Annons

Canon kryper till korset - ny firmware med 24fps i 2019 års kameramodeller

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Varför är 24 bps viktigt?

Det kanske hade varit enklare för Canon att inte ta bort 24 bps från basprogramvaran en gång i tiden.
 

PMD

Aktiv medlem
Då är väl 16 bps ännu viktigare så att man kan få en ursprunglig biokänsla? :)

Kan man se skillnad på 24 och 25 bps utan att se respektive video sida vid sida?
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är nog samma folk som monterar högtalarsladdarna på små distanser, för ljudet blir bättre om sladdarna inte rör vid golv och väggar.
 

Third eye

Aktiv medlem
Det är nog samma folk som monterar högtalarsladdarna på små distanser, för ljudet blir bättre om sladdarna inte rör vid golv och väggar.
Det är MÅNGA, inklusive jag, som vill ha det och det är lite nonchalant av Canon och strypa det (de vill ju att den kunden ska köpa c-kameror).
För dem som inte bryr sig så är det ju bara att scrolla vidare, men för de som bryr sig är det en rätt stor issue och fördel att ha 24fps.
 

Spygg

Aktiv medlem
Det är nog samma folk som monterar högtalarsladdarna på små distanser, för ljudet blir bättre om sladdarna inte rör vid golv och väggar.
Att se skillnad på 30fps och 24fps är INTE svårt för typ någon med normal syn. 24fps vs 25fps är såklart svårare, men det handlar inte om några slags nördfantasier, utan 24fps är snarare en internationell industristandard för film.
 

Studiomats

Aktiv medlem
Förstår inte hur detta är till att "Krypa till korset"
Det är ju trevligt att Canon lyssnar på sina användare och tar till sig det användarna vill ha. Värre hade det ju varit om det totalt struntat i detta och bara kört vidare.
 

bach7617

Aktiv medlem
Förstår inte hur detta är till att "Krypa till korset"
Det är ju trevligt att Canon lyssnar på sina användare och tar till sig det användarna vill ha. Värre hade det ju varit om det totalt struntat i detta och bara kört vidare.
Jag skrev så då jag antar precis som nämnts i Third Eyes kommentar #11 att det var ett strategiskt val som Canon fått så mycket negativa reaktioner på så att de ändrade sin firmware. Att krypa till korset är ju ett talesätt - att man ångrar sig, en underkastelse av högre makt (konsumenterna) om man så vill. Det var bara en rubrik liksom.
 

nivas

Aktiv medlem
Det absolut vanligaste borde ju vara att man filmar med 25 eller 30 fps?
Hur vanlig är t.ex. 90D bland filmentusiasterna?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Dom riktiga filmentusiasterna pratar inte dom nästan enbart 60P-10bit.
Det är bara nästan alla filmer och en hel del högkvalitativa tv/streaming-serier som produceras med 24 bilder/sek. Man kan ju även notera att man typiskt sett behöver mer ljus för 60 bilder/sek eftersom man då använder en kortare slutartid, helt oaktat hur mycket data det blir o dyl.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Tänk så mycket dålig press de fått pga att de utelämnade 24fps. Jag älskar att de tvingas pudla i efterhand. Kanske blir de lite försiktigare framöver med sina snudd på korkade begränsningar. Nästa spegelfria fullformatshus tror jag måste överraska positivt gällande funktioner om de ska kunna dra nytta fullt ut av det de gör bra gällande objektiv mm. De har segmenterat för hårt vid sina nysläpp och byggt upp en negativ förväntan. Kommentarer i stil med, -”undrar vad de ska handikappa huset med denna gången?” är inte ovanliga. Så är det visserligen för alla tillverkare men Canon leder definitivt när det gäller konstiga hål i specifikationslistan. Det största slukhålet är avsaknaden av ibis som nog kostat Canon många osålda hus och därmed marknadsandelar.
 
ANNONS