Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

M-problem (Nikon D300)

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_C

Aktiv medlem
Igår fotade jag med mina studioblixtar. Det är ett billigt system för ca 2000 kr som hittills fungerat bra varje gång.

Jag ställde in på f 10 och S på 1/250 sek, ISO = 200. Det blev bra resultat men efter varje foto så hade min manuella inställning ändrats. S var inte längre 1/250 sek utan ibland 1/80 och ibland 1/400 eller 1/1000 vilket så klart båda blev misslyckade bilder. Jag fick ställa om tiden till 1/250 efter varje bild. Jag kan inte fatta vad som blivit fel. Jag hittar inte vad det är för inställning jag gjort som ger det resultatet.

Någon som har lösning på problemet?
 

mjonsson

Aktiv medlem
Igår fotade jag med mina studioblixtar. Det är ett billigt system för ca 2000 kr som hittills fungerat bra varje gång.

Jag ställde in på f 10 och S på 1/250 sek, ISO = 200. Det blev bra resultat men efter varje foto så hade min manuella inställning ändrats. S var inte längre 1/250 sek utan ibland 1/80 och ibland 1/400 eller 1/1000 vilket så klart båda blev misslyckade bilder. Jag fick ställa om tiden till 1/250 efter varje bild. Jag kan inte fatta vad som blivit fel. Jag hittar inte vad det är för inställning jag gjort som ger det resultatet.

Någon som har lösning på problemet?
Automatisk gaffling - bracketing? :). Står det "BKT" till vänster om bildräknaren?
 

Henrik_C

Aktiv medlem
Tack för svaren, ja det var nog bracketing. Har inte kopplat ihop och testat men jag hade bracketing inställt.
 
ANNONS