Annons

Fuji X-H1 är lanserad

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tittade på den på fotomässan i Göteborg i helgen. Visst var sökarbilden väldigt flytande och mjuk. Sökaroptiken kändes också bra. Däremot verkade kontrasten i sökaren på tok för hög. Testade den både med s/v och standardinställning. Jag var förvånad att sökarens kontrast var så mycket högre (och störande) även jf med Sony A7 generstion II. blev riktigt överraskad. Hade inte förväntat mig det. Jag har alltid uppskatat Fujis handhavande men denna höga kontrast var oväntad. Tror inte någon annan inställning stökade till det.
 

Chasid

Aktiv medlem
Fick häromdagen min Fringer adapter för Canon. Gjorde lite tester i kväll för att se hur bra det fungerar.
Började prova med X-T2. För de flesta objektiv fungerar det riktigt bra med singel-AF. Följande AF är däremot väldigt objektiv beroende. Vissa objektiv pumpar ordentligt medan vissa andra som 17-40/4, 70-200/4 IS och gamla 100-400/4-5,6 IS också fungerar bra.
Tog sedan X-PRO2 som jag tyckte fungerade lite bättre med vissa objektiv. AF är ju inte helt identiskt med X-Gamla 1§00/2,8 macro jagar otroligt med följande fokus. Fast fungerar med single fokus.
Mitt gamla Sigma 70-200/2,8 fungerade inte alls. Inte ens bländarinformationen.

Byter man från Canon till Fuji bör man kunna behålla vissa brännvidder.
Skall göra lite mer seriösa tester när vädret är trevligare.

X-H1 skall nu också vara kompatibel med Fringer adaptern.
Det låter mycket intressant! Jag har en EF 135/2 och jag är mycket nyfiken på hur den optiken fungerar tillsammans med Fringer och Kipon-adaptern.
 

martinot

Aktiv medlem
Det är lugnt i tråden, är inte önskan till en större kamera som X-H1 så där stor som man förledat sig att tro av många tidiga debatter, ( kanske inte så mycket i just Fuji trådar )- väntar man på någon ännu bättre sensor i kommande modeller, en stilla undran bara.
Jag tycker det är bra om de spegellösa kameratillverkarna kompletterar sina nuvarande modeller med även lite rejälare kamerahus.

Detta sagt, så även om det är intressant för mig att läsa om X-H1, så är det absolut inte en kamera för mig personligen som nästan enbart fotar med stillbild (den är ju till en stor del inriktad på just filming med kameran, därav beteckningen "Hybrid").

Annars så håller jag nog även med AFE och Magnus att det är bra om vi kan hålla någorlunda fokus i trådarna.
 

Photocon

Aktiv medlem
X-H1 är en fantastisk kamera

Efter ett par veckors plåtande med X-H1 anser jag att den är en absolut fantastiskt bra kamera. För mig är väl bäst att tillägga.

Genast när jag höll den i näven första gången kände jag hur rätt i handen den låg. Personligen märkte jag inte skillnaden i vikt jmf med min X-T2 p g a balansen. Så tanken blev omedelbart: "That´s my camera".

Ännu lättare kändes den när Fujis helt utmärkta 16-55/2.8 användes. Allt kändes mer välbalanserat. Och gluggen fick därtill större användbarhet p g a kamerans IBIS.

Och fortsatt glädje blev det när lilla Fujinon 35/1.4 fick bildstabilsering. Föremål jag knappt kunde skönja med synen i det halvmörka rummet kunde jag fokusera manuellt genom "effects on" i sökare/display med 1/3 sek.
För övrigt samverkar det femaxliga systemet med Fujis OIS-gluggar i kombination.

