Annons

Prisvärt ställe att framkalla hos?

Produkter
(logga in för att koppla)

eraxansol

Medlem
Hej! Jag är en typ med väldigt många järn i elden, därför hann jag under sommaren 2016 inte med mer än börja mjukstarta mitt analoga fotande. Nu efter lång tid av annat är det tid att få tummen ur och se hur bilderna blev.

Eftersom jag är ny på detta och har så mycket annat att lägga pengar på just nu tänkte jag vänta med att köpa prylar och börja framkalla själv. Därför undrar jag om ni skulle vilja/kunna rekommendera nåt bra, prisvärt ställe att skicka filmen till för att låta en butik framkalla åt mig?

... Jag tror att jag skulle föredra att få bilderna framkallade till skiva eller minne, men tja, har ni något att säga om det är jag idel öra.
 

eraxansol

Medlem
En parentes ang filformat

Crimson brukar ju sällan göra någon besviken, ibland några kronor dyrare men snabba och bra
http://crimson.se/
De är säkert av god kvalitet med tanke på deras historia och långa erfarenhet, men deras hemsida är inte allt för detaljerad kring framkallningsalternativen; jag kan inte se att de kopierar till skiva eller minne?

... Vilket iof leder mig till en annan fråga. De flesta som gör digitala kopior av analoga bilder erbjuder Jpeg eller TIFF. Av erfarenhet av att illustration vet jag att de tyngre formaten i de flesta fall är att föredra över Jpeg, men i vilken grad spelar den detaljen roll vad gäller foto och så främst svartvita foton?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om någon annan ska skanna dina negativ ska du definitivt se till att få filerna okomprimerade, alltså TIFF eller liknande. T ex Crimson levererar i raw om man vill.
 

eraxansol

Medlem
Så, nu har jag börjat med att kontakta Crimson för att få exakt information över tjänster, format och prisnivåer. =)
 

eraxansol

Medlem
Det känns ju enklare att klicka på "Format och priser" under respektive tjänst, kan jag tycka. Särskilt billigt lär det dock inte bli.
Ajaj, uppenbarligen jag som är blind då. xD
Jag surfar iof i telefonen just nu men inte hittade jag detaljer och priser för framkallning > scanning och digital kopiering. Jag hittade bara Canvas, Posters och en massa sån skit.
 

markbe

Avslutat medlemskap
Är ganska säker på att myFujifilm (tidigare FujiDirekt) endast framkallar C-41 och inte traditionell svartvit film, eller dia för den delen. Team Framkallning är ett annat labb som brukar rekommenderas, men jag har ingen personlig erfarenhet av dem.
 

eraxansol

Medlem
Okej, jag går försöka göra en större jämförelse av era tips vid tillfälle.

Det är förövrigt C41-film jag använder mig av, så om det nu finns de som framkallar just det men inte traditionell så funkar det.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är förövrigt C41-film jag använder mig av, så om det nu finns de som framkallar just det men inte traditionell så funkar det.
Specialframkallning kanske Crimson och liknande "proffslab" kan göra, men knappast Fuji eller Qpix.

Men om du har använt svart/vit film för C41-processen så ska den framkallas precis som all annan film för C41. Inget special alls.
 
ANNONS