Annons

Cs4

Produkter
(logga in för att koppla)

Scarlet

Aktiv medlem
Någon som kan tänka sig att hjälpa en supergröngöling som mig.

Jag har nu tröttnat på kamerans medföljande program (canon EOS 40D)
och vill köpa ett bildredigeringsprogram.

För tillfället kan jag eventuellt köpa CS4 som student. Är det ett bra köp? Får jag även camera raw i det programmet.

Dvs är CS4 heltäckande för min del så att jag inte behöver köpa ytterligare program.

Jag vill
fota i raw format så att jag får kontrollen över så mycket som möjligt.

jag vill lära mig HDR teknik.

jag vill lära mig Photoshop ordentligt och har baktanken att både kunna hantera det hela hemma och på jobbet.

jag vill ha ett program som kan hantera fler raw format och inte bara cr2 som jag har nu. Annars blir det väl svårt att byta kamerahus i framtiden.

Tyvär så handlar allt om mycket pengar så det är bäst att fråga först och handla sen. Och vilket ställe kan vara bättre att fråga på än här. Tackar på förhand.
 

mjonsson

Aktiv medlem
Photoshop CS4 kan göra allt det du säger och ja, du får Camera Raw.
Det du kommer vilja komplettera med om du bill jobba med HDR är en specifik HDR mjukvara (för där gör PS ett mindre bra jobb på egen hand), om det blir som plugin till PS eller standalone beror på vilken du väljer, det är en separat diskussion.

Men, om du nu vill lära dig PS och om priser spelar in så kanske det är läge att fundera på PS Elements. Där kan du hantera samma RAW format (fast, lite färre spakar och knappar i RAW hanteraren). Men då till ett lägre pris.

Sen är ju studentpriserna på PS CS4 riktigt bra och man får bra mycket mer för pengarna jämfört med Elements om man räknar med att man får ett program för 10.000 men betalar ca 20% av det som student.

Men, om du är helt novis så skulle jag nog faktiskt börjat med PS Elements och lagt det du "får över" i pengar på nån utbildnings-DVD a'la Moderskeppet.se (eller online träning på lynda.com eller kelbytraining.com).

/Mattias
 

joakim d

Aktiv medlem
För tillfället kan jag eventuellt köpa CS4 som student. Är det ett bra köp? Får jag även camera raw i det programmet.

Dvs är CS4 heltäckande för min del så att jag inte behöver köpa ytterligare program.
Om du menar hela Creative Suite när du säger CS4 så verkar det lite överdrivet, det räcker att köpa Photoshop CS4 (ja, namnen är förvirrande) för din del. Kom ihåg att det är inte bara köpepriset som är dyrare om du köper ett helt paket utan även framtida uppgraderingar kommer att kosta mer.

Jag vill
fota i raw format så att jag får kontrollen över så mycket som möjligt.

jag vill lära mig HDR teknik.

jag vill lära mig Photoshop ordentligt och har baktanken att både kunna hantera det hela hemma och på jobbet.

jag vill ha ett program som kan hantera fler raw format och inte bara cr2 som jag har nu. Annars blir det väl svårt att byta kamerahus i framtiden.
Camera raw ingår i Photoshop så du kan jobba med raw-filer både från Canonkameror men också en massa andra kameratillverkare.

HDR går också att jobba med i Photoshop som förövrigt är något av en standard inom digital bildbehandling.
 

Splanky

Aktiv medlem
Har du en gång börjat med PS så är du sen fast. Ett underbart och kompetent program för bildredigering mm.
Jag rekommenderar varmt www.moderskeppet.se för kunskap i ämnet.

Möjligheterna du får efter att ha lärt dig PS, är i stort sett oändliga.
Det finns en mängd plug-in till PS som kan göra livet lättare också om du snabbt vill nå resultat.
Men ta tid och lär dig PS ordentligt. En ren guldgruva är det.
Finns inte ett enda program på marknaden som slår det. Bara som kan göra delar av vad PS kan.

Men jag råder dig bestämt att köpa eller gå kurser, finns också mängder gratis på nätet.
Lycka till!
 
ANNONS