Annons

Fotoväska - lättåtkomligt

Produkter
(logga in för att koppla)

Johank82

Aktiv medlem
Har en EOS 350d, Sigma 100-300 objektiv samt Tamron 17-50.

Brukar bära med mig en ryggsäck att ha mina fotogrejer i, men att plocka fram och byta objektiv blir lätt bökigt. Vill ha en bekväm väska där jag snabbt kan komma åt min utrustning för att ta snabba kort. Bör jag möjligen satsa på en axelväska?
 

enghell

Aktiv medlem
Tjena.

I en axelväska är det ju lite lättare att komma åt grejorna än i en ryggsäck. Nackdelen är ju om du ska gå runt med axelväskan en hel dag på stan eller nåt, då är det ingen höjdare på grund av snedbelastningen. Men för kortare turer eller så är det en bra lösning. Jag har själv båda delar.
 

Coss

Aktiv medlem
Quickdraw väska

Hej
JAg köpte i våras en Lowepro Slingshot 200.
Den är sjukt snabb att jobba med.Clintan har ingen chans!! :)

Tar dock inte så mycket saker men det finns en storebror. mycket smidigare än en ren axelväska då den funkar som ryggsäck med.

Ta med kameran och prova!

//Sture
 

nosferatu

Aktiv medlem
Ditt Sigma är 22,6 cm långt.
Mitt Canon 400/5,6 är tre cm längre - på en 350D går det inte ned i min Slingshot 200AW (om man inte modifierar (typ förstör) väskan, som jag fick tips om nånstans här på FS. Det fattas ca 10 cm. (!)

Sigmat borde gå ner om du (utan kameran) lägger den lodrät inne i väskan, men då försvinner platsen för din 350D + 17-50, såvida du inte lägger även den lodrät. Grundidén med Slingshoten är ju att kameran ligger vågrätt, då kommer den snabbt ur väskan vid behov, eftersom väskan öppnas från sidan.

Summa summarum: du borde nog titta efter en annorlunda dimensionerad väska (vet ej hur stor Slingshot 300AW är, men tvivlar på att den räcker ändå.

Jag tipsar om axelväska med tillräckliga dimensioner, vilket jag själv håller ögonen öppna efter. :)
 

Johank82

Aktiv medlem
Fan, det var inget bra...
Då kanske det lutar mer åt en axelväska trots allt. Helst vara en så bekväm som möjligt, även om det är lite motsägelsefullt kanske när det gäller just axelväskor.

Alla tips är välkomna!
 

Johank82

Aktiv medlem
LowePro Stealth Reporter D200

Är det någon som har någon åsikt om denna kameraväskan? Är rymligheten tillräcklig för mina behov?
 

enghell

Aktiv medlem
Johank82 skrev:
LowePro Stealth Reporter D200

Är det någon som har någon åsikt om denna kameraväskan? Är rymligheten tillräcklig för mina behov?
Det lär inte funka. Om du hade kollat lite själv på måtten på den så hade du sett att de inte räcker till. Visst, om du aldrig har 100-300:an monterad på huset så funkar det nog med den väskan, men inte med objektivet monterat. Jag skulle råda dej att skaffa en 400 istället för 200.
 

nosferatu

Aktiv medlem
Slingshot 200 innermått: 22 x 15 x 30 cm
Slingshot 350 innermått: 30 x 16,5 x 30 cm
Stealth Rep D200 innermått: 23,5 x 17,5 x 19,5 cm
Stealth Rep D400 innermått: 32 x 19 x 24 cm

Antar att dessa är bredd x djup x höjd, isåfall har 350-modellen 8 cm extra bredd. Möjligt att det precis funkar, men kan bli tajt.
Stealth Reporter D400 kanske räcker, men den verkar lite otymplig. Prova i affär.
 

Johank82

Aktiv medlem
Jag uppmäter kamerahuset med sigmat monterat till 29,5 cm. Men uppgraderar man kamerahuset framöver så blir det nog väldigt svårt med att få plats i D400-väskan.

Knepig situation. Börjar fundera över om Sigma 70-200 2.8 inklusive konverter kan vara ett alternativ istället för mig.
 

christerorebro

Aktiv medlem
Jag har en LowePro Slingshot 300 AW. Den rymmer en Sony A700 med vertikalgrepp och ett Sigma 100-300 påmonterat. Jag kan även få med CZ 16-80, Tamron 90 Macro, kaffetermos och en regnjacka.
 

enghell

Aktiv medlem
Johank82 skrev:
Jag uppmäter kamerahuset med sigmat monterat till 29,5 cm. Men uppgraderar man kamerahuset framöver så blir det nog väldigt svårt med att få plats i D400-väskan.

Knepig situation. Börjar fundera över om Sigma 70-200 2.8 inklusive konverter kan vara ett alternativ istället för mig.
Precis, du ser att 200-väskan inte räcker. Crumplers väskor som Erik tipsar om är ju rätt coola och ser inte direkt ut som foto-väskor och det kan ju vara ett plus ibland. Dock har jag själv haft Crumpler och visst, de är av väldigt bra kvalitet men klumpiga med stora yttermått men små innermått i förhållande.

Tror inte att det är några problem om du uppgraderar kamerahuset, möjligtvis om det är till 1D/1Ds MkIII men annars inte. En 400-väska är nog som sagt ett bra val om du vill ha en axelväska.

Men ett 70-200/f2,8 + konv. blir inte lika skarpt som ett 100-300/f4 (det är riktigt skarpt, har själv haft ett) men visst, behöver du ljusstyrkan/kortare skärpedjup så kan det ju vara en idé.
 

Hyperactive

Aktiv medlem
Jag hade nyss samma problem. Tycket det var för bökigt att ställa ner väskan för att få ut kameran. Kikade också in slingshot och flipside.
Slingshot var jag osäker på pga av bärrem och flipside verkade liten. Även 300.
Slog till på en Fastpack 250 och ångrar mig inte en sekund. Lätt att få fram kameran utan att ta av väskan. Rymmer lätt din kamera med 70-300 monterat.

Film här.

http://vidego.productvideocast.com/player.php?p=6ou180q2

Här är en film med både flipside och fastpack

http://www.youtube.com/watch?v=lQw5plpW6kA
 

Johank82

Aktiv medlem
christerorebro skrev:
Jag har en LowePro Slingshot 300 AW. Den rymmer en Sony A700 med vertikalgrepp och ett Sigma 100-300 påmonterat. Jag kan även få med CZ 16-80, Tamron 90 Macro, kaffetermos och en regnjacka.
Så du får plats trots allt med Sigman på? Hur "lång" är din kamera med objektivet påmonterat? Vad tycker du om bekvämligheten?

Det verkar ju onekligen som ett väldigt intressant alternativ.
 

keckax

Aktiv medlem
Hyperactive skrev:
Jag hade nyss samma problem. Tycket det var för bökigt att ställa ner väskan för att få ut kameran. Kikade också in slingshot och flipside.
Slingshot var jag osäker på pga av bärrem och flipside verkade liten. Även 300.
Slog till på en Fastpack 250 och ångrar mig inte en sekund. Lätt att få fram kameran utan att ta av väskan. Rymmer lätt din kamera med 70-300 monterat.

Film här.

http://vidego.productvideocast.com/player.php?p=6ou180q2

Här är en film med både flipside och fastpack

http://www.youtube.com/watch?v=lQw5plpW6kA
Tur då att "Lowepro" har kommit med en större modell. "Flipside 400"

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=5400035271

/K
 
ANNONS