Varför måste man kategorisera en kamera? X-H1 kan man ju göra hur man vill med. Allt från stilleben med stativ, landskapsbilder (här måste jag rekommendera deras 10-24/4.0 OIS-kusligt skarp zoom) till action med ganska irrationellt rörliga objekt i hög fart. AF-precisionen känns hög. Inte många missar där. Ska kameran nödvändigtvis kategoriseras vill jag kalla den en "Robust, ergonomisk allroundkamera med utmärkt IQ"

16-55/2.8+X-H1=halva vikten jmf med min gamla FF Nikon och 24-70/2.8 och ger ungefär samma bildutsnitt.
Inga trötta handleder här.

Och sätter man på Vertikalgrepp/Booster blir det ff halva vikten jmf med Nikon+VG. Dessutom kan X-H1 då använda 3 batterier vilket räcker till mycket när så behövs.

Jag gjorde mig faktiskt av med mitt tunga Nikon-system för att gå över till Fuji. Jag är ingen videofotograf direkt, men grannen är det och han blev överförtjust efter att provat. Så nu har även han skaffat en.

Jag har nästan ansträngt mig för att få en tekniskt dålig bild med kameran. Efter att satt mig in i hur de olika AF-alternativen fungerar så prickar den för det mesta spot-on även på besvärliga motiv.

En sak var dock ett h-e i början: Avtrycket är till för att närmast "smekas" för att utlösas. Nu har jag vant mig.
En annan sak var exp.komp. På X-T2 sitter en ratt för denna funktion. Den har offrats på X-H1 för toppdisplayen. Jag tycker denna display är jättebra och en sak jag annars skulle saknat från mina sålda Nikon.
Men nu har jag vant mig vid denna funktion på X-H1 som fordrar 2 handgrepp istf 1.

Jag har även en X-Pro 2, men den kameran är så väsensskild från X-H1 så jag känner inte av någon svårighet att växla från ena kameran till den andra.

Sedan har vi ju denna ständiga diskussion mellan FF och APS-C. Jag har behållit en Sony A7RII med ett 35/1.4 för att ha tillgång till FF. Den kameran är ju mindre i yttermått än X-H1 men väger nästan lika mycket och blir absurt obalanserad med en ljusstark FF-lins. Men den är bra i övrigt.

Jag vill inte göra mig till allmän megafon för X-H1 utan framhåller att det verkligen är min personliga åsikt baserad på ganska omfattande användning av X-H1. Man tar lika bra bilder med X-T2 vad gäller IQ (jag sålde dock min som var nästan oanvänd eftersom det hade känts fel att ha 2 så pass lika kameror i prestanda) men det fick bli X-H1. Bara IBIS är förutom ergonomin ett starkt argument. Sedan får den gärna väga sina gram mer med den fördelen. Och A7RII hade mått bra av att var lite större.


Bild visar X-H1 med 10-24/4, A7RII med 35/1.4 och X-Pro 2 med 35/1.4 (plåtat i all hast med mobilen)
 

Bilagor

interior

Aktiv medlem
Intressant läsning, Lennart. Min nästa kamera kommer att bli en X-H1 - om jag har råd att byta kamera innan det kommer en ännu bättre modell från Fuji.
 

Photocon

Aktiv medlem
Är inte alls övertygad om det. Fuji har en historik med ganska lång tid mellan modellsläppen. Däremot en lika lång historik av FW-uppgraderingar (vilket man är tacksam för som kund och användare).

För övrigt är det en alltmer utbredd trend, oavsett märke att intervallerna mellan version I , II, III o s v blir allt längre.

När nästa modell kommer tror jag att det första tecknet visar sig som X-Pro III. Där efterfrågas saker som inte låter sig FW-uppgraderas: Vinklingsbar display och pekfunktion t ex. Vi lär dock sannolikt inte se någon IBIS i den.

IBIS-funktionen hos X-H1 är ju en av orsakerna till att kamerahuset "växt". Man kan höra ett mycket svagt "klonkande" om man skakar lätt på kamerahuset så det finns mekaniska komponenter i IBIS som tar plats och svarar för en del av viktökningen.

