Annons

D800 slukar batteri!

Produkter
(logga in för att koppla)

Explorer45

Medlem
Har tyvärr inte använt min D800 mer än någon enstaka gång det senaste året och nu verkar den sluka batteri som det inte finns någon morgondag.
Gjorde först ett test utan batterigrepp med originalbatteriet. Startade kameran och lät den ligga på bordet. Batteriet var sedan slut efter bara ett par timmar utan att en enda bild har tagits.
Jag plockade då ut batteriet, kopplade på batterigreppet och fyllde det med 8st nyladdade Eneloop AA.
Gjorde samma test igen genom att bara lägga den påslagen på bordet. Dessa höll i ca 12 timmar.
Vill inte minnas att den slukade batteri bara genom att vara på förr?
Detta är väl inte normalt?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nej, inte om den är normalt inställd eftersom ljusmätaren då slocknar och sedan kan den ligga väldigt länge. Att glömma kameran över natten påslagen ska inte tömma batteriet, förutsatt att ljusmätaren inte är inställd på att aldrig stängas av (vet dock inte om det går på alla modeller). Följaktligen blir den första frågan om ljusmätaren slocknar efter en stund? Om inte, vad är timern inställd på?

Spontant låter det ändå som ganska hög förbrukning, men jag har aldrig testat hur mycket den drar om man låter ljusmätaren vara på konstant och just någon D800 då jag "hoppade över" just den.
 

Ventures

Aktiv medlem
Går kameran ner i standby? Mina D2och D3 kunde ligga i veckor i standby. D810 vet jag inte riktigt med.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Om objektiv suttit på under testet - plocka av & testa igen. Tänker om kamerahuset inte vilar riktigt utan triggar objektiv med stabilisering att jobba. Men det borde iofs höras.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Två saker jag tänker på.

När D3 et al. är avstängda drar de ca 1mA.
När den är påslagen, ljusmätningen avstängd och den går ner i vila drar den ca 3mA.

Om batteriet till D800:an är bra och kameran konsumerar nästan 100mA fast än den är avslaget så är något väldigt fel.
Nikon har ju återkallat en del EL15-celler. Kolla det.
https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_article?articleNo=000006311&sitecode=sv_SE&ctry=SE&lang=sv

Annars skulle jag prova med att ta bort optik och minneskort.
Och kolla om det blir bättre, annars spara konfigureringen av kameran och sedan göra en reset och testa på nytt efter det.

Nja, den slutar att mäta i alla fall men vet inte om det är ett riktigt standby-läge?
 

Explorer45

Medlem
Nej, inte om den är normalt inställd eftersom ljusmätaren då slocknar och sedan kan den ligga väldigt länge. Att glömma kameran över natten påslagen ska inte tömma batteriet, förutsatt att ljusmätaren inte är inställd på att aldrig stängas av (vet dock inte om det går på alla modeller). Följaktligen blir den första frågan om ljusmätaren slocknar efter en stund? Om inte, vad är timern inställd på?

Spontant låter det ändå som ganska hög förbrukning, men jag har aldrig testat hur mycket den drar om man låter ljusmätaren vara på konstant och just någon D800 då jag "hoppade över" just den.
Vet inte hur jag missade ditt svar och jag tyckte inte jag såg någon slutartid i fönstret efter en stund men nu när jag kollade c2 Auto Meter-off Delay så stod den faktiskt på infinate. Ändrade till 1min så får vi se vad som händer till imorgon..
 

Explorer45

Medlem
Två saker jag tänker på.

När D3 et al. är avstängda drar de ca 1mA.
När den är påslagen, ljusmätningen avstängd och den går ner i vila drar den ca 3mA.

Om batteriet till D800:an är bra och kameran konsumerar nästan 100mA fast än den är avslaget så är något väldigt fel.
Nikon har ju återkallat en del EL15-celler. Kolla det.
https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_article?articleNo=000006311&sitecode=sv_SE&ctry=SE&lang=sv

Annars skulle jag prova med att ta bort optik och minneskort.
Och kolla om det blir bättre, annars spara konfigureringen av kameran och sedan göra en reset och testa på nytt efter det.
Tack, ska testa! Finns det någon inställning för viloläge?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Rengjort?

Har du provat att göra det du ska göra först? DVS rengöra kontaktpolerna i kameran och på objektiv, batterigrepp? Vet inte hur batterigreppet är kopplat på din kamera men om det är genom samma poler som sitter i det vanliga batterifacket kan det vara en lösning?! Har suttit vid havet i fint väder och flera gånger (många timmar i sträck) och fått saltbeläggningar på objektiv och kontaktproblem i kameran. Snabb rengöring med T-sprit eller isopropanol och det har blivit som nytt igen. Värt att testa!
 
ANNONS