Annons

Så snabbt är nya Lightroom 7.2

Produkter
(logga in för att koppla)

MichaelB

Aktiv medlem
Jag som trodde att JAG hade en häftig dator! :-\ Bara att börja spara ordentligt så man har så man kan när det (snart) är dags att uppgradera hårdvaran!
/C.
Jo det är kul med lite krut i maskinen. Hittills har det dock känts som att kasta pärlor åt svinen vid användning av Lightroom då väldigt lite av hårdvaran har utnyttjats. Bättre har det varit vi videoredigering då mer av maskinen kommit till användning.
 

MichaelB

Aktiv medlem
Installerade tidigare version igen och funkar perfekt, precis som det var innan. Men nu uppdaterade jag till 7.2 igen och samma sak händer, Lightroom blir väldigt segt, så något med uppdateringen är ju fel. Absolut ingen annan som har detta fel?
Vad har du för spec på datorn vad har du för operativ?
Vad händer med cpu, minne hd när du upplever att det går segt om du jämför dom olika versionerna?
Nått måste ju var fel då alla andra verka uppleva ett stort lyft men Lightroom 7.2
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Vad har du för spec på datorn vad har du för operativ?
Vad händer med cpu, minne hd när du upplever att det går segt om du jämför dom olika versionerna?
Nått måste ju var fel då alla andra verka uppleva ett stort lyft men Lightroom 7.2
Min externa hårddisk satt inte i ett usb 3.0 uttag så bytte och hittils verkar det flyta på bra. :)
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har kört ett par dagar nu och upplever att 7.2 är betydligt rappare än tidigare versioner.

MEN programmet tycks fortfarande vara en riktig minnestjuv!

Direkt efter att jag har startat LR så visar aktivitetshanteraren att programmet har tagit knappt 1GB RAM. När jag därefter sätter igång och taggar och redigerar lite bilder så stiger minnesanvändningen kontinuerligt och efter ganska kort tid är det uppe i 4GB. Jag tycker mig också märka en del "lag" vid vissa operationer efter ett tag.

Jag kör på en gammal Windows 7 med i7 och 16GB RAM.
 

barabild

Aktiv medlem
Jag har kört ett par dagar nu och upplever att 7.2 är betydligt rappare än tidigare versioner.

MEN programmet tycks fortfarande vara en riktig minnestjuv!

Direkt efter att jag har startat LR så visar aktivitetshanteraren att programmet har tagit knappt 1GB RAM. När jag därefter sätter igång och taggar och redigerar lite bilder så stiger minnesanvändningen kontinuerligt och efter ganska kort tid är det uppe i 4GB. Jag tycker mig också märka en del "lag" vid vissa operationer efter ett tag.

Jag kör på en gammal Windows 7 med i7 och 16GB RAM.
Jag har också kört ett tag nu och upplever att den går mycket snabbare än tidigare versioner. Jag har inte kollat hur mycket minne LR allokerar, men jag har så det räcker ändå. Kör på en iMac med 3 TB fusion HDD och i övrigt följande spec
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Du såg att preview går snabbare på en maclaptop än desktop PC? 174s respektive 275s. Trots 4 gånger mer minne, bättre processor och SSD.

Just bläddringen mellan bilder tycker jag är det fantastiska med nya versionen, jag antar att det hänger ihop med den förbättrade previewprestandan, och det jag njuter av mest.

Jag kör både mac och pc, bägge är väsentligt bättre.
 

afe

Aktiv medlem
Jag importerar alla bilder via Lightroom CC (alltså inte Classic) för att få in fullstora bilder i molnet. I och med att jag inte tar så förskräckligt många bilder när jag fotograferar går det tillräckligt snabbt för mig :)
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag upplever att det blivit snabbare med 7.2 men jag råkar då och då ut för att programmet "fryser" helt omotiverat. Frysningen försvinner efter 10-20 sekunder och så går det att jobba vidare.

Idag så kraschade dock programmet helt och jag fick upp en dialogruta som gav möjlighet att skicka kraschinformation till Adobe. Kan faktiskt inte minnas att LR kraschat helt för mig på många, många år.

Så min känsla för 7.2 är lite tudelad hittills.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Jag upplever att det blivit snabbare med 7.2 men jag råkar då och då ut för att programmet "fryser" helt omotiverat. Frysningen försvinner efter 10-20 sekunder och så går det att jobba vidare.

Idag så kraschade dock programmet helt och jag fick upp en dialogruta som gav möjlighet att skicka kraschinformation till Adobe. Kan faktiskt inte minnas att LR kraschat helt för mig på många, många år.

Så min känsla för 7.2 är lite tudelad hittills.
Har också fått min första ruta om att skicka krashinformation..
 

erro.se

Aktiv medlem
Har precis uppdaterat till Classic CC 7.2 efter att ha legat på CC 2015.xx länge. Och nu går det ju blixtrande snabbt att scolla mellan bilder med mus-hjulet. Känns som att titta på film om man har ett antal bilder som är tagna med kort mellanrum. Windows 10, i7-nånting och 16 GB RAM.
 
ANNONS