En X-T3 tror jag också dröjer lite. När (om) en sådan kommer är det sannolikt tal om pekskärm. Men är det tal om IBIS även i den lär den växa lite och få ett djupare grepp, tror jag.

Själv ser jag ingen anledning idag att det brådskar en X-H2. Men det beror på att jag tycker att den är bra som den är.

Ska jag våga tippa om vad Fuji tar sig för härnäst tror jag att det blir en utvidgning av objektivparken mot fler rena pro-objektiv. Tillkomsten av X-H1 skvallrar ju lite om det. Det är ingen liten pjäs som är på gång i form av ett 200mm F/2.0. Annu fler sådana satsningar kanske till sist utmynnar i en X-H2.

Sedan får vi väl se om Fuji enbart tänker sig fortsätta med APS-C och mellanformat. En del tror på en FF. Då behövs en helt ny objektivserie. Så det håller jag inte för troligt.

Men givetvis är Fuji ute efter att bredda sitt kundunderlag och där tror jag man är försiktig att kasta ett framgångsrecept som bygger på att vara moderna samtidigt som retro och pålitlig leverantör av FW-uppgraderingar till befintliga modeller.

Tycker det känns riktigt kul att faktiskt se hur många versioner ETT av X-serien som ff är i bruk.

Samtidigt är det ju ett faktum att efterfrågan på systemkameror är sjunkande. Gäller både spegellösa och dslr.

För att så snart göra en X-H2 måste ett så pass litet företag som Fuji vara absolut säkra på att rejäl efterfrågan finns. Gäller det ren IQ har hela serien samma sensor. Man kan inte se om en bild är tagen med en X-T20, X-Pro 2, X-T2 eller X-H1.

Så vad tror man att konsumenten vill se i en eventuell X-H2?
 

Bengf

Aktiv medlem
Bra att Fuji breddar storleken på sina modeller så valbarheten ökar för den som önskar så, men är förvånad över att inte Fuji passade på att ge X-H1 ett större batteri när man ändå valde att göra en större modell.


Som jag fattat det så är likheten i bildkvalitet ganska så lika mot dom äldre 16mp modellerna, så därför kan det vara på gång med någon ny sensorgeneration från Fuji, samtidigt som C/N smider planer på att snart släppa nya spegelfria modeller med höga prestanda.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Bra att Fuji breddar storleken på sina modeller så valbarheten ökar för den som önskar så, men är förvånad över att inte Fuji passade på att ge X-H1 ett större batteri när man ändå valde att göra en större modell.


Som jag fattat det så är likheten i bildkvalitet ganska så lika mot dom äldre 16mp modellerna, så därför kan det vara på gång med någon ny sensorgeneration från Fuji, samtidigt som C/N smider planer på att snart släppa nya spegelfria modeller med höga prestanda.
Ja, det går väldigt mycket rykten om att en XT-3 är på gång med ny 26mp sensor och ny processor. Dessutom är nu XT-2 tagen ur produktion (därav dom stora kampanjerna på den modellen just nu). När XT-3 dyker upp så har vi nog en generationsväxling över hela modellserien att se fram emot kanske redan under hösten................................
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja något kan vara på gång förstås, frågan blir då om X-H1 släpptes för tidigt, helt nytt bygge ( kamerahus )- det förvirrar en del om nu en ny sensortyp ligger i startgroparna hos Fuji, får intrycket åtminstone i våra trådar att man är lite avvaktande med X-H1, inte samma uppskruvade intresse som när X-Pro2 och X-T2 kom.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Var i Scandinavians butik i Stockholm för en vecka sedan och testade alla de bättre husen de hade hemma. Förutom Canon tjockkamera som alltid känns bra i mina händer kanske pga vanans makt så var det ett hus som gav rejäl mersmak och det var X-H1. Kändes helt rätt i händerna och jag hittade det jag skulle i menyerna. Med systemets små objektiv i förhållande till det jag är van vid och ett sådant greppvänligt hus känns det grymt smidigt. Ibis gör också mycket då jag är rätt skakig. Jag dreglar lite över alla fina objektiv som plötsligt blivit stabiliserade. Synd med batteritiden utan extra grepp och att skärmen inte når Canonklass men absolut något jag skulle kunna fördra. Gör Canon mig missnöjd med sina spegellösa som är på gång så har jag nog hittat ett alternativ jag kan trivas med. Sonys hus får jag erkänna passar mig inte. Känns inte behagligt att hålla och då objektiven är så pass stora och tunga så blir det fel för mig. Lägg där till att bruksanvisningen blir alltför viktig om egna programmeringar/anpassningar försvinner eller ska justeras. Ser ut som att Sony klarar sig bra utan mig som kund ändå😃.
 

