Annons

Tips om första fotoboken

Produkter
(logga in för att koppla)

Tönnhed

Aktiv medlem
Hej,

Måste börja att tacka för en fantastiskt bra hemsida med aktiva medlemmar, jag ska inte vara sämre och här kommer min första fråga på forumet.

Har införskaffat en Canon Eos 400D med en EF50/1,4 + EF-25 mellanring + stativ + 430 blixt, så långt allt väl. Har mina intressen av landskap och dess små detaljer, att sitta med ett 1000mm objektiv och ta kort på en fiskmås är inte min melodi.

Nu ska jag börja använda utrustningen och vill ha tips om någon bra fotobok som går igenom grunderna i fotografering, dvs allt från bländare till rent handhavande.

Bugar och tackar på förhand :)


Vänligen
Conny
 

Hyperactive

Aktiv medlem
Tycker Understanding exposure av Bryan Peterson är klart den bästa bok jag läst. Den kombinerat med bruksanvisningen till din kamera räcker fint.
Finns tyvärr bara på engelska men den förklarar allt väldigt bra.
 

Tönnhed

Aktiv medlem
Ahh kanonbra och den boken hittade jag på Adlibris, precis beställt den och då är det bara att vänta på boken :) Sen vore det tusan om jag inte skulle få till en bild i mer än bara automatikläget ;)

Tack igen...


Vänligen
Conny
 

walter-g

Aktiv medlem
Tönnhed skrev:
Ahh kanonbra och den boken hittade jag på Adlibris, precis beställt den och då är det bara att vänta på boken :) Sen vore det tusan om jag inte skulle få till en bild i mer än bara automatikläget ;)

Tack igen...


Vänligen
Conny

Jag tycker ni skjuter över målet allihopa.Är ni "P" användare så finns det givetvis nya men en mängd äldre mycket bra fotolitteratur till billig peng-i Sverige.För det är grunderna för sytemkameraanvändning ni troligen vill ha.Grunderna är desamma oavsett ni använder analogt eller digitalt.
 

angelcom

Aktiv medlem
John Hedgecoe är bra. Hans böcker finns på "alla" bibliotek om de inte är utrangerade, då kan du köpa dem för en mycket billig peng. Gamla böcker, javisst, men väldigt enkla o bra.

Vänligen

Garbis, Aneby
 

Tönnhed

Aktiv medlem
Hej igen,

Ni är ju helt otroliga med responsen här på Fotosidan, beställde även Digital Fotografi som Wilhelm rek över Adlibris, slog även till på en handbok om Photoshop CS3, hoppas att jag kan nyttja vissa tips på min gamla PS (5.5) vilket inköptes för några år sen.

Har knäppt för många "dassiga" kort i automatikläget för att det har varit hmm enkelt, titta och knäpp typ. Införskaffade nyligen en systemkamera/instegsmodell för att utröna om vad som kan göras. Efter att ha gått igenom en hel dröse bilder här på Fotosidan så är det bara att inse, ett nytt intresse har skapats.

Steg två blir ett 28mm och ett 70-200mm objektiv, men först vill jag smaka av mitt 50/1,4 innan nya införskaffas...


Vänligen
Conny, Limhamn
 

wfrank

Aktiv medlem
Hej Conny, känner igen mig från när jag flyttade in här på siten för att man fick en massa bra tips o inspiration här :)

Är du inne på Photoshop är Scott Kelby rätt man. Han ligger bakom dom mest kända böckerna om PS. Han finns också på nätet här ("Photoshop Insider" med tips&trix): http://www.scottkelby.com/ .

Kanske var det hans PS bok du köpte, det är sannolikt den mest sålda boken om fotoredigering i PS. Står man som sagt ut med hans språk är den jättebra och väldigt hands-on.

Att du har en gammal version betyder inte jättemycket, principerna kommer vara dom samma men du kan sakna en del extra finesser i olika filter etc. Däremot kanske du kommer sakna Camera Raw om du nu börjar med RAW fotografering. Lycka till! :)
 
Senast ändrad:

Tönnhed

Aktiv medlem
Re: Under tiden du väntar på boken....

Johan Tungström skrev:
Hej Conny,

Kan vara kul att kika lite här medans du väntar.
http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/index.html

// Johan


Hej Johan,

Den var riktigt rolig och vattenbilderna är något jag verkligen gillar http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/part2/2Ad.html Har helt fastnat för Fotosidans Jesper Ekvalls bilder såsom tex http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1224963.htm?set=mp Den dagen jag kommer i närheten av en sådan bild, den dagen är denna man lycklig. Fram till dess ska det plöjas igenom böcker och fotas, trots allt sitter inlärningen i alla misslyckade foton.

Tack för länken!


Vänligen
Conny, Limhamn
 
ANNONS