Annons

Systemkamera som filmar i 4k under 10.000sek

Produkter
(logga in för att koppla)

Farkost

Ny medlem
Hej!

Ska till sommaren tågluffa genom Östeuropa och tänker köpa en kamera att ta med mig. Jag köpte i början av året en Sony RX100 m1 för att se om film var något jag gillade att hålla på med, och har sen dess använt den som resekamera och dokumenterat alla resor jag varit på.

Nu när jag vet att jag tycker det är kul med allt det här, tänker jag införskaffa något bättre. Jag har främst tittat på modeller från något år tillbaka och begagnat-marknaden, och är inne på en Sony Alpha A6300 eller en Panasonic Lumix DMC-G80.

Mina krav är att den ska kunna filma i 4K upplösning, har bra bildstabilisering, och såklart bra kvalité på filmerna. Det spelar ingen större roll om det är en spegelreflex eller spegellös (som jag föreslagit), men att den är smidig att ta med sig är en fördel.

Är det någon som har erfarenhet av dessa kameror, eller känner till någon annan likvärdig/bättre? Tittar som sagt främst på begagnat, men kan sträcka mig upp till 10.000 sek om det är ett ny-köp.

Tips på objektiv mikrofon är också välkomna.

Tack på förhand!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Du hittar nog mest från Panasonic i den prisklassen. Du kan fundera på en beg GH4 plus någon glugg t ex 14-140. Torde hamna på kanske 8000kr eller lite mer.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Jag kan vara ute på hal is, jag filmar inte, men: Jag köpte en begagnad A6300 i butik för ett tag sedan, och fick höra att den förra ägaren köpt den just för att filma, men bytte den mot en A6500 efter några dagar istället då A6300 blev överhettad när man filmade mkt med den. Om detta är ett kvarstående problem så kanske A6300 inte är det bästa valet av just den anledningen.

Däremot har Sony större sensor än Panasonic, vilket kan ha sina fördelar i vissa situationer, möjlighet till kortare skärpedjup och mindre brus i dåligt ljus.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Man får inte en beg Sony A6500 med ett vettigt objektiv för under 10000kr beg (16-50 är både snävt i zoomomfång och inte vidare skarpt). Det mer mångsidiga 18-200 lägger till ytterligare på priset.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Man får inte en beg Sony A6500 med ett vettigt objektiv för under 10000kr beg (16-50 är både snävt i zoomomfång och inte vidare skarpt). Det mer mångsidiga 18-200 lägger till ytterligare på priset.
stämmer....min text var mer menad som en "varning" (om värmeproblemet nu kvarstår) för a6300 och allmän hjälp, än en rekommendation för a6500. Ni har säkert rätt i att Panasonic är rätt väg att gå.... :)
 
ANNONS