Annons

Prisvärt stativ för halvtungt tele (Sigma 500/4,5)?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Ja, glapp är ju inget bra, iaf vid stilla precision & exakt komposition. Själv kan jag köpa lite glapp om jag ändå håller i grejorna vid själva fotograferingen, som på motiv som rör sig, men annars slipper jag gärna. Då är inte precisionen främst. Vad använder du för kula & vad lastar du på den?
Om jag följer ett motiv så har jag inga glapproblem eftersom jag då försöker dra åt kulan lämpligt mycket så att den gör lagom motstånd när jag rör på kamera/objektiv.

När jag vill ha kamera/objektiv absolut stilla i en bestämd riktning så måste jag däremot göra om låsningen ett par gånger innan jag blir nöjd (eftersom kulan tenderar att röra sig lite grann efter att jag har låst).

Kulleden är en Manfrotto 488RC2. Om jag använde stativ mycket så skulle jag ha bytt ut den för länge sen.
 

Martin F

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Lutar starkt åt ett Manfrotto 055.

Köper nog en kulled med annan fästplatta, Manfrottos är som sagt inget vidare.

Kanske Sirui K30 eller liknande?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Förstår vad du menar. För egen del upplever jag i så fall att Sirui är överskattat & att det isf är där du betalar lite xtra för namnet. Gillar inte hur vissa detaljer ser ut på vissa stativ, små skruvar, nedersta bensektionen som man får i näven om man råkar låsa upp de där skruvlåsen för mkt. Kanske bättre på de som kostar mer...? Kanske bäst att försöka få till en hands-on här. Många tycker olika ang stativ.
Har nog inte råkat få något i näven när jag låst upp ben på varken Sirui eller Gitzo med liknande konstruktion under så där 30 års användning. Du måste vrida rätt mycket för att du ska få något i handen. Skulle nog karaktärisera det som ett rätt osannolikt användarfel. Det räcker att vrida ett halvt varv för att lossa/spänna. Att låsen går att ta av är nog en medveten konstruktionsdetalj för att de ska kunna rengöras om du varit ute och kört ned stativet i dyngan.

En fördel med Sirui är att man får sex års garanti vilket man kan anta kostar en del.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Lutar starkt åt ett Manfrotto 055.

Köper nog en kulled med annan fästplatta, Manfrottos är som sagt inget vidare.

Kanske Sirui K30 eller liknande?
Siruis huvud i K Serien låser väldigt exakt. Har själv en K40X som jag är väldigt nöjd med. Skulle dock inte använt kulled för ett långt tungt tele. Skaffa en bra gimbal istället.
 

Martin F

Aktiv medlem
Siruis huvud i K Serien låser väldigt exakt. Har själv en K40X som jag är väldigt nöjd med. Skulle dock inte använt kulled för ett långt tungt tele. Skaffa en bra gimbal istället.
Ja, till telet blir det gimbal men jag vill kunna använda stativet även till annat så en kula behöver jag också.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Inget glapp på mitt stativ.

Jag är rätt känslig för glapp, och blir därför lite irriterad på låsningen på min Manfrottokulled som skulle vara en bland de bättre när jag köpte den. Så jag borde ha märkt om det fanns glapp i den nedfällda mittpelaren.
Vad har du för snabbplatta på stativet? Jag har ett lite äldre (ca 2006-2007) 190-stativ med RC2 på huvudet (kan vara 486-något) och jag tycker att standardplattan är rätt dålig. Den låser ju i kulleden, men konstruktionen ger mycket flex mellan kamerahus och platta. En tanke var att köpa den plattan som är kombinerad RC2 och Arca för att testa. Den ser ut som att den borde vara bättre än den vanliga svampplattan, men jag vet inte. Värt att testa i alla fall för att se om man kan få stativet att bli lite bättre. Det är ändå någorlunda praktiskt storleksmässigt...

Numera kör väl Manfrotto Arca på en del huvuden förutom RC2 och RC4, vilket jag inte kan påminna mig att de gjorde när jag köpte stativet.

Tillägg: Jag kan inte heller påminna mig att mittpelaren på mitt glappar, så länge som man har dragit åt den. Har man den uppe blir det förstås vingligare, så stativet bör helst vara tillräckligt högt med den nere.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Vad har du för snabbplatta på stativet? Jag har ett lite äldre (ca 2006-2007) 190-stativ med RC2 på huvudet (kan vara 486-något) och jag tycker att standardplattan är rätt dålig. Den låser ju i kulleden, men konstruktionen ger mycket flex mellan kamerahus och platta. En tanke var att köpa den plattan som är kombinerad RC2 och Arca för att testa. Den ser ut som att den borde vara bättre än den vanliga svampplattan, men jag vet inte. Värt att testa i alla fall för att se om man kan få stativet att bli lite bättre. Det är ändå någorlunda praktiskt storleksmässigt...