Photocon

Aktiv medlem
Blir alltid lika förvånad så snart en ny kamera ska diskuteras i en tråd här på FS. Eller rättare sagt lite road av allt som skrivs.

Som oftast blir min slutliga tanke: Vad fasiken är det för krav folk ställer på en modern kamera egentligen?

Alltför ofta kommer tvärsäkra inlägg från folk som aldrig hållit i kameran och än mindre använt den i praktiken.
Glädjande nog finns det inlägg där man klart och tydligt anger att man spekulerar eller skriver på ett sådant sätt att läsaren förstår att det är en spekulation.

Ibland vill jag vända på min "slutliga tanke" och ställa frågan: Vad fasiken är det för krav jag/du/ni/vi ställer på oss själva som fotografer för att en kamera ska passa eller inte?
Tror man hamnar mer rätt då.

Och nu är det X-H1 det gäller. Vissa ser den som en ful ankunge i Fujis sortimentdamm. Andra gillar den eller visar ett uppriktigt intresse för den. Det kanske är som i H.C Andersens saga: Den fula ankungen blir till en vacker svan i slutänden.

Vad är det som gör att många betraktar X-H1 som ett tungt slagskepp vs X-T2 som tillspetsat kan benämnas som en lustjakt för att hålla oss i samma vatten?

Denna länk är ganska klargörande vad gäller skillnader i proportioner och funktioner.
https://photographylife.com/fujifilm-x-h1-vs-x-t2

Ser man X-H1 som ett slagskepp kanske man måste betänka att ett sådant har tung bestyckning. Och i Fujis roadmap aviseras allt tyngre och ljusstarkare objektiv. Det är därför högst sannolikt orsaken till att dess metallkropp har dubbelt så tjocka väggar som X-T2.
Den visuellt största storleksskillnaden tycker jag utgörs av greppet vilket syns i länken. Lägger man där till IBIS plus en rad andra funktioner som syns i jämförelsetabellen kanske man mer kommer in på linjen att Fuji har tänkt framåt med denna modell. Eller så kan man välja att tro det man vill tro.

Personligen tycker jag FS Magasin gjorde ett bra test och beskrivning av kameran i nr 4. Och Martin Agfors provade kameran i en annan länk. Bra beskrivet med fördelar och nackdelar.

https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-provar/vi-provar-fujifilm-x-h1.htm

Slutligen kan jag inte låta bli att tänka på hur konservativa fotografer plötsligt kräver nya funktioner de tidigare förkastat.
Måste ge Bengtf (även om jag inte håller med om många av hans åsikter) en ros i detta sammanhang. För några år sedan framkastade han i en tråd att rena proffskameror i framtiden (det som är nutid idag) sannolikt skulle få fällbara/vinklingsbara displayer.
Då blev det liv i hönsgården och "riktiga fotografer" menade att sådant bjäfs behöver ingen yrkesman.

Idag är denna facilitet närmast en självklarhet och kameran får minus i recensionerna om den saknas och även ett minus även om den skulle finnas men saknar pekfunktion.

