Annons

Tips på normalzoom till Nikon D750

Produkter
(logga in för att koppla)

Linla

Ny medlem
Hej,

Har precis uppgraderat från en D7100 till en D750, vilket då leder till att lite nya objektiv behöver inhandlas, i första hand en normalzoom.

Suktar ju självfallet efter Nikkor 24-70/2,8
Men känns i dyraste laget samt att jag funderar på om det kan vara för tungt.
Just med normalzoomen på vill jag att kameran ska kännas hyfsad lätt att ta med.

Har sneglat på Tamrons 28-75/2,8, som ligger i en väldigt rimlig prisklass och en vikt på "bara" ca 500g. Men är det dumt att införskaffa ett objektiv som saknar bildstabilisering?

Har även kollat på Nikons Nikkor AF-S 24-85/3,5-4,5 G ED VR.
Som är likvärdigt med Tamronen i anseende till pris och vikt, men är här rädd för att det för ljussvagt.

Någon som har erfarenhet av något eller flera av dessa objektiv och kan komma med lite råd?
Eller tips på ett bra objektiv som jag har missat i mina eftersökningar?
 

MVPernula

Aktiv medlem
Tamrons alternativ till 24-70mm är inte alls tokiga.
Finns deras nyare G2 modell och äldre variant. Båda har jag hört gott om, även själv använt mig av den äldre. Vill du ha den billigare och lättare ska du ta den äldre modellen :)
 

nicdah

Aktiv medlem
Hej,

Har precis uppgraderat från en D7100 till en D750, vilket då leder till att lite nya objektiv behöver inhandlas, i första hand en normalzoom.

Suktar ju självfallet efter Nikkor 24-70/2,8
Men känns i dyraste laget samt att jag funderar på om det kan vara för tungt.
Just med normalzoomen på vill jag att kameran ska kännas hyfsad lätt att ta med.

Har sneglat på Tamrons 28-75/2,8, som ligger i en väldigt rimlig prisklass och en vikt på "bara" ca 500g. Men är det dumt att införskaffa ett objektiv som saknar bildstabilisering?

Har även kollat på Nikons Nikkor AF-S 24-85/3,5-4,5 G ED VR.
Som är likvärdigt med Tamronen i anseende till pris och vikt, men är här rädd för att det för ljussvagt.

Någon som har erfarenhet av något eller flera av dessa objektiv och kan komma med lite råd?
Eller tips på ett bra objektiv som jag har missat i mina eftersökningar?
Finns väl inget Tamron 28-75/2.8 som passar till Nikon !! Däremot 24-70 /2.8 G2 eller gamla modellen med samma brännvidd. Jag har version G2 och jag har aldrig varit nöjd med det ihop med min D750. Focus shiftar rätt mycket på 50 och framför allt 70 mm på kort avstånd. Har lagt oändligt många timmar på att försöka justera AF korrekt men det har blivit sådär bra. Blev så irriterad i somras så jag köpte ett Tamron 35-150 /2.8-4 istället. Var supernöjd med det, fantastisk skärpa redan vid full öppning. Och ingen focus shift alls. Däremot var det lite långsamt när det fokuserade särskilt med min Nikon Z6. Därför sålde jag det i höstas. Har kvar Tamron 24-70/2.8 G2 och ihop med Nikon Z6 är det riktigt riktig bra. På Z6 finns ingen focus shift alls med detta objektiv. Hade ett Nikon 24-120/4 till min Nikon D750 när jag köpte den och det var jag rätt nöjd med.

/Niclas
 

ztenlund

Aktiv medlem
Finns väl inget Tamron 28-75/2.8 som passar till Nikon !!
Jo, det finns en gammal modell med mikromotor, samt även samma objektiv fast med skruvdrift om man letar begagnat. Det är väl hyfsat i mitten, men kräver en hel del nedbländning för att få fart på kanterna.

Däremot 24-70 /2.8 G2 eller gamla modellen med samma brännvidd. Jag har version G2 och jag har aldrig varit nöjd med det ihop med min D750. Focus shiftar rätt mycket på 50 och framför allt 70 mm på kort avstånd. Har lagt oändligt många timmar på att försöka justera AF korrekt men det har blivit sådär bra.
Jag känner igen problemet och mitt ex åkte tillbaka. På D810 var det sannolikt ännu mer irriterade. Det är en sak när skärpedjupet mest växer bakåt, men i det här fallet hoppade hela det skarpa området bakom där det borde vara.

Sigmas Art-variant verkar inte lida av just detta, men är å andra sidan inte lika bra skärpemässigt. Å andra sidan så har man inte så stor nytta av skärpa på andra ställen än man tänkt sig.

