Annons

Dalande begagnatpriser

Produkter
(logga in för att koppla)

Chasid

Aktiv medlem
Tycker mig känna att det är svårare att sälja begagnat. Visst, vi har jepparna med fantasipriser, de har alltid funnits, men länge var en regel 70 procent av billigaste nypris för grejer i nyskick med låda och allt som var med. Känns som det är svårare nu, även om det är t ex Canon. Sony a-fattning verkar helt död på begagnatmarknaden.
Sony A är inte helt död! Jag sålde nyligen några A-objektiv som jag inte behöver på en auktionssajt och jag fick betydligt mer än jag räknade med! Men det kan också ha att göra med att objektiven hade SSM-motor vilket gör att de går att använda tillsammans med LA-E3 på Sony E med gott resultat.
 

martinot

Aktiv medlem
Anledningen till dyrare manuella gluggar är antagligen kopplat till den stora efterfrågan nu när de spegellösa blivit sjukt populära.

90% av alla reviews på spegellösa kameror rekommenderar att köpa ett gäng billiga manuella gluggar. Säg 5 år sedan var det rätt meningslöst för många att köpa manuella objektiv om du inte hade en ”high end” dslr (för kassa sökare i de billga). Nu köper däremot varenda 15-20 årig ”filmmaker” eller ”influencer” osv..spegellösa Sony’s eller Panasonic’s och sedan massa manuella objektiv på ebay o liknande o gör videos till Youtube om dem. Alla vill ha gamla objektiv idag. Vilket då leder till högre priser.

Tror inte en uppgång på film påverkar så mycket utan det är nog mer de spegellösa kamerorna med billiga adaptrar.
Så kan det nog vara i en del fall (även om jag själv normalt föredrar moderna AF-objektiv optimerade för spegellösa kamerahus), men även priserna på äldre kameahus ökar likande i pris i takt med retrotrenden.

Jag tror att det också kan ha en stor påverkan. Räcker ju inte med endast ett äldre kamerahus. Man behöver ju även lite passande glas för att kunna ta bilder.
 
ANNONS