Annons

Nikon D750 och WIFI

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Nikon D750. På Nikons hemsida kan man läsa i specifikationerna att med kompatibla enheter kan du styra kameran samt ladda upp bilder med smartphones och surfplattor. Går man in på Google Play och läser vilka enheter som är kompatibla med appen, Nikon Wireless Mobile Utility, kan man läsa att det är ett mycket begränsat antal android-telefoner som är kompatibla. Mina budgetlurar Samsung Core Prime och Motorola Moto G 3d generation, fungerar ej. Apparna går att installera men det går inte att kommunicera med kameran. Däremot fungerar det alldeles utmärkt med mina två budget-surfplattor, Samsung Tab 3 Lite samt Ionik Global Tab L1001.
Telefonen har man ju alltid med sig och den finns ju alltid tillhands och lite av nyttan med wifi går ju förlorad av att det är endast ett fåtal modeller som stöds. Jag tillhör dem som inte vill gå omkring med en 7000:- -telefon i fickan. Mina frågor är: Varför är det endast ett fåtal android-telefoner som är kompatibla när det inte verkar vara några problem med att få android-surfplattorna att fungera oberoende av modell? Hur fungerar det med andra Nikon-kameror samt med adaptern WU-1b samt WU-1a?
Hur är det med andra tillverkares wifi, exempelvis Canon och Sony, är det samma problem där med endast ett fåtal kompatibla enheter? Vad har ni för erfarenheter med att styra er kamera samt ladda upp bilder med den här förhållandevis nya tekniken? Slutligen, en D750 är ingen direkt billig kamera och jag förväntar mig att jag ska ha den i många år framöver. Kan man räkna med att det finns en gräns när uppdateringarna upphör och man inte längre har någon användning av sin wifi-funktion?
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Nikon har nyligen gjort stor reklam för sin SnapBridge som ska ha WiFi, NFC och Blåtand. Det ska gå att köra fram och tillbaka till sin mobila enhet. Nu har de döpt alla sina WiFi-funktioner till SnapBridge, oavsett om det är gammalt eller nytt och röran är minst sagt stor.

Jag har provat Nikon WMU till min D7200 och tycker det hela är mest ett stort skämt. Det man kan göra är att med lite krångel föra över lite bilder från kameran och se dem på plattan. Jag blev inte klok på var de hamnade i plattan men de gick att titta på. Åt andra hållet kunde man få live view, ställa fokus och ta en bild. Något mera rudimentärt får man leta efter.
NFC har jag inte provat då mina mobila enheter inte har detta. Blåtand lär bara finnas i de allra senaste D5 och D500 som ingen har sett ännu, än mindre kunnat prova.

Nikon må vara bra på kameror men deras WiFi-funktioner lämnar minst sagt mycket att önska. Jag avinstallerade min WMU tills det kommer en användbar version.
 

iSolen.se

Guest
Jag har en Nikon D750. På Nikons hemsida kan man läsa i specifikationerna att med kompatibla enheter kan du styra kameran samt ladda upp bilder med smartphones och surfplattor. Går man in på Google Play och läser vilka enheter som är kompatibla med appen, Nikon Wireless Mobile Utility, kan man läsa att det är ett mycket begränsat antal android-telefoner som är kompatibla. Mina budgetlurar Samsung Core Prime och Motorola Moto G 3d generation, fungerar ej. Apparna går att installera men det går inte att kommunicera med kameran. Däremot fungerar det alldeles utmärkt med mina två budget-surfplattor, Samsung Tab 3 Lite samt Ionik Global Tab L1001.
Telefonen har man ju alltid med sig och den finns ju alltid tillhands och lite av nyttan med wifi går ju förlorad av att det är endast ett fåtal modeller som stöds. Jag tillhör dem som inte vill gå omkring med en 7000:- -telefon i fickan. Mina frågor är: Varför är det endast ett fåtal android-telefoner som är kompatibla när det inte verkar vara några problem med att få android-surfplattorna att fungera oberoende av modell? Hur fungerar det med andra Nikon-kameror samt med adaptern WU-1b samt WU-1a?
Hur är det med andra tillverkares wifi, exempelvis Canon och Sony, är det samma problem där med endast ett fåtal kompatibla enheter? Vad har ni för erfarenheter med att styra er kamera samt ladda upp bilder med den här förhållandevis nya tekniken? Slutligen, en D750 är ingen direkt billig kamera och jag förväntar mig att jag ska ha den i många år framöver. Kan man räkna med att det finns en gräns när uppdateringarna upphör och man inte längre har någon användning av sin wifi-funktion?
Nu kan jag inte just denna wifi men jag har kört tidigare versioner och det har gått att använda vilken telefon eller padda som helst eftersom man kan surfa till kameran med valfri browser.