Tokina har ett också, som utan att ha testat det, verkar ligga bra till optiskt bland tredjepartsobjektiven. Kruxet är att det saknar stabilisering och inte har särskilt modern fokusering, samtidigt som det är bland de tyngsta 24-70 och är lika dyrt. Det verkar vara en rätt sällsynt fågel, men skulle man träffa på ett begagnat till vettigt pris så kunde det kanske vara något att testa.

[...]Har kvar Tamron 24-70/2.8 G2 och ihop med Nikon Z6 är det riktigt riktig bra. På Z6 finns ingen focus shift alls med detta objektiv.
Egentligen kvarstår förstås problemet, men det döljs rätt väl av att Z6 fokuserar nedbländat ned till f/5,6. Sedan är det väl bara G2-varianten som fungerar på Z, givet att objektivet blivit uppdaterat.

Hade ett Nikon 24-120/4 till min Nikon D750 när jag köpte den och det var jag rätt nöjd med.
Jag har också ett sådant som jag köpte begagnat, vilket man bör göra om man inte lyckas hugga ett på rejäl kampanj. Annars är det väl stort glapp mellan nypris och begagnatpris. Många exemplar har ju säkerligen sålts i paket till lägre pris än lösa. Det är mer ett skarpare subsitut för mitt/mina (host, har två i olika skick) 28-105/3,5-4,5 givet de optiska egenskaperna, snarare än en ersättning för ett 24-70/2,8. Tittar man på 24-120/4 så får även 24-85/3,5-4,5 VR ses som ett alternativ. De är inte alldeles olika i optisk prestanda, förutom att det ena är längre och har Nano-behandlingen. Båda har en hel del distorsion, vinjettering o dyl för sig, men 24-85 är billigare.
 

nicdah

Aktiv medlem
Jo, det finns en gammal modell med mikromotor, samt även samma objektiv fast med skruvdrift om man letar begagnat. Det är väl hyfsat i mitten, men kräver en hel del nedbländning för att få fart på kanterna.



Jag känner igen problemet och mitt ex åkte tillbaka. På D810 var det sannolikt ännu mer irriterade. Det är en sak när skärpedjupet mest växer bakåt, men i det här fallet hoppade hela det skarpa området bakom där det borde vara.

Sigmas Art-variant verkar inte lida av just detta, men är å andra sidan inte lika bra skärpemässigt. Å andra sidan så har man inte så stor nytta av skärpa på andra ställen än man tänkt sig.

Tokina har ett också, som utan att ha testat det, verkar ligga bra till optiskt bland tredjepartsobjektiven. Kruxet är att det saknar stabilisering och inte har särskilt modern fokusering, samtidigt som det är bland de tyngsta 24-70 och är lika dyrt. Det verkar vara en rätt sällsynt fågel, men skulle man träffa på ett begagnat till vettigt pris så kunde det kanske vara något att testa.



Egentligen kvarstår förstås problemet, men det döljs rätt väl av att Z6 fokuserar nedbländat ned till f/5,6. Sedan är det väl bara G2-varianten som fungerar på Z, givet att objektivet blivit uppdaterat.



Jag har också ett sådant som jag köpte begagnat, vilket man bör göra om man inte lyckas hugga ett på rejäl kampanj. Annars är det väl stort glapp mellan nypris och begagnatpris. Många exemplar har ju säkerligen sålts i paket till lägre pris än lösa. Det är mer ett skarpare subsitut för mitt/mina (host, har två i olika skick) 28-105/3,5-4,5 givet de optiska egenskaperna, snarare än en ersättning för ett 24-70/2,8. Tittar man på 24-120/4 så får även 24-85/3,5-4,5 VR ses som ett alternativ. De är inte alldeles olika i optisk prestanda, förutom att det ena är längre och har Nano-behandlingen. Båda har en hel del distorsion, vinjettering o dyl för sig, men 24-85 är billigare.
Då har jag lärt mig något nytt ;) Jag tänkte på det nya 28-75/2.8 som finns till Sony. Nu ser jag att det finns ett av äldre typ till Nikon. Ber om ursäkt för att jag missat detta ! Du har så rätt att det optiska felet som skapar focus shift på 24-70 G2 finns kvar även på Z6:an men märks inte då det fokuserar vid vald bländare ned till f/5.6. Upplever också att det på D750 är extremt irriterande att focus flyttas så mycket bakåt när man bländar ned till f/8. Jag har haft mitt på service men det blev inte ett dugg bättre. Snarare sämre skulle jag vilja påstå ;) Att hålla på att justera med Tap-in console är ett evighetsjobb. Lyckades få det hyffsat bra men nu kör jag enbart på microjustering av AF i kameran på samtliga brännvidder och det fungerar rätt bra. Vill undvika justering via Tap-in då jag använder objektivet på Nikon Z6 också.