Numera kör väl Manfrotto Arca på en del huvuden förutom RC2 och RC4, vilket jag inte kan påminna mig att de gjorde när jag köpte stativet.

Tillägg: Jag kan inte heller påminna mig att mittpelaren på mitt glappar, så länge som man har dragit åt den. Har man den uppe blir det förstås vingligare, så stativet bör helst vara tillräckligt högt med den nere.
De har nyligen börjat med Arca, 468-kulan med Q6 tex. Om jag nu vurmade för att jag tycker deras stativ är prisvärda förut så har jag hört hyggligt många som just klagar på dåliga plattor. Själv har jag nog bara använt deras 6-kantiga platta som jag upplever mkt bra. Innan jag skaffade en gimbal hade jag 7 kg på kula med den plattan, utan nåt upplevt spel/glapp. Dock hade jag andra problem - kula & stortele får man se upp med.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad har du för snabbplatta på stativet? Jag har ett lite äldre (ca 2006-2007) 190-stativ med RC2 på huvudet (kan vara 486-något) och jag tycker att standardplattan är rätt dålig.
Det är en 488RC2. Ja, RC2-plattan är inge vidare (som jag skrev tidigare).

Den låser ju i kulleden, men konstruktionen ger mycket flex mellan kamerahus och platta.
Jo, det flexar mellan platta och stativfästet (i kameran eller objektivet), men det flexar lite mer mellan plattan och platthållaren. Det ser också ut som att det flexar lite i kulleden. Det senare kan var låsningen, men det kan också vara i stången från kulan till platthållaren.

En tanke var att köpa den plattan som är kombinerad RC2 och Arca för att testa. Den ser ut som att den borde vara bättre än den vanliga svampplattan, men jag vet inte. Värt att testa i alla fall för att se om man kan få stativet att bli lite bättre. Det är ändå någorlunda praktiskt storleksmässigt...
Eftersom jag var dum nog att köpa en kulled med integrerad platthållare så måste jag nog köpa en helt ny kulled och inte bara en ny platthållare och platta.

Men om någon vet om det går att montera bort platthållaren från en Manfrottokulled med inbyggd RC2-platthållare så är jag idel öra!
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Det är en 488RC2. Ja, RC2-plattan är inge vidare (som jag skrev tidigare).


Jo, det flexar mellan platta och stativfästet (i kameran eller objektivet), men det flexar lite mer mellan plattan och platthållaren. Det ser också ut som att det flexar lite i kulleden. Det senare kan var låsningen, men det kan också vara i stången från kulan till platthållaren.


Eftersom jag var dum nog att köpa en kulled med integrerad platthållare så måste jag nog köpa en helt ny kulled och inte bara en ny platthållare och platta.

Men om någon vet om det går att montera bort platthållaren från en Manfrottokulled med inbyggd RC2-platthållare så är jag idel öra!
Det lär inte gå att byta bottendelen. Men ”dum nog att köpa....” tycker jag inte. Manfrotto har gjort huvuden utan integrerade snabbfästen, med enbart en plan topp-platta & 3/8” skruv, de brukade heta RC 0. Sedan kunde man tex köpa till ett RC2-fäste (platta+botten) & gänga på. Men där kan vi nog prata om en svag punkt, speciellt med lite last på. Så huvud/kula med integrerat snabbfäste bör man sträva efter tycker jag. Sen ska den ju leverera & funka utan glapp, vara tillräckligt bra liksom.
 

PMD

Aktiv medlem
För en kamera med ett mindre objektiv fungerar kulleden och snabbplattan rätt bra, tycker jag, så helt usel är den inte, och det är ju rätt praktisk storlek på RC2-plattan.
Men man ska nog vara rätt noga med vad man väljer för kula och snabbplatta för lite tyngre objektiv.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är en 488RC2. Ja, RC2-plattan är inge vidare (som jag skrev tidigare).

