Annons

Mystiskt datorproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Nej stödet för Windows 7 upphörde den 14 januari i år.
Det finns vissa företagslicenser som kommer att hållas med uppdateringar under ytterligare ett par år men för privatpersoner är det slut.

Officiellt går det inte att uppgradera gratis längre, men det verkar fortfarande i många fall gå att installera Windows 10 och aktivera med den gamla Windows 7-nyckeln.
Dock viktigt att välja rätt version av Windows 10 så att det motsvara Windows 7 home/pro eller ultimate.
Tror du kan få det exended support som privatperson också, men det brukar kosta runt en miljon per år. :)
 

martinot

Aktiv medlem
Amerikanska armén har typ 40 tusen datorer som inte går att uppdatera till Win10. Så win7 kommer nog finnas rätt länge.
Som andra påpekat innan så är det möjligt för stora organisationer (gissar att de hör dit) och företag att köpa tjänsten ett par år till.

Det sagt så är själva datorinköpskostnaden ofta minimal i ett TCO-perespektiv (speciellt för stora företag och organisationer).
 

AFJ

Aktiv medlem
Det finns flera buggar som kan göra att visningen av antal filer och deras utrymme inte är korrekt.

En som jag stötte på för en tid sedan är att när man högerklickar en mapp eller enhet och väljer egenskaper börjar Windows att "räkna" filer och utrymme. Problemet är att om den rutinen hittar en mapp eller fil som är lite "mysko" t ex med ett väldigt långt filnamn/sökväg så stannar "räkneverket" och ger då helt galet värde.

Det finns också flera andra möjliga orsaker, t ex papperskorgen som blir korrupt. Googla "windows reports wrong disk usage" och liknande så kommer du stöta på massor av trådar med allsköns obehagliga fel.
 

mmakr

Aktiv medlem
WizTree

Hej . Jag använder mig av ett gratisprogram som heter enligt ovan. På cirka 20 sekunder skannar den disken på alla filer och man får upp filerna i storleksordning. Haft programmet i många år och jag fick tipset i PCförAlla. Väldigt smidigt att mycket snabbt få en översikt över disken . Rekommenderas varmt.
 
ANNONS