Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärrstyra 2+ Canon 7D via WiFi

Produkter
(logga in för att koppla)

P1ersson2

Ny medlem
hej

Vad finns det för något därute för att fjärrstyra (i mitt fall - två) 7D-kameror via WiFI? Och inte kostar multum: Vi vill kunna ta bild och ladda ner till en kontrol-dator. Inställningar mm behövs inte (just i denna applikation är det fasta inställningar mm som gäller, labratoriemiljö)

Kollade lite på digiCamControl och DslrDashboardServer som är trevliga men ack så Nikon-nischade.

Idagsläget kör vi med en fjärrkontroll men vill gärna kunna ladda ner bilderna direkt och utan att behöva gå till kamerorna eller trassla med mjukvara.

Vi har ingen utvecklare som kan Canons SDK tyvärr.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag kör CamRanger till Canon. Den skall klara flera kameror. Det är ju vanligt i sportsammanhang.
Den går att koppla till dator, iPad och mobiltelefon.

Tycker den är snabb och pålitlig. Har dock aldrig kört den med mer än en kamera åt gången.
 

P1ersson2

Ny medlem
Det är en bra bit på väg, , deras enhet verkar inte köra wifi till kamerorna om jag förstog det rätt på deras hemsida.

Kan vara ett förslag, ska kolla med slutkunden.

Kunde jag köpa in en kodapa vore det smuttast, när det nu finns wifi på maskinerna.. "hur svårt kan det vara" (sa han som inte kan koda ;)

Tack för input!
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
hej

Vad finns det för något därute för att fjärrstyra (i mitt fall - två) 7D-kameror via WiFI? Och inte kostar multum: Vi vill kunna ta bild och ladda ner till en kontrol-dator. Inställningar mm behövs inte (just i denna applikation är det fasta inställningar mm som gäller, labratoriemiljö)

Idagsläget kör vi med en fjärrkontroll men vill gärna kunna ladda ner bilderna direkt och utan att behöva gå till kamerorna eller trassla med mjukvara.

Vi har ingen utvecklare som kan Canons SDK tyvärr.
Vad det gäller 7D, så är canon WFT-E5 en lösning som kommer att fungera utmärkt för er.
Kombinerat med Pocket Wizards (PW).
Med hjälp av 3 st PW:s så kan ni fjärrstyra själva tagningen på båda kamerorna, så att bilderna tas samtidigt.
Vad det gäller att få ner bilderna till dator. Så finns det två alternativ:
Antingen så kör ni den i läget "WFT-server", där ni kan gå in och ändra inställningar i kameran.
Samt välja vilka bilder ni vill ladda ner. Har också en funktion för "Live view".

Alternativ 2 är att ni ställer in WFT-5 för att skicka samtliga bilder via FTP.
Det går att ställa in så att alla bilder som tas automatiskt skickas via just FTP.

Dessutom så gör WFT-E5 det möjligt för er att koppla hårddiskar till kamerorna, så att ni slipper att minneskorten blir fulla allt för snabbt.

Kan tillägga att jag själv kört kombon med WFT-server, extern hårddisk och att ladda ner bilder, i kombinationen med att fjärrstyra själva tagningen av bilderna med PW:s. Inte med 7D, utan med 1D mkIV. Men jag vet att konceptet är fullt genomförbart även med 7D.
(Det var under innebandy-VM i Göteborg, där jag hade mycket begränsad tillgång till catwalken, så för att lösa det hela använda jag ovanstående lösning, en del av bilderna finns här: http://jkpg-sports.photo/portfolio/fwc14/ ).
 

PMD

Aktiv medlem
Du kanske redan har det du behöver. Eftersom du vill styra via WiFi så antar jag att kamerorna är utrustade med varsin WFT-E5.

Man kan styra en sådan kamera från en webläsare på en dator.

Här finns beskrivningen för OSX och här finns beskrivningen för Windows.

Man måste ha ett lokalt WiFi-nät (dvs en WiFi-accesspunkt) och man måste styra varje kamera från en egen websida. De flesta webläsare kan visa flera fönster så det senare borde inte vara något problem.

Jag har inte provat det här själv, så det kan förstås tänkas att det finns någon knepighet som gör det svårt, men ta en titt på beskrivningarna ovan och se om det kan vara idé att prova.

Huvudartikeln som beskriver de olika sätten att använda en WFT finns här. Den är från 2012 så det kan tänkas finnas senare versioner någonstans.
 

P1ersson2

Ny medlem
Dennis: Det där lät riktigt spännande, kollas! Låter t.om. Professors-säkert...

EDIT: cURL är ju en rackare på http... mums!
 

apersson850

Aktiv medlem
Har man WFT på kamerorna kan man även använda linked shooting, vilket innebär att en masterkamera löser ut slavkamerorna ungefär samtidigt.

Canon's blixtsändare ST-E3-RT och/eller blixtar av typen 600-EX RT kan också användas för fjärrstyrning. Det framgick inte om blixt var något som ändå behövs.

Tyvärr kostar ju alla de här alternativen som några stycken normala skjortor, så de kanske är diskvalificerade?
 

PMD

Aktiv medlem
Observera att någon Pocket Wizard inte behövs för att fjärrutlösa kamerorna (utom kanske om det krävs noggrann synkning av när bilderna tas). Det går att göra via webläsaren.

Annars finns en annan variant för att synka slutarutlösningen av flera kameror (som inte heller kräver Pocket Wizards): linked shooting (som jag ser att Anders redan nämnt medan jag skrev det här).

Allt (nästan) man behöver veta finns i länken jag skrev i ett par inlägg upp. Här kommer den igen:
http://learn.usa.canon.com/resources/articles/2012/wft_setup_guides.shtml
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Har man WFT på kamerorna kan man även använda linked shooting, vilket innebär att en masterkamera löser ut slavkamerorna ungefär samtidigt.
...
Tyvärr så går det ju inte att köra linked shooting och WFT-server alt. att skicka bilder via FTP på samma gång.

Fast nu såg jag, efter att jag skrivit mitt inlägg.
Att [TS] redan har fjärrutlösare.

Så WFT-E5 i kombination med de befintliga fjärrutlösarna ger ju den funktionalitet som efterfrågas.
 
ANNONS