Annons

Gyllene-slutartids-regeln...

Produkter
(logga in för att koppla)

Rodin

Aktiv medlem
Jag tänkte jag skulle försöka dra saker och ting till sin spets för att påvisa att sensorstorleken faktiskt påverkar skakningsoskärpan.

Vi utgår från att en bild på 8 megapixel går bra att skriva ut i A4-storlek, vilket jag tror de flesta är överens om.

Anta att vi har två sensorer med olika fysisk storlek, men där båda har 8 megapixel. Den ena är 35 mm bred och den andra 3,5 millimeter bred.
(så vitt jag vet finns ingen sensor på 3,5 mm som klarar 8 megapixel i dagsläget, men nu teoretiserar jag för att åskådliggöra det många andra redan har sagt).

Om man genom skakningar i kameran får bilden i brännpunkten att röra sig fram och tillbaka 0,35 mm på sensorn så motsvarar det ju i det ena fallet 1/100 av sensorns bredd, medan det i det andra fallet motsvarar 1/10.

Eftersom båda sensorerna har 8 megapixel och bilden är tänkt att skrivas ut i A4 så kommer den synliga skakningsoskärpan på 35-millimeterssensorn bli ca 0,3 cm (på höjden) på den utskrivna bilden.

Skakningsoskärpan från kameran med den pyttelilla sensorn kommer däremot bli 3 cm.

Eftersom skillnaden mellan en fullformatsensor och en croppad sensor inte är så stora som i exemplet ovan blir ju skillnaderna i skakningsoskärpa heller inte lika stora, men helt klart blir det en skillnad.

/Micke
 

David G

Aktiv medlem
Bilden rör väll sig olika mycket beroende på bränvidden? Och man brukar ju inte ha samma bränvidd på kameror med olika stor sensor om man vill att bilden ska ha samma utsnitt.


På kameran med den lilla sensorn brukar man ha ett objektiv med kortare bränvidd och då borde skaknigen i millimeter bli mindre.


Bränvidd och sensor kan ju va olika för samma bildvinkel.



Edit: Jag tror alltså att det är bildvinklen som bestämmer hur svårt det är att hålla kameran stilla.
 

Arne S

Aktiv medlem
Rodin skrev:
Jag tänkte jag skulle försöka dra saker och ting till sin spets för att påvisa att sensorstorleken faktiskt påverkar skakningsoskärpan.

Vi utgår från att en bild på 8 megapixel går bra att skriva ut i A4-storlek, vilket jag tror de flesta är överens om.

Anta att vi har två sensorer med olika fysisk storlek, men där båda har 8 megapixel. Den ena är 35 mm bred och den andra 3,5 millimeter bred.
(så vitt jag vet finns ingen sensor på 3,5 mm som klarar 8 megapixel i dagsläget, men nu teoretiserar jag för att åskådliggöra det många andra redan har sagt).

Om man genom skakningar i kameran får bilden i brännpunkten att röra sig fram och tillbaka 0,35 mm på sensorn så motsvarar det ju i det ena fallet 1/100 av sensorns bredd, medan det i det andra fallet motsvarar 1/10.

Eftersom båda sensorerna har 8 megapixel och bilden är tänkt att skrivas ut i A4 så kommer den synliga skakningsoskärpan på 35-millimeterssensorn bli ca 0,3 cm (på höjden) på den utskrivna bilden.

Skakningsoskärpan från kameran med den pyttelilla sensorn kommer däremot bli 3 cm.

Eftersom skillnaden mellan en fullformatsensor och en croppad sensor inte är så stora som i exemplet ovan blir ju skillnaderna i skakningsoskärpa heller inte lika stora, men helt klart blir det en skillnad.

/Micke
2 frågor kopplat till ditt exempel:

1. När i förloppet anser du att skillnaden i oskärpa uppstår? I exponeringsögonblicket eller därefter?

2. Blir storleksskillnaden i skakningsoskärpa på den färdiga bilden i ditt exempel olika om den lilla sensorn har 4 MPix och den stora 8 MPix(fortfarande 3,5mm resp 35mm)
 

cheste

Aktiv medlem
Michael Brodin har rætt.

Om vi tar två kameror:
Kamera nr1: cropsensor 8MP, 50 mm brænnvidd
Kamera nr2: FFsensor 8MP, 50 mm brænnvidd

Før att få samma utsnitt av motivet med kamera nr1 måste vi gå længre bak æn med kamera nr2.
Sen tar vi bilder med två kamrorna som skakkas lika mycket, t.ex. 1 grader vertikalt. Linjert førflyttning av bilden p.g.a. skakningen blir større med længre avstånd till motivet.
/Stefan
 

Rodin

Aktiv medlem
Arne S skrev:
1. När i förloppet anser du att skillnaden i oskärpa uppstår? I exponeringsögonblicket eller därefter?
Jag vill bara klargöra att jag utgår från att sensorn (oavsett antal pixlar och oavsett storlek) motsvarar hela bilden.
Man brukar ju utgå från sensorns upplösning när man avgör hur stort man kan skriva ut bilden. Och med 8 megapixel blir det ungefär A4 med upplösningen 300 pixlar per tum.

Jag skulle nog inte säga att skillnaden i oskärpa "uppstår" utan finns där hela tiden. Men måste jag ändå välja ett av de två alternativ du föreslår så säger jag att det sker i exponeringsögonblicket.
Vi kan utgå från att vi i exemplet använder ett objektiv med 200 mm brännvidd på båda kamerorna och fotograferar en flaggstång på 30 meters avstånd.
Om du darrar på handen så att respektive kameras rörelse sker helt i sidled så kommer flaggstångens avbild på sensorn flytta sig en hundradel av bildens bredd i fallet med den stora sensorn. På den mindre sensorn kommer den att flytta sig en tiondel av bildens bredd.
Då vi med båda kamerorna står på samma plats när bilderna tas så kommer förstås flaggstången att bli 10 gånger bredare på den lilla sensorn (i förhållande till sensorns storlek), men det har ju inte så stor betydelse för mängden av skakningsoskärpa.
Om du flyttar dig bakåt tillräckligt långt när du använder kameran med den lilla sensorn för att få likvärdiga bilder så bör skakningsoskärpan på flaggstången bli ännu påtagligare eftersom samma lilla rörelse i kameran ger större förändring på längre avstånd.

Arne S skrev:
2. Blir storleksskillnaden i skakningsoskärpa på den färdiga bilden i ditt exempel olika om den lilla sensorn har 4 MPix och den stora 8 MPix(fortfarande 3,5mm resp 35mm)
Om de färdiga bilderna fortfarande ska vara i A4-storlek så bör det inte bli någon skillnad på skillnaden.
I exemplet jag skrev så utgick jag från att skakningen får föremålets avbildning på sensorn att flytta sig 0,35 mm, vilket i det ena fallet är en tiondel och i det andra en hundradel av sensorns bredd.
En tiondel av bilden är ju en tiondel av bilden, oavsett hur många pixlar den innehåller. Däremot kommer du ju få andra försämringar i bilden i och med att man bara har drygt 200 pixlar per tum i stället för 300 pixlar per tum.

Om vi däremot bestämmer oss för att skriva ut bilderna med samma upplösning, det vill säga 300 pixlar per tum så kommer det bli skillnad på skillnaden om vi mäter den på det utskrivna pappret. Men då kommer ju den utskrivna bilden från 8Mp-sensorn att bli ca 30 cm bred medan bilden från 4Mp-sensorn bara blir ca 21 cm.

/Micke
 
Senast ändrad:
ANNONS