Kolla om denna teknik stöds.
 

iSolen.se

Guest
Nikon har nyligen gjort stor reklam för sin SnapBridge som ska ha WiFi, NFC och Blåtand. Det ska gå att köra fram och tillbaka till sin mobila enhet. Nu har de döpt alla sina WiFi-funktioner till SnapBridge, oavsett om det är gammalt eller nytt och röran är minst sagt stor.

Jag har provat Nikon WMU till min D7200 och tycker det hela är mest ett stort skämt. Det man kan göra är att med lite krångel föra över lite bilder från kameran och se dem på plattan. Jag blev inte klok på var de hamnade i plattan men de gick att titta på. Åt andra hållet kunde man få live view, ställa fokus och ta en bild. Något mera rudimentärt får man leta efter.
NFC har jag inte provat då mina mobila enheter inte har detta. Blåtand lär bara finnas i de allra senaste D5 och D500 som ingen har sett ännu, än mindre kunnat prova.

Nikon må vara bra på kameror men deras WiFi-funktioner lämnar minst sagt mycket att önska. Jag avinstallerade min WMU tills det kommer en användbar version.
Låter mycket konstigt, gamla WT-5 ger kontroll över typ alla inställningar i kameran, man får live view och detta genom en vanlig browser så att du kan sitta vid datorn, köra med padda, eller vanligast, använda telefonen. Att de skulle gjort en app som är sämre låter väldigt tråkigt och bakåtsträvande.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Nu kan jag inte just denna wifi men jag har kört tidigare versioner och det har gått att använda vilken telefon eller padda som helst eftersom man kan surfa till kameran med valfri browser.

Kolla om denna teknik stöds.
Detta gäller nog bara modellerna D4, D4s ... (vet inte hur det med d5 och D500)
De har ett eget webbgränssnitt i kameran.
Men jag kan ha fel? Vilken kamera har du använt?
Med D750, D800 går det inte.
 

iSolen.se

Guest
Detta gäller nog bara modellerna D4, D4s ... (vet inte hur det med d5 och D500)
De har ett eget webbgränssnitt i kameran.
Men jag kan ha fel? Vilken kamera har du använt?
Med D750, D800 går det inte.
Det var D4. Poängen är att de haft bättre teknik för 4 år sedan är vad som verkar släppas nu.
 
Jag har läst era kommentarer och jag blev lite nyfiken på adaptern WT-5. Dessvärre verkar inte D750 ha stöd för den adaptern när jag läser de utförliga specifikationerna på Nikons hemsida. Dessutom kostar den adaptern idag 4890:- på Cyberphoto. Det tycker jag är väl dyrt för ett tillbehör som jag endast skulle använda sporadiskt. För samma pris kan man ju köpa en kompatibel android-telefon. Som det ser ut nu får jag klara mig utan möjligheten att koppla upp mig via telefonen och packa ner Samsung-plattan på 7" i ryggsäcken när jag tror mig ha behov av den. Jag håller med dem som tycker att Nikons wifi-funktioner är undermåliga. Det borde finnas fler möjligheter till att ställa in kameran via wifi, exempelvis bländare, iso mm. Själv brukar jag rigga kameran och styra via surfplattan när jag fotar fåglar. Det funkar ganska bra. Väljer i förväg vilken bländare jag vill ha och använder bländarstyrd tidsautomatik, A.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag har provat Nikon WMU till min D7200 och tycker det hela är mest ett stort skämt. Det man kan göra är att med lite krångel föra över lite bilder från kameran och se dem på plattan. Jag blev inte klok på var de hamnade i plattan men de gick att titta på. Åt andra hållet kunde man få live view, ställa fokus och ta en bild. Något mera rudimentärt får man leta efter.
För min del är det precis vad jag behöver. Att kunna visa bilder på plattan är perfekt för att kunna detaljstudera resultat eller visa upp för den fotograferade. Spara bilder på plattan vill jag absolut inte göra. Jag har svårt att tänka mig ett sämre ställe att lagra bilder på.

