Annons

Blixt lösningar för Fuji löst.

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det har länge anklagats Fuji för att inte ha någon bra lösning för blixtfoto. Det har också varit en svaghet.
Jag har ägt deras egen X500 i något år och det är en mycket bra blixt på kameran. Fast vill man köra off camera är det en dyr och inte särskilt smidig lösning.
Det gör att jag sökt efter något som är bättre.
Nu har jag slagit till på en Godox AD200 och är glatt överraskad. Det är en blixt med lågt pris men med toppkvalité.
Fungerar tillsammans med en liten radiotrigger bättre än något system jag tidigare använt.
Har också en kraft som motsvarar 2-4 normala speedlights.
Jag har inte testat deras andra blixtar men efter vad jag läst mig till är de också riktigt bra för sitt pris.
Så om ni letar efter en blixt för Fuji så ta en titt på Godox. De har verkligen väldigt mycket pang för pengarna
Själv kommer jag köpa ytterligare en AD200 så jag får en portabel studio.
Då kommer jag använda en i en stor softbox och den andra med ett stort paraply.
En lösning som utmanar Elinchrome och Profoto till ett mycket lägre pris med bra kvalité.
 

r2d2

Aktiv medlem
Ja godox ekosystemet är nog det bästa alternativet nu för Fuji (o andra märken) om man ska ha hss/ttl.

Köpte själv en ad200 förra veckan men väntar på xpro triggern :).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Photax verkar ha flest alternativ i Sverige men det mesta verkar slutsålt eller så har de inte fått hem grejerna .Kommer köpa på mig lite fler tillbehör när de finns på lager.
Kaffebrus har en del saker på lager.
Själv har jag ett projekt inför julen att fota bilder på barnbarnen och göra en kalender.
Kommer gör det med en Oktabox softbox.
Som vi vet kommer alla mor och farföräldrar älska en kalender där man ser när alla ungar och barnbarn fyller år.
Brukade med Canon köra med 2 speedlights i softboxar för att få tillräckligt med ljus.
Med den hör blixten får vi se om jag kanske nöjer mig med en softbox.
Ju mindre man måste släpa på desto bättre.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har idag fått hem en x1 och en v860ll för Canon för att testa och kan bara hålla med om att det känns som ett trevligt system. Inte bättre än original och utan vädertätning men ändå riktigt imponerad av kvaliteten i förhållande till pris. Det stora uppladdningsbara batteriet istället för AA verkar också suveränt. Sen är det även klart bästa systemet för att kombinera stora och små blixtar med möjlighet till ttl och hss. Frågan är hur mycket ljusförlust det blir med hss jämfört med hs som jag använder med Elinchrom. Kommer nog inte kunna stå emot deras 600b nu när jag känt på kvaliteten. Mao lär det märkas. Skiljer det inte markant ryker nog min elb400. AD 200 känns också intressant men ska jag ha en sådan också måste definitivt elb400 ryka. Har inte helt lämnat tanken på systembyte till Fuji och möjligheten att använda godox blixtsystem gör ju i sådant fall övergången enklare då jag ändå är inne på att byta/lägga till ett nytt blixtsystem. Det går ju också att ha fler kamerasystem än ett ;).
 

martinot

Aktiv medlem
Absolut trevligt att ha tillgång till olika kamerasystem för lite olika situationer och sammanhang. Då kan det ju vara grymt smidigt om man kan använda ett delvis gemensamt blixtsystem.

Följer detta med Godox och era erfarenheter av det med intresse!
 

gamleJ

Aktiv medlem
Läser både ris och ros kring ad200 (mest ros). Hur upplever ni som provat laddtiderna? Jag får känslan av att de som är negativa förväntar sig att ad200 ska vara snabb som en studioblixt när den i själva verket är en kraftfullare speedlight.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Absolut trevligt att ha tillgång till olika kamerasystem för lite olika situationer och sammanhang. Då kan det ju vara grymt smidigt om man kan använda ett delvis gemensamt blixtsystem.

Följer detta med Godox och era erfarenheter av det med intresse!
Utifrån hur du tänker kring dina köp i övrigt så bör dessa blixtar passa dig. Hög kvalitet och mångsidighet till en rimlig peng.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Låter rimligt, det var någon som påstod att det kunde handla om 8-12sek på full effekt och det hade ju inte varit ok.
 
