Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Apertur 3 eller Elements 8 på Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersGW

Medlem
Hej. Är i färd med att övergå från PC till Mac. Men vilket bildbehandlingsprogram skall jag välja? Jobbar idag oftast i Elements 7. Någon som har erfarenhet av bildgallerierna. Är det Apertur 3 eller Elements 8 som samarbetar bättre med Iphoto?

Tacksam för alla svar,
Anders
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej. Är i färd med att övergå från PC till Mac. Men vilket bildbehandlingsprogram skall jag välja? Jobbar idag oftast i Elements 7. Någon som har erfarenhet av bildgallerierna. Är det Apertur 3 eller Elements 8 som samarbetar bättre med Iphoto?

Tacksam för alla svar,
Anders
iPhoto är bra på en del ting som visa bilder och använda Apple Store för att beställa kalendrar och fotoböcker. Suverän användarvänlighet och snabb leverans.
Annars är det inte mycket för bildbehandling.
Bäst idag är förmodligen Lightroom. Speciellt LR 3 när den släpps om 1-2 månader.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Hej. Är i färd med att övergå från PC till Mac. Men vilket bildbehandlingsprogram skall jag välja? Jobbar idag oftast i Elements 7. Någon som har erfarenhet av bildgallerierna. Är det Apertur 3 eller Elements 8 som samarbetar bättre med Iphoto?

Tacksam för alla svar,
Anders
Om jag skulle svara på frågan istället för att rekomendera Lightroom :)

Nej det kan jag inte hundra då jag inte använt Elements men jag skulle bli mycket förvånad om det samarbetar med iPhoto bättre än Aperture. Aperture är ju ändå Apples program.

Dock så är det nästan så att Aperture Ersätter iPhoto då det har alla de funktionerna också. Men ladda ner 30-dagars testversionen och lek med den ett tag så ser du själv.

Vad gäller Lightroom så finns det testversion till det programmet också och det gör ju ungefär samma jobb som Aperture
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om jag skulle svara på frågan istället för att rekomendera Lightroom :)

Nej det kan jag inte hundra då jag inte använt Elements men jag skulle bli mycket förvånad om det samarbetar med iPhoto bättre än Aperture. Aperture är ju ändå Apples program.

Dock så är det nästan så att Aperture Ersätter iPhoto då det har alla de funktionerna också. Men ladda ner 30-dagars testversionen och lek med den ett tag så ser du själv.

Vad gäller Lightroom så finns det testversion till det programmet också och det gör ju ungefär samma jobb som Aperture
Aperture och Lightroom är fullfjädrade MAS program (Media Asset Management) och iPhoto är ett ganska enkelt fotolagringsprogram. med vissa redigerings möjligheter.

Så egentligen har man inget behov att ha bilder i IPhoto om man inte speciellt vill utnyttja de möjligheter som IPhoto ger.
Detta är t.ex. beställa fotoböcker och bilder, lägga bakgrundsbilder och skärmsläckare i Mac och synka med iPhnone. Förmodligen har jag glömt någon service.
I övrigt är är iPhoto ett mediokert program för fotografer.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
I övrigt är är iPhoto ett mediokert program för fotografer.
För vardagsfotografer (Apples målgrupp för iPhoto) duger iPhoto utmärkt. Mina föräldrar (80 och 76 år gamla) använder iPhoto och tycker det fungerar bra. För mig räcker iPhoto inte till, så jag använder Aperture med alla plugins från Nik. Olika målgrupper, olika program.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
För vardagsfotografer (Apples målgrupp för iPhoto) duger iPhoto utmärkt. Mina föräldrar (80 och 76 år gamla) använder iPhoto och tycker det fungerar bra. För mig räcker iPhoto inte till, så jag använder Aperture med alla plugins från Nik. Olika målgrupper, olika program.
Håller med dig fullständigt.
Vi skall väl skilja på folk som tar bilder och de som tar fotografering på som en allvarlig hobby.
För 90% eller fler är det kompaktkamera som gäller och att kunna se sina bilder. Då fungerar också iPhoto alldeles utmärkt.
För de av oss som tycker att foto är mer lite betydande och fotar i raw är inte iPhoto rätt lösning.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jobbar idag oftast i Elements 7. Någon som har erfarenhet av bildgallerierna. Är det Apertur 3 eller Elements 8 som samarbetar bättre med Iphoto?
Trivs du med Elements på PC så är det bara att köra vidare på det oavsett om du byter dator.

Många använder en kombination av Photoshop/Elements för bildbehandlning och iPhoto/Lightroom/Aperture för lagring, systematisering, urval, raw-framkallning, bokbeställning och liknande. Börja med kombinationen Elements och iPhoto. När/om du känner dig begränsad av Elements byter du upp dig till Photoshop och när/om du begränsas av iPhoto skaffar du Aperture (eller Adobes motsvarighet Lightroom).