Åt andra hållet är der viktigaste att se vad man siktar på och kunna trycka av. Att man dessutom kan medelst touch kunna välja var kameran ska fokusera är suveränt. Det finns inget annat sätt att göra det på en D7200.
 

DavidBerg

Aktiv medlem
WiFi-stödet på D750 är som någon nämde mycket begränsat. Uppseendeväckande dåligt faktiskt. Appen man använder, "wmu" (vars namn jag kommer ihåg enbart för att dess ikon ligger kvar i statusraden ett par dagar efter jag tvångsavslutade den sist) ser oerhört amatörmässig ut, lite som nåt slags teknikdemo. För mig har den krånglat nåt oerhört och den känns helt klart inte färdig. Jag är lite trött på alla dessa appar med egna gömda sätt att kommunicera. Här om dagen tänkte jag kolla om jag kunde ladda ner appen för att styra min samsung-teve från ca 2008 över wifi. Tror du det fanns nån app att få tag i...
Om man använde öppna standardiserade sätt att kommunicera på som t ex http eller ftp på skulle kombatibiliteten bli så mycket bättre och valfriheten större. Nikon kör vad jag förstått det så på proffskamerorna men inte på konsumentlösningarna.
En smart idé om man vill sälja många uppkopplade tevear/kameror/kylskåp är att låsa användarna till att använda speciella appar som man slutar uppdatera efter ett par år och när sen användaren uppdaterar sitt Android/iOS/Windows så slutar appen fungera och man får köpa sig ett nytt kylskåp om man vill kunna se Netflix samtidigt som man hämtar lite mjölk.
Något off topic men du ville veta hur vi upplevde WiFi på D750 och jag kan säga som så att WiFi-funktionen är inte anledningen till att man skaffar den kameran...
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
För min del är det precis vad jag behöver. Att kunna visa bilder på plattan är perfekt för att kunna detaljstudera resultat eller visa upp för den fotograferade. Spara bilder på plattan vill jag absolut inte göra. Jag har svårt att tänka mig ett sämre ställe att lagra bilder på.

Åt andra hållet är der viktigaste att se vad man siktar på och kunna trycka av. Att man dessutom kan medelst touch kunna välja var kameran ska fokusera är suveränt. Det finns inget annat sätt att göra det på en D7200.
Det är ju bra att du nöjer dig med de funktionerna, jag tycker att det är lite för lite. Jag har provat både ControlMyNikon och Helikon, båda via sladd, men hur svårt kan det vara att få till något bättre än WMU bara för att det är trådlöst?
Jag vill gärna ha två funktioner: 1) Att kunna ta bilder med plattan/mobilen och kunna styra ett större antal funktioner från plattan (typ Helicon) 2) att kunna ta bilder med kameran och de ska poppa över automatiskt till plattan utan någon extra handpåläggning för varje bild.
Sen är det ju alltid bra att veta var de hamnar så man kan radera dem efteråt, för har man tittat på den i plattan/mobilen så har man också sparat ner den i minnet.
 

A_Hernqvist

Medlem
Hej,
jag använder appen qDslrdashboard ihop med d750 och den ger full kontroll över kameran och liveview. Fungerar utmärkt ihop med iphone 6. Det händer att den tappar kopplingen, men funkar nästan alltid. Nikons egen app är i bästa fall ett skämt, den går hursomhelst inte att använda.
Har även D4 samt WT-5 och upplever det paret mer stabilt.
 
ANNONS