Så är det. Hur man än vänder sig vilar akterkastellet precis söder om ryggraden.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Blir alltid lika förvånad så snart en ny kamera ska diskuteras i en tråd här på

Och nu är det X-H1 det gäller. Vissa ser den som en ful ankunge i Fujis sortimentdamm. Andra gillar den eller visar ett uppriktigt intresse för den. Det kanske är som i H.C Andersens saga: Den fula ankungen blir till en vacker svan i slutänden.

Vad är det som gör att många betraktar X-H1 som ett tungt slagskepp vs X-T2

Skulle nog påstå att X-H1 är byggd för dom tyngre objektiven (Fujis XF 100-400mm), det objektivet känns lite fel dimensionerat på XT-2....................................
 

Photocon

Aktiv medlem
Den nya 200/2.0 är ännu tyngre. Men en X-H1 känns riktigt behaglig med de lätta 35/1.4 o 18/2.0 också. Med ibis o fällbar display har den fördelar vs X-PRO 2 som kan kännas kantig även om den är en jättetrevlig kamera på många andra sätt.
Hade varit en fördel om X-T2 fått samma grepp som X-H1, anser jag.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Som jag fattat det så är likheten i bildkvalitet ganska så lika mot dom äldre 16mp modellerna, så därför kan det vara på gång med någon ny sensorgeneration från Fuji, samtidigt som C/N smider planer på att snart släppa nya spegelfria modeller med höga prestanda.
Jag vet inte vilka förbättringar du tror är möjligt. En höjning av antalet pixlar med 50 procent får nog trots allt sägas vara en höjning av bildkvaliteten. Utan att helt ändra sensorteknologi så går det inte att få mer än små förbättringar i brus, dynamiskt omfång och färg.

Däremot går det att göra en del när det gäller hastighet så att autofokus och serietagning kan förbättras.

Bakbelysta BSI-sensorer kan ge ett lyft i bildkvalitet. Ännu har bara Samsung gjort BSI-sensorer i APS-C-storlek. Fujifilm har tecknat någon form av samarbetsavtal med Samsung. När jag var på Fujifilm Nordic idag så antydde om att det inte är givet att behöver köpa sina sensorer från Sony.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jo det är väl sant att man förbättrar mycken övrig prestanda, Raw+jpeg kommer nog att kunna köras till minneskortet blir fullt oavsett storlek framöver, Rolling shutter får sin lösning den också, många pixlar kräver väl också mycket kraft att flytta och hantera, en del tillverkare nöjer sig med 20mp i sina APS-C som D500.
 

Bengf

Aktiv medlem
Den nya 200/2.0 är ännu tyngre. Men en X-H1 känns riktigt behaglig med de lätta 35/1.4 o 18/2.0 också. Med ibis o fällbar display har den fördelar vs X-PRO 2 som kan kännas kantig även om den är en jättetrevlig kamera på många andra sätt.
Hade varit en fördel om X-T2 fått samma grepp som X-H1, anser jag.


Jo det fins flera vägar att gå, en större kamera kan bistås tex av en begagnad X-E2 för en låg summa, då har man en kompakt kamera av mycket hög klass på lite runt 300 gram. Jag har kvar min A77 som har nära till direktknappar och till och med en toppdisplay, det som är jättebra med skärmen är att den kan vändas in mot huset och ligger väl skyddat.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag vet inte vilka förbättringar du tror är möjligt. En höjning av antalet pixlar med 50 procent får nog trots allt sägas vara en höjning av bildkvaliteten. Utan att helt ändra sensorteknologi så går det inte att få mer än små förbättringar i brus, dynamiskt omfång och färg.

Däremot går det att göra en del när det gäller hastighet så att autofokus och serietagning kan förbättras.