Vid ett byte från iPhoto till Aperture tar du med dig hela bildbiblioteket med struktur, nyckelord och annat så du behöver inte bestämma dig nu.
 

mjonsson

Aktiv medlem
Vill nog slå ett litet slag för Ligtroom här också..
Om du är van vid Elements på PC sidan så har du troligen också använt Elements för att organisera dina bider.

Elements på Macen organiserar inte dina bilder på samma sätt. Den funktionen finns bara på PC. På Mac får man isället för "organiseraren" med Adobe Bridge som ifos är bra, men inte på att organisera bilder på samma sätt.
Där är Lightroom (och även iPhoto och Aperture) mycket bättre.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Mitt tips är att pröva om iPhoto räcker till för ändamålen. Jag har inte sett ett lika snyggt och lättöverskådligt arkivprogram som iPhoto.
 

Prauter

Aktiv medlem
Jag har själv inte koll på varken photoshop eller lightroom, men däremot på iPhoto och Aperture 3.
Jag har använt iPhoto i något år och kände att redigeringsmöjligheterna inte räckte till och köpte då Aperture 3 istället.

Alla organiseringsmöjligheter som finns i iPhoto finns ju nu även i Aperture (som faces, places osv.) och dessutom finns väl i stort sett alla redigeringsmöjligheter som finns i Lightroom.

Så, vill du fortsätta använda Elements så räcker definitivt iPhoto som organiserare. Men annars kan du skaffa Aperture som ju antagligen kommer göra både Elements och iPhotos jobb minst lika bra.
 

AndersGW

Medlem
Hej.

Tack för ditt svar och alla svar. Får min Mac om en vecka. Beställde till slut Elements 8 till den. Kör väl Iphoto för att hålla ordning på bilderna och Elemnts 8 för bildbehandligen. Skall se om jag laddar ner demon på Aperture 3 och testar den. Aperture verkar ha ett pensel som jämnar upp hud, som verkar intressant. Valde Elements till att börja med då jag van med det.

Någon som har erfarnhet av både Elements och Aperture kan gäran komma med synpukter.

Anders
 

stinneli

Aktiv medlem
Bridge vs Aperture

Varför ska man ha Aperture när det redan finns Bridge med i Photoshop?
Det är inget påstående. Jag undrar :)
Alltså finns det någon anledning att skaffa Aperture om man har Bridge?
 

JOLidman

Aktiv medlem
Aperture 3

Någon som har erfarnhet av både Elements och Aperture kan gäran komma med synpukter.

Anders
När du nu har bestämt dig för att vänta med Aperture 3 kan du med fördel använda tiden till att se på/lära dig av alla video som finns på Apertures hemsida:

http://www.apple.com/aperture/how-to/

Ett mycket bra program som inte är helt självklart hur det fungerar, säger han som ligger kvar med Aperture 2.
 
Aperture 3 eller Photoshop Elements 8

Jag använde bl.a detta diskussionsforum för att själv göra mitt val mellan de två programmen.
Jag är en van PC och Photoshopanvändare.
Jag köpte Aperture i tron att det skulle ersätta Photoshop Elements men redan första dagen upptäckte jag bekymmer.
Redigeringsfunktionerna i Aperture är toppen, speciellt den nya penseln, så för rena fotografier så är det kanon, dessutom med suverän ansiktsigenkänningsfunktion och möjligheten att placera dina fototillfällen på en karta.

Det som inte finns, som en van Photoshopanvändare (eller Elements) bör tänka på, är saknaden av lagerhantering och maskning. Detta är något jag använder ofta och därför fick det bli ett köp av Elements också :)

Sägas bör också att Aperture (och iPhoto) jobbar perfekt ihop med Elements. Redigera bilderna via Elements och ändringarna hamnar också i Aperture eller iPhoto. Där kan du dessutom versionshantera dina bilder och prova olika effekter från båda programmen i samma bild.

Slutsats:
Om du är en van Elements användare och har råd, köp Elements OCH Aperture, då får du det bästa av två världar. Budgetalternativet är Elements ihop med iPhoto.
Redigerar du bara bilder, Exponering, filter o.d och inte behöver lagerhanteringen så köp Aperture.
 
Det finns justeringslager i Aperture 3. Dock inte lika avancerade som i Photoshop.
Ja i Aperture kan du lägga obegränsat antal justeringslager där du kan ändra exponering, brightness och allt som har med din bild att göra, med lagerhanteringen i Elements kan du göra effekter med flera foton, justera opacitet i olika lager, klippa ut delar av fotot, lägga in nya bakgrunder.... ja oändliga möjligheter som saknas i Aperture om man är van vid lagerhantering.
 
ANNONS