Annons

Pentax objektiv ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer.jonsson

Avslutat medlemskap
Skulle gärna ha åsikter om pentax småbilds objektiv , men även bara allmänt om pentax , varför är dom en lite "outsider" på småbilds fronten ??
 

Erik_N

Aktiv medlem
Ett bra ställe att börja där bl a detta diskuteras flitigt är Pentax diskussionsgrupp. Länk finns på sidan www.pdml.net.

Deras objektiv har mycket gott rykte, bl a pga den fina SMC-antireflexbehandlingen. De speciella Limitedobjektiven har ett utförande som inga andra SLR-autofokusobjektiv kan matcha. Dessutom är de optiskt enastående.

Att de halkat efter kommersiellt beror nog annars mest på att de inte gjort de hus marknaden velat ha. Z-1/Z-1p är kameror som uppskattas av sina ägare men som inte sålde speciellt bra. Någon uppföljare kom heller aldrig. MZ-serien var däremot en succé, och det är därför logiskt att deras finaste hus är en vidareutveckling i den serien. Den fick Pentaxfolket dock vänta länge på.

Själv valde jag Pentax när jag köpte min första AF-kamera 1998 (Olympusen blev stulen). Små, trevliga hus, med suveränt användargränssnitt och bakåtkompatibilitet blev avgörande. Då saknades en fast 35:a i sortimentet, men den kom något år senare. Idag har jag ett MZ-S och ett MX-hus samt ett gäng fasta objektiv och jag kan inte tänka mig något som vore bättre för mig. MZ-S är en underbar kamera och objektiven är toppklass.
 

FredrikB

Aktiv medlem
Jag kör också MX (2 st) med sex originalgluggar (fem fasta och en zoom) ur K- och M-serierna. Är jättenöjd! Ljusstarka och robusta objektiv som ändå är lätta och kompakta. Min 85/2,0 är t ex mindre än de flesta 50 mm objektiv andra tillverkare erbjuder.
 

objernulf

Aktiv medlem
Lite historia (kryddad med egna reflektioner):
60-talet: Pentax var ett jättestort märke.
70-talet: Pentax bytte skruvgängan mot bajonett 1975 när alla andra haft bajonett redan från början. Alldeles för sent! Små kameror kom 1976 men Olympus hade haft sina sen 1972. För sent igen.
80-talet: Proffskameran LX kom 1980 men då hade alla proffs redan köpt in sig på Nikon eller Canonsystem. Programautomatik kom 1983 (Super-A) - för sent igen. Pentax kom med AF 1987 - två år efter Minolta och samtidigt som Canon EOS, dvs godnatt igen.
90-talet: man lanserar autozoom och annat elände. Z1 kommer som är riktigt bra men det är för sent igen. Så äntligen kommer man med MZ-serien som blir en liten framgång. Det är dock mycket svårt att konkurrera med Canon och Minolta.

Bortsett fram ovanstående är Pentax ett mycket fint kameramärke. De fasta brännvidderna är i toppklass. Det finns många pärlor bland de manuella obejtiven som även passar dagens AF-kameror. T ex
20/4 - mindre går inte att hitta, fin skärpa
50/1.2 - bland de skarpaste 1.2-orna
85/2 - liten och skarp
85/1.4 - otroligt bra redan på full glugg
200/4 macro - bättre finns inte

Just kompatibiliteten med äldre kameror/objektiv och det nätta formatet på hus och optik är ett starkt argument. Man kan t ex köpa billiga manuella vidvinklar och macron till AF-hus. Eller ett äldre hus med mekaniskt B-läge och använda modern AF-optik.

/Olle (f.d. Pentaxägare (LX, MX, MEsuper, MG))
 

digitalia

Guest
finns ingen riktig marknad i Sverige för Pentax. Utkonkurrerade av Nikon och Canon som är mycket större. För dyrt i Sverige helt enkelt. Med moms och så ... Inte så populära ... lite synd. Och så därför nästan obefintligt på begagnatfronten. Annat är det i Europa, USA och JAPAN såklart! Pentax är ett bra märke. Enkelt att använda. Hållbart. Med svindyrt att serva hos "auktoriserade" verkstäder ... Bra kvalitet. Jag kör bara Pentax. ME, MX, LX, SF-7. Försöker få tag på en begagnat Z1-p. Och drömmer om en MZ-S. Det ska vara toppmodellen. Om objketiv: bland de bästa på marknaden!
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Ja, Pentax har onkeligen många bra objektiv.
Tyvärr så är inte kamerahusen lika smart utvecklade känns det som. Finns ingen modell som har allt, det är utspritt på många olika istället..

Begagnatmarknaden är inte så stor i Sverige heller och svårt att få tag på riktiga teleobjektiv.
 
ANNONS