Jo, det flexar mellan platta och stativfästet (i kameran eller objektivet), men det flexar lite mer mellan plattan och platthållaren. Det ser också ut som att det flexar lite i kulleden. Det senare kan var låsningen, men det kan också vara i stången från kulan till platthållaren.
I mitt fall är det helt klart mellan platta och kamerahus som det är värst. Det blev lite bättre när jag bytte från D80 till D700 (och senare) i och med att huset är bättre byggt undertill, men bra blev det inte. Sedan kanske det sviktar på fler håll, men det märks inte i havet av den andra svikten. :)

Eftersom jag var dum nog att köpa en kulled med integrerad platthållare så måste jag nog köpa en helt ny kulled och inte bara en ny platthållare och platta.

Men om någon vet om det går att montera bort platthållaren från en Manfrottokulled med inbyggd RC2-platthållare så är jag idel öra!
Jag har ingen aning, men det jag tänkte att jag själv kanske skulle testa för att se om det blev bättre var denna platta:
https://www.cyberphoto.se/foto-video/stativ/snabbplattor-fasten-skruvar-adaptrar/200pl-pro-extra-snabbplatta-rc2-och-arca

Den ser inte ut att ha samma mängder svampigt material, vilket ger viss sannolikhet för att det kan bli bättre. Frågan här är inte riktigt om det går att få stativet att fungera med stora telen, utan mer om det går att få bättre till liten kostnad. Plattan verkar vara lite av en doldis och finns ofta in i lager i fysiska butiker (Scandinavian har nu bara en i nätlagret). Egentligen var det bara en ren slump att jag upptäckte att den fanns, för jag undrade vad det var för mystisk platta någon hade på kameran vid något tillfälle. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Aha! Den plattan hade jag ju hört talas om, men uppenbarligen lyckats glömma bort. (Märks det hur lite jag använder stativ nuförtiden? :)
Ja, det vore kanske värt ett provköp. När du har köpt en sån kan du väl tala om hur det gick, så jag vet om det är värt för mig att köpa en också. :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tycker man ska skilja på stativ och stativhuvud. Hur stadiga ben stativet än har så funkar det illa med ett vekt stativhuvud och tvärt om. Ska man använda tunga telen är det få kulor (om någon) som duger. Förmodligen blir bara kulan långt dyrare än ett "kit" med både stativ och huvud av "bra" kvalitet.
Om möjligt köp stativ och huvud var för sig så kan man få rätt kombination för ändamålet. Jag har fem olika huvud till tre olika stativ. Inget stativhuvud är så allround att det kan användas till allt.
 

gfra

Medlem
Jag är väldigt nöjd med mitt Sirui 3213x. Lätt och stabilt. Köpte det på Scandinavian efter efter att ha klämt och känt på ett flertal stativ de hade inne. Enda sättet att få en bra känsla för vilket man gillar, tycker jag.
Däremot är jag lite tveksam till att montera så tunga saker som 500/4.5 på kulled, en hyfsad gimbal är nog att föredra.
 

Martin F

Aktiv medlem
Jag är väldigt nöjd med mitt Sirui 3213x. Lätt och stabilt. Köpte det på Scandinavian efter efter att ha klämt och känt på ett flertal stativ de hade inne. Enda sättet att få en bra känsla för vilket man gillar, tycker jag.
Däremot är jag lite tveksam till att montera så tunga saker som 500/4.5 på kulled, en hyfsad gimbal är nog att föredra.
Den kommer att sitta på en gimbal! Kulleden är till övrigt foto.

Jämförde du ditt stativ med t.ex Manfrottos 055? Hur tycker du i så fall att de är i förhållande till varandra?
 

Sianin

Aktiv medlem
Kollade på detta kit som påstås klara 30 kg men det kanske är att hoppas på för mycket?
https://www.cyberphoto.se/foto-video/stativ/fotostativ/stativ-med-kulled-eller-specialhuvud/c5-kolfiberstativ-kulled-bh-40-gron-svart

Jag är inte speciellt lång (173 cm), så det behöver inte vara ett jättehögt stativ.
Jag har ganska nyligt köpt det stativet. har inte haft nå tunga grejer på det än men jag tycker det har gett mig en bra känsla hittills. Mittpelaren går att ta bort dock tappar man den lilla kroken för att hänga vikt i. Personligen anser jag att det är ett prisvärt stativ.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Siruis huvud i K Serien låser väldigt exakt. Har själv en K40X som jag är väldigt nöjd med. Skulle dock inte använt kulled för ett långt tungt tele. Skaffa en bra gimbal istället.
Instämmer i båda delarna. Kullederna i Siruis K-serie är bättre än något annat jag sett i den prisklassen.
 
ANNONS