Senast ändrad:

gamleJ

Aktiv medlem
Nu hittade jag filmen och det handlade om 4-5 sek i hss-läget som jag nästan alltid använder utomhus för att få skarpa handhållna bilder med 5dsr. 5 sek kan bli väl frustrerande speciellt vid barnfoto utomhus. Det får dock ställas mot hur portabelt kitet blir och hur väl det arbetar med tex en speedlight. Är lite bortskämd inom detta område då jag inte använt speedlights överhuvudtaget vid dylika uppdrag. En laddtid på 2-3 sekunder tror jag dock skulle räcka. Har du provat laddtiden med hss?



http://connectyoutube.com/watch?v=RRz-sg8LRdc

Laddningstiden behandlas ca 5 min in i recensionen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu hittade jag filmen och det handlade om 4-5 sek i hss-läget som jag nästan alltid använder utomhus för att få skarpa handhållna bilder med 5dsr. 5 sek kan bli väl frustrerande speciellt vid barnfoto utomhus. Det får dock ställas mot hur portabelt kitet blir och hur väl det arbetar med tex en speedlight. Är lite bortskämd inom detta område då jag inte använt speedlights överhuvudtaget vid dylika uppdrag. En laddtid på 2-3 sekunder tror jag dock skulle räcka. Har du provat laddtiden med hss?



http://connectyoutube.com/watch?v=RRz-sg8LRdc

Laddningstiden behandlas ca 5 min in i recensionen.
Nej har ännu inte använt HSS. Fick en oktabox 90 cm i går samt ett paraply som jag testade ut.
Hunden fick vara modell.
Har också provat att köra både AD200 och min Fuji X500 ovanpå triggern. De verkar också lira fint ihop.
Är ju bra att kunna förstärka med den om man kan studsa i ett vitt tak.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Låter som en bra kombo och perfekt att kunna bättra på allmänljuset med en speedlight samtidigt som ett soft och riktat ljus hamnar på objektet i fråga. Har också testat med märkesblixten på triggern. Fungerar utmärkt. Det blir lite högt och tungt med 600 ex-rt blixten dock. Känns som att det blir för mycket påfrestning på blixskon. Däremot med 430 ex iii-rt känns det mer lagom.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Idag fotade jag lite bilder under ett av mina barnbarns födelsedagskalas. Använde endast ett transparent paraply framför AD200. Det blev fint soft ljus.
För just den här bifogade bilden använde jag också Fuji X500 blixten ovanpå triggern
Fungera klockrent.
 

Bilagor

gamleJ

Aktiv medlem
Blixten på huset ger en puff framåt samt i taket. Separat blixt också i taket. Inga ljusformare.

Har beställt lite cto och ctb plast också som ska bli kul att testa på småblixtarna. Får fortsätta fundera kring ad200 och ad600b. Testa gärna ad200 i hss läge. Skulle vara spännande att höra resultatet.

namnlöst-1691.jpg
 

gamleJ

Aktiv medlem
Idag fotade jag lite bilder under ett av mina barnbarns födelsedagskalas. Använde endast ett transparent paraply framför AD200. Det blev fint soft ljus.
För just den här bifogade bilden använde jag också Fuji X500 blixten ovanpå triggern
Fungera klockrent.
Trevligt att kunna hålla sig på vettiga ISO och samtidigt frysa snabba rörelser samt undvika hårt ljus i typiska familjesituationer som dessa.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Såg en you tube video med en professionell bröllopsfotograf som helt gått över till Godox AD 200.
Han talade om att med en blixt kan det vara svårt att övertrumfa starkt solljus. Därför hade han 2 st AD200 i det speciella fästet 2 två stycken AD. Sedan kör man då med 2 stycken lampor och skall då få ut 400W/s.
Det skall enligt honom också då klara HSS mycket bättre även i starkt ljus.
Så på sikt är det nog där jag skall hamna.
Sedan är ju också deras tillbehör tacksamt billiga. För tillfället verkar Photax ha väldigt tomt på lagret fast det kommer väl påfyllning.