Jag håller med dig angående Nikon 24-85 och 24-120. Båda är nog ganska jämlika i bildkvalitet. 24-120 tappar en hel del i 120 mm läget. F/3.5-4.5 eller f/4 kan kvitta tycker jag.

/ Niclas
 

PMD

Aktiv medlem
Har även kollat på Nikons Nikkor AF-S 24-85/3,5-4,5 G ED VR.
Som är likvärdigt med Tamronen i anseende till pris och vikt, men är här rädd för att det för ljussvagt.
Det objektivet har jag. Det är förstås mindre än de ljusstarkare varianterna, så kameran känns inte så framtung. Jag brukar inte använda det så värst ofta i mörka miljöer (jag har andra betydligt ljusstarkare objektiv, med fast brännvidd, för det) men som allroundobjektiv i hyfsat ljus tycker jag det duger bra.

Det har en del distorsion, så om man störs av det (t.ex. om man ofta fotograferar tegelväggar :) så bör man nog räta ur det i ett bildbehandlingsprogram.

Eller tips på ett bra objektiv som jag har missat i mina eftersökningar?
Ljusstarka normalobjektiv är nog det som ligger närmast till hands. Nikon AF-S 50mm f/1.8 G är ett billigt objektiv som ger alldeles utmärkta bra resultat.
 

nicdah

Aktiv medlem
Hej,

Har precis uppgraderat från en D7100 till en D750, vilket då leder till att lite nya objektiv behöver inhandlas, i första hand en normalzoom.

Suktar ju självfallet efter Nikkor 24-70/2,8
Men känns i dyraste laget samt att jag funderar på om det kan vara för tungt.
Just med normalzoomen på vill jag att kameran ska kännas hyfsad lätt att ta med.

Har sneglat på Tamrons 28-75/2,8, som ligger i en väldigt rimlig prisklass och en vikt på "bara" ca 500g. Men är det dumt att införskaffa ett objektiv som saknar bildstabilisering?

Har även kollat på Nikons Nikkor AF-S 24-85/3,5-4,5 G ED VR.
Som är likvärdigt med Tamronen i anseende till pris och vikt, men är här rädd för att det för ljussvagt.

Någon som har erfarenhet av något eller flera av dessa objektiv och kan komma med lite råd?
Eller tips på ett bra objektiv som jag har missat i mina eftersökningar?
Lycka till med din D750 😉👍 Jag gick precis som du från D7100 till D750. En fantastiskt bra kamera. Nu har jag skaffat en Z6 men 750:n får hänga med i flera år till.

Niclas
 

Ventures

Aktiv medlem
Att prova budgetalternativ kan man ju göra men man kommer inte att vara nöjd innan man provat toppalternativet.
Då vet man åtminstone att bättre blir det inte. Förmodligen är man också ganska nöjd.
Jag "sparar" fortfarande till ett 24-70 (Nikon). Ett 200-500 kom emellan bara. Som "normalzoom" använder jag 16-35/f4 som passar mig i de flesta "normala" situationer. Ett 50 mm finns till hands om glappet mellan 35 och 70mm skulle vara för stort, vilket är ett budgetalternativ till den saknade 24-70.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag har ett tamron 24-70 f2. 8 med VR som är den äldre modellen. Mins att den köptes för 6000kr. Vet ej om den går att få tag på ny. Väger runt 800gram och fungerar helt okej.

Jag använder sällan 24-70 förutom vid mingelbilder typ bröllop. Skulle det vara något jag absolut måste ha så skulle jag satsa mer på att köpa en z6 kamera med deras z 24-70 f2. 8 vilket verkar vara bästa 24-70 av nikon hittills.
 

Falumas

Aktiv medlem
Funderade länge på att skaffa en Z6, det som fick bägaren att rinna över så att jag slog till var just Z 24-70/f4. En riktigt bra normalzoom som dessutom är liten och lätt. Har inte ångrat mig en sekund efter det.
24-70/f4 är verkligen något som saknas på F-sidan.

På D700-tiden var ett av mina favoritobjektiv Nikons 70-210/f4, men det blev för soft för D800. F4-zoomar är för mig den perfekta kompromissen mellan prestanda och vikt/storlek.

