Annons

if IE6

Produkter
(logga in för att koppla)

brunolundh

Aktiv medlem
Jag har en webbdesign baserad fråga, hittade inte någon bra rubrik för det så jag testar här.

Finns det något sätt att skicka användaren till en specifik adress tex index2.html när denne använder Internet Explorer 6?

Har googlat men hittar bara en massa css baserade if IE6.

Tack på förhand.

/Bruno
www.shutterspeed.se
 

larjo

Aktiv medlem
Jag har inte hittat någon sånt i html
Jag fick använda olika stylesheets (css) för att få det att fungera. Man kanske kan fixa det i .htaccess filen oxo. Men jag har bara sett det användas för olika webläsare, inte för versioner av vebläsare. Har du en windowswebserver så heter filen htaccess
/Lars
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Hur mycket kontroll har du över din webbserver? Om du hyr in dig i ett webbhotell kanske du skulle leta upp ett passande JavaScript som sköter saken åt dig. Om du äger servern själv kan du använda serverns (eventuela) möjligheter, tex ASP/PHP.

IE har något som kallas "conditional comments" (http://en.wikipedia.org/wiki/Conditional_comment), som du kan använda, tillsammans med JavaScript för att åstadkomma det du vill.
 

brunolundh

Aktiv medlem
okej jag tänkte att jag skulle göra det lätt för mig och inte låta ie6 användare komma in på sidan utan hänvisas att uppdatera eller byta till firefox.

:p

Kanske lite elakt, men men.

Jag har ett annat problem du kanske kan se om du har lösning på.

Menyn på:
www.mauja.se/valborg/se-start.html

beter sig som den skall i alla webbläsare utom IE där kommer undermenyerna till vänter hela tiden, men de övriga under.

Någon idé?

Sorry om jag prackade på massa frågor nu larjo.

mvh
Christer bruno-lundh
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag har en webbdesign baserad fråga, hittade inte någon bra rubrik för det så jag testar här.

Finns det något sätt att skicka användaren till en specifik adress tex index2.html när denne använder Internet Explorer 6?

Har googlat men hittar bara en massa css baserade if IE6.

Tack på förhand.

/Bruno
www.shutterspeed.se
Det här är visserligen inget svar på din fråga, men IE6 är idag en så gammal webbläsare att man inte längre behöver tänka på den. Visserligen använder några den, men antalet minskar kraftigt för varje månad som går.

Den byrå jag jobbar på tar inte längre hänsyn till den och allt fler kommuner tar inte längre hänsyn till den när de upphandlar nya webbplatser.
 

brunolundh

Aktiv medlem
Anledningen att jag ens bryr mig är att den handlar ju om min 68 år gamla svärmor som skall cykla från ystad till kirkenäs i norge. nätta 220 mil

Och att hon och sina polers skall kunna titta på hemsidan utan att den ser knas ut. Eller rättare sagt inte kunna titta på den för jag är inte säker alla förstår att den ser för jävlig ut.

/bruno
 

brunolundh

Aktiv medlem
Det hjälpte inte mycket!

Tyvärr har jag inte skrivit koden för menyn utan det har dreamweaver hjälp mig med, det är IE hacket som får valideringsfel.

Och jag kan inte tyda det, eller rätta till det.

Men jag måste väl kunna positionera undermeny i det hacket eller så de inte dyker upp till vänster?

/bruno
 
ANNONS