Annons

Leotax modell f

Produkter
(logga in för att koppla)

Hwahlberg

Medlem
Har en Leotax, troligen model f, liggande hemma i garderoben i åratal efter min far.
Såvitt jag förstår efter att ha kollat runt lite är det en Leica-klon från 60-talet.
Den har ett 50mm objektiv, ett Simor Series VII 135mm objektiv samt nån Simor makrotillsats (tror jag). Allt snyggt med fodral och väska.

Nån som har nån aning om den har nåt värde? Hittade en på Ebay för c:a 4000kr, dess skick inte alls som min som ser jättefin ut. Om den sen fungerar har jag ingen aning om, det är minst 30 år sen nån fotade med denna.

Känns lite trist att den skall ligga hos mig och skräpa om den kan ha ett värde för nån annan så jag säljer allt med objektiv och väska.

Tips på hur/vart jag går vidare tas emot tacksamt.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
På Ebay och Tradera bör man titta på avslutade auktioner där objektet blev sålt för att få ett hum om marknadsvärdet.
 

Hwahlberg

Medlem
På Ebay och Tradera bör man titta på avslutade auktioner där objektet blev sålt för att få ett hum om marknadsvärdet.
Rätt så, tack!
Hittade andra med utgångspriser från nån tusenlapp och upp mot 2000kr.
För mig är det viktiga att grejorna kan komma till ett gott hem, vore synd att kasta allt.
 

markbe

Avslutat medlemskap
Ser ut som en trevlig modell, har för mig i bakhuvudet att Leotax skall ha ett ganska gott rykte om sig. LP-Foto håller kameraauktioner ett par gånger per år och det brukar alltid gå ett antal Leicakopior.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Har en Leotax, troligen model f, liggande hemma i garderoben i åratal efter min far.
Såvitt jag förstår efter att ha kollat runt lite är det en Leica-klon från 60-talet.
Den har ett 50mm objektiv, ett Simor Series VII 135mm objektiv samt nån Simor makrotillsats (tror jag). Allt snyggt med fodral och väska.

Nån som har nån aning om den har nåt värde? Hittade en på Ebay för c:a 4000kr, dess skick inte alls som min som ser jättefin ut. Om den sen fungerar har jag ingen aning om, det är minst 30 år sen nån fotade med denna.

Känns lite trist att den skall ligga hos mig och skräpa om den kan ha ett värde för nån annan så jag säljer allt med objektiv och väska.

Tips på hur/vart jag går vidare tas emot tacksamt.
Kolla på LP Foto, tidigare auktioner, så får du ett ungefärligt värde på kameran. Kolla även på objektiven på tex ebay, några av de här udda objektiven, kan vara mycket udda! ;)
Se'n kanske kameran behöver service för bli attraktiv för en köpare.
Som sagt, Leotax va en bra Leica-kopia.
 

Hwahlberg

Medlem
Kolla på LP Foto, tidigare auktioner, så får du ett ungefärligt värde på kameran. Kolla även på objektiven på tex ebay, några av de här udda objektiven, kan vara mycket udda! ;)
Se'n kanske kameran behöver service för bli attraktiv för en köpare.
Som sagt, Leotax va en bra Leica-kopia.
Tack för tipsen!
Det är väl inte pengarna som är viktiga, mer att inte kasta ev. bra hantverk som nån annan uppskattar :) !
 

Benganbus

Aktiv medlem
Har en Leotax, troligen model f, liggande hemma i garderoben i åratal efter min far.
Såvitt jag förstår efter att ha kollat runt lite är det en Leica-klon från 60-talet.
Den har ett 50mm objektiv, ett Simor Series VII 135mm objektiv samt nån Simor makrotillsats (tror jag). Allt snyggt med fodral och väska.

Nån som har nån aning om den har nåt värde? Hittade en på Ebay för c:a 4000kr, dess skick inte alls som min som ser jättefin ut. Om den sen fungerar har jag ingen aning om, det är minst 30 år sen nån fotade med denna.

Känns lite trist att den skall ligga hos mig och skräpa om den kan ha ett värde för nån annan så jag säljer allt med objektiv och väska.

Tips på hur/vart jag går vidare tas emot tacksamt.
Ställ kameran i vitrinskåpet! Den e ju fin!
Eller ta några rullar med den! :)
/B

Ps. Den här typen av slutare som kameran har måste motioneras då och då!
Du behöver inte ha film i, utan bara göra blindexponeringar.
Annars kan de långa tiderna sluta fungera, och efter ett tag hela slutaren.
Men, det e inga större problem ändå, litet service så e slutaren igång igen! :)
 
ANNONS