https://www.photax.se/category/ad-200-tillbehor
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det blev en ad200 i julklapp till mig själv igår:). Släkten ser nog fortfarande dansande vita prickar när de blundar. Tycker blixten ger den kvalitetskänsla och lätta handhavande som jag förväntat mig. Möjligen är hållaren för studiostativ lite klent byggd. Köpte också till ett led-huvud, lilla oktan som passar direkt på ad200 samt 180˚ vidvinkel diffusor. Tror det blir en ad200 till framöver och då lär Godoxsystemets smidighet göra att jag väljer det i de flesta situationer. Däremot kommer jag inte att sälja min elinchrom elb 400 med hs-huvud. Hs tekniken är överlägsen hss gällande ljusstyrka. Gjorde ett test med rena blixtrör (även med fresnell på ad200) och samma vita paraply. T1000, ISO 100, avstånd 1m. Ad200 gav nästan f2.8 (2.0 7)på full effekt 1/1 i hss. Elb 400 gav f11 vid sitt max 424ws. Det betyder att vid ca 200ws ger elb f8. Det är 3 gånger så mycket ljus. Lägg där till att Elinchrom har högeffektiva reflektorer till försäljning som ytterligare ökar på fördelen. Det talas väldigt lite om dessa skillnader som kan vara helt avgörande beroende på vad du vill fotografera. Elinchrom elb 400 tål kyla och är väl tätat också. Mao finns det för och nackdelar med olika system. För hemmabruk och bröllop blir det Godox. Sport ,action, större ljusformare och stort skärpedjup kräver mer pwr så då blir det Elinchrom. Med detta sagt är jag ändå grymt imponerad av Godox som system. Har sålt av allt Canon original.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det blev en ad200 i julklapp till mig själv igår:). Släkten ser nog fortfarande dansande vita prickar när de blundar. Tycker blixten ger den kvalitetskänsla och lätta handhavande som jag förväntat mig. Möjligen är hållaren för studiostativ lite klent byggd. Köpte också till ett led-huvud, lilla oktan som passar direkt på ad200 samt 180˚ vidvinkel diffusor. Tror det blir en ad200 till framöver och då lär Godoxsystemets smidighet göra att jag väljer det i de flesta situationer. Däremot kommer jag inte att sälja min elinchrom elb 400 med hs-huvud. Hs tekniken är överlägsen hss gällande ljusstyrka. Gjorde ett test med rena blixtrör (även med fresnell på ad200) och samma vita paraply. T1000, ISO 100, avstånd 1m. Ad200 gav nästan f2.8 (2.0 7)på full effekt 1/1 i hss. Elb 400 gav f11 vid sitt max 424ws. Det betyder att vid ca 200ws ger elb f8. Det är 3 gånger så mycket ljus. Lägg där till att Elinchrom har högeffektiva reflektorer till försäljning som ytterligare ökar på fördelen. Det talas väldigt lite om dessa skillnader som kan vara helt avgörande beroende på vad du vill fotografera. Elinchrom elb 400 tål kyla och är väl tätat också. Mao finns det för och nackdelar med olika system. För hemmabruk och bröllop blir det Godox. Sport ,action, större ljusformare och stort skärpedjup kräver mer pwr så då blir det Elinchrom. Med detta sagt är jag ändå grymt imponerad av Godox som system. Har sålt av allt Canon original.
Försökte redigera men tiden gick ut. Tycker inte trådens titel stämmer fullt ut med tanke på mitt inlägg. Blixtlösningar för Fuji är delvis löst är mer rättvisande
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Försökte redigera men tiden gick ut. Tycker inte trådens titel stämmer fullt ut med tanke på mitt inlägg. Blixtlösningar för Fuji är delvis löst är mer rättvisande
Jag tycker personligen nog att man idag har ett urval till Fuji som är mycket stort. Allt från enkla blixtar för att ha i blixtskon till Profotos trigger för Fuji till att styra deras system.
Så det finns ett rikt utbud från billiga små blixtar till avancerade professionella system.
I går på julafton fotade jag vårt firande. Hade med mig Godox AD200, trigger samt stativ och ljusformare.

Insåg snart att med 9 vuxna och 4 barn fanns det inte utrymme för stativ eller annat i ett vanligt radhus.
Det blev istället tillbaka till Fuji X500 p kameran och slå den i taket.
Det är kanske inte optimalt men det räcker ganska långt i en sådan situation.
Som vanligt gäller det att välja don efter situation.
 

Bilagor

ANNONS