Bakbelysta BSI-sensorer kan ge ett lyft i bildkvalitet. Ännu har bara Samsung gjort BSI-sensorer i APS-C-storlek. Fujifilm har tecknat någon form av samarbetsavtal med Samsung. När jag var på Fujifilm Nordic idag så antydde om att det inte är givet att behöver köpa sina sensorer från Sony.
Väldigt intressant att du nämner Samsung i det här sammanhanget. Jag tänkte skriva tidigare om den Samsung NX1 jag ägde ett tag. En väldigt bra och innovativ kamera när den kom. Tyvärr lades ju Samsungs kameratillverkning ned kort därefter.

Det som kändes lite roligt när jag skaffat X-H1 var att den gav en känsla av en vässad NX1. Såväl i storlek, tyngd och ergonomiskt grepp samt vissa funktioner Fuji inte haft tidigare. Samsung gjorde 2 väldigt bra objektiv, bl a 16-50/2.0-2.8 OIS som väl närmast kan liknas vid Fujinon 16-55/2.8 som dock saknar bildstabilisering.

För att återgå till vad du skrev först i ditt inlägg. Utläsningen har förbättrats avsevärt jmf med 16mp-versionen, jag tycker mig se att jag kan lyfta skuggor och rädda högdagrar samtidigt med c:a 1 EV, alltså bättre DR och därtill med med mindre brus. Och ingen kan förneka att 24mp vs 16 ger en bättre detaljering.

Så jag anser precis samma sak som du. Sedan har jag för mig att Samsung var de första att byta ut aluminium mot koppar (kan dock ha fel). Så ett samarbetsavtal med Samsung vad gäller sensorteknologi låter spännande. Framtiden får väl utvisa vad det avtalet går ut på.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Bra att Fuji breddar storleken på sina modeller så valbarheten ökar för den som önskar så, men är förvånad över att inte Fuji passade på att ge X-H1 ett större batteri när man ändå valde att göra en större modell.


Som jag fattat det så är likheten i bildkvalitet ganska så lika mot dom äldre 16mp modellerna, så därför kan det vara på gång med någon ny sensorgeneration från Fuji, samtidigt som C/N smider planer på att snart släppa nya spegelfria modeller med höga prestanda.
Det där med batterikapaciteten har jag aldrig förstått. Fujis batterier är små, lätta och billiga. Ett väger som en tändsticksask. Skjuter jag ett bröllop kan jag behöva behöva 6 stycken för en dag med 3000 bilder. De får alla lätt plats i en kavajficka. Vad gäller bildkvalitet men framförallt vad gäller hanterbarhet är det stor skillnad mellan en x-pro1 och en x-pro2 och det är detsamma för alla andra i den andra generationen.
Vad som kommer i generation 3 vet vi inte mycket om.
Hur Fuji x-trans står sig mot andra alternativ på marknaden tycker jag var och en skall utvärdera och avgöra om det passar dem.
Teori är en sak. Hur man trivs med en kamera något annat.
 

Photocon

Aktiv medlem
Det där med batterikapaciteten har jag aldrig förstått. Fujis batterier är små, lätta och billiga. Ett väger som en tändsticksask. Skjuter jag ett bröllop kan jag behöva behöva 6 stycken för en dag med 3000 bilder. De får alla lätt plats i en kavajficka. Vad gäller bildkvalitet men framförallt vad gäller hanterbarhet är det stor skillnad mellan en x-pro1 och en x-pro2 och det är detsamma för alla andra i den andra generationen.
Vad som kommer i generation 3 vet vi inte mycket om.
Hur Fuji x-trans står sig mot andra alternativ på marknaden tycker jag var och en skall utvärdera och avgöra om det passar dem.
Teori är en sak. Hur man trivs med en kamera något annat.
Upplever själv skillnaderna mellan generation 1 o 2 som ganska stora. Andra må tycka annorlunda om de som du skriver verkligen utvärderat dem.

Bra skrivet om teori vs trivsel.

Batterikapacitet är dock svag men testa en Sony A7RII. Där hinner man knappt gå in i menyn förrän kameran vrålar efter batteriladdning om jag överdriver liiiiite:):)
 
ANNONS