Hoppas att Nikon släpper en Z 70-200/f4 och en F 24-70/f4.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Att prova budgetalternativ kan man ju göra men man kommer inte att vara nöjd innan man provat toppalternativet.
Då vet man åtminstone att bättre blir det inte. Förmodligen är man också ganska nöjd.
Jag "sparar" fortfarande till ett 24-70 (Nikon). Ett 200-500 kom emellan bara. Som "normalzoom" använder jag 16-35/f4 som passar mig i de flesta "normala" situationer. Ett 50 mm finns till hands om glappet mellan 35 och 70mm skulle vara för stort, vilket är ett budgetalternativ till den saknade 24-70.
Det nya 24-70/2,8 till Nikon Z, absolut, men det passar dåligt på kamerorna med F-fattning. Där (F) har vi ett utan VR som främst har bra mittskärpa, men inte riktigt lika bra åt kanter och hörn. Just hörnen tycker jag kan se störande dåliga ut i vidvinkelläget om det råkar ligga fel sak där. Det syns även i ganska modest presentationsstorlek. Den med VR är mycket jämnare över bildytan, eventuellt till priset av lite sämre mittskärpa. Dock är objektivet i det närmaste komiskt stort för ett 24-70 och även marknadsledande i vikt, om än inte med samma marginal som det vinner i storlek. Det äldre är ungefär som ett av"luftpumparna" om man zoomar dem så att de är oms längst, vilket är rimligt givet konstruktionsprincipen. Hade det varit en yrkesmässig fråga hade jag säkert köpt ett av den nya sorten, men som något praktiskt istället för ett eller flera fasta i hobbybruk känns det inte alldeles övertygande. För mig alltså, och det är inte riktigt en ekonomisk fråga som sådan, utan en fråga om vad jag tycker att jag får för pengarna. Särskilt som jag egentligen tycker att 70 mm är lite kort. Då måste något annat väga upp tillräckligt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har ett tamron 24-70 f2. 8 med VR som är den äldre modellen. Mins att den köptes för 6000kr. Vet ej om den går att få tag på ny. Väger runt 800gram och fungerar helt okej.
Det kan förstås vara ett alternativ, om man inte tror att man behöver dockan eller vill kunna använda det på en Z-kamera via FTZ-adaptern. Dock är det i grunden samma optiska konstruktion som G2, varav följer att det lider av motsvarande problem som diskuterats tidigare i tråden. En del verkar inte märka och/eller störa sig på dem särskilt, men som synes i tråden är jag inte ensam om att ha blivit irriterad på det...
 

AWid

Aktiv medlem
Det kan förstås vara ett alternativ, om man inte tror att man behöver dockan eller vill kunna använda det på en Z-kamera via FTZ-adaptern. Dock är det i grunden samma optiska konstruktion som G2, varav följer att det lider av motsvarande problem som diskuterats tidigare i tråden. ........
Den äldre Tamron 24-70/2,8 fungerar inte på Z-kamerorna. Tyvärr verkar det inte komma någon uppdatering av objektivet heller:-(
 

AWid

Aktiv medlem
Ja, det var det jag avsåg att skriva, men det blev nog inte alldeles tydligt.
Det var jag som tolkade dig fel:) Tråkigt att det inte fungerar eftersom jag har ett ex som fungerat alldeles utmärkt på D800. Nu när jag klivit på Z-tåget har det blivit över och man får ju inte speciellt mycket för det begagnat.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej,

Har precis uppgraderat från en D7100 till en D750, vilket då leder till att lite nya objektiv behöver inhandlas, i första hand en normalzoom.
Fin kamera! O det i sin tur.... fina objektiv... dyra objektiv... Du har liksom redan hoppat språnget...

Som jag ser det så finns det bara två val.
Antingen 2-3 fasta objektiv
eller
Nikons 24-70/2,8 VR.
Nu har jag inte provat Sigmas men den kanske kan vara ett alternativ.
Cyberphoto har båda begagnade till salu.
Nikons 24-70 fokuserar blixtsnabbt, chockerande snabbt första gg man provar.
Sitter i princip jämt på min kamera.

Och ju fler som köper Z desto fler begagnade F objektiv kommer att säljas allt billigare. De är helt enkelt plötsligt mindre eftertraktade på marknaden. Så pruta!

Fasta är inte så dumt, man kommer långt med fasta objektiv och dessutom så kan du välja 1,4. Kanske Sigmas 35/1,4 Art eller 50 1,4 Art.
Alternativet är Nikons 50 1,8. Glöm Nikons 50/1,4 fokuserar fruktansvärt slött.
 
ANNONS