Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Carl Zeiss Distagon 28mm 2.8 (C/Y)

Produkter
(logga in för att koppla)

DrCool

Ny medlem
Hej,

Ett av mina favorit objektiv ett Carl Zeiss Distagon 28mm 2.8 (C/Y) har gått sönder, vet någon vart det går att reparera detta? Vad kan det kosta? Eller går det att göra själv,?

Det som är problemet, är att den gummerade fokusringen löper lixom fritt, utan att fokusera så att säga, men om man drar försiktigt i fokusringen mot objektivets front då verkar den få grepp.

Det är en helt underbart​ objektiv att fota med, så det känns när det bara står.

Tack på förhand!
/Johan
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hej,

Ett av mina favorit objektiv ett Carl Zeiss Distagon 28mm 2.8 (C/Y) har gått sönder, vet någon vart det går att reparera detta? Vad kan det kosta? Eller går det att göra själv,?

Det som är problemet, är att den gummerade fokusringen löper lixom fritt, utan att fokusera så att säga, men om man drar försiktigt i fokusringen mot objektivets front då verkar den få grepp.

Det är en helt underbart​ objektiv att fota med, så det känns när det bara står.

Tack på förhand!
/Johan
Hoppas att detta kan vara till hjälp;
https://www.zeiss.com/camera-lenses/int/service/repairs/photo-lenses/non-warranty-repair.html
 

Benganbus

Aktiv medlem
Hej,

Ett av mina favorit objektiv ett Carl Zeiss Distagon 28mm 2.8 (C/Y) har gått sönder, vet någon vart det går att reparera detta? Vad kan det kosta? Eller går det att göra själv,?

Det som är problemet, är att den gummerade fokusringen löper lixom fritt, utan att fokusera så att säga, men om man drar försiktigt i fokusringen mot objektivets front då verkar den få grepp.

Det är en helt underbart​ objektiv att fota med, så det känns när det bara står.

Tack på förhand!
/Johan
Vet inte om jag fattar dig rätt, men är det gummibeläggningen på greppet som lossnat?
Har haft ett liknade släpp, om det nu e nå't liknande, på ett Olympusobjektiv,
då kontaktlimmade jag fast gummit. (Mitt gummigrepp hade alltså torkat och släppt i limningen)
 

DrCool

Ny medlem
Vet inte om jag fattar dig rätt, men är det gummibeläggningen på greppet som lossnat?
Har haft ett liknade släpp, om det nu e nå't liknande, på ett Olympusobjektiv,
då kontaktlimmade jag fast gummit. (Mitt gummigrepp hade alltså torkat och släppt i limningen)
Om det vore så väl, det är tyvärr något i objektivet som släppt/lossnat, det går att vrida fokus ringen hela vägen, men den tar lixom inte med sig det mekaniska, utan löper fritt.
 
ANNONS