lätt? Inte bra gjort heller utan det ser ut som en glömd lång slutartid.

AFEs bild visar hur man kan göra avsiktligt, ser mycket roligare ut.
 
ANNONS