Annons

Söker tips och visa ord!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!
Jag heter Georg, jag studerar medieteknik och har sedan några månader tillbaka fastnat för att filma med min dslr kamera. Jag skulle betrakta mig själv som en nörd, inte minst när det kommer till prylar, men även vad gäller kameratekniken och post produktion.

Jag har gjort några mindre projekt, och spenderar mycket tid framför tutorials om dslr filmmaking.

Jag misstänker att det finns många kunniga och erfarna människor på detta forum som kanske kan dela med sig av några tips eller visa ord kring hur jag kan gå vidare för att utvecklas.
Jag skulle även uppskatta enormt om jag kunde få lite vägledning i vilken utrustning jag borde prioritera, då min budget är i studentklassen.

Jag har en Canon 700d, en rode bazoka mic, 2 st tripods (en av lägre kvalitet, den andra av något högre men gammal) en slider (som jag byggt själv, men funkar behjälpligt. En axelrigg som jag köpt billigt (tillverkad i kina), en kittlins 18-55, en Canon 50mm 1,8.
Jag har funderat kring ljus samt någon form av steadicam. Dessa är kostsamma, men känns viktiga för att kunna gå vidare.

Jag uppskattar alla typer av input, tips eller råd.

Mvh Georg
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har sett de som tar ett plattjärn o formar till ett upp o nervänt V. Toppen fästs i kamerans stativgänga med ett handtag. I de 2 ändarna hängs vikter på för att göra alla rörelser trögare.
Funkar? vet ej men det är billigt.

Om man kan hålla kameran stilla, som du redan försöker, så anser jag att ljudet är det näst viktigaste. Ett dåligt ljud gör ingen glad. Bäst med en separat ljudinspelare.

När det gäller måsten... Tja när du inte kan lösa uppgiften det är väl då man behöver ngt som kan lösa problemet.
 
ANNONS