Annons

Img_9999

Produkter
(logga in för att koppla)

Gulo

Aktiv medlem
Nu har man tagit över 10000 bilder. Vilket leder till problem då räkneverket börjar om.

Jag hade velat att de skulle fortsätta räkna i all oändlighet =)

Är ju inte så kul att ha flera bilder med samma filnamn vilket det kommer bli om några år ;)

Ibland kanske man vill ha dem i samma mapp också.

Några tips på vad man kan göra? Vad brukar du göra?

Antar att det får bli att döpa om filerna men om man ska ha namn efter datum och tid som bilden togs verkar inte vara så lätt att fixa med RAW filerna men med JPEG filerna går det lätt.

Hoppas det fixar en sådan funktion i kamerorna i framtiden så man kan ställa in så att filerna får namn efter datum och tid.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag har mina bilder sorterade i kataloger efter datum. Hittills har jag aldrig tagit 10000 bilder på en dag så jag har inte fått några problem. Om jag ville ha dem i samma katalog skulle jag döpa om dem efter exponeringsnumret.

Edit:
Och vill man lägga på datumet i filnamnet borde det inte var några problem att få ut den informationen ur rawformaten (åtminstone inte ur de rawformat jag träffat på) och sedan skriva ett enkelt script.
 
Senast ändrad:

mjonsson

Aktiv medlem
Du kan ju alltid ändra i kameran hur filerna döps. Själv gick jag från DSC_9999 till DS_10000 och är nu uppe på DS_24xxx något.
Annars är det ju många som rekommenderar att man ändrar filnamn vid import, men det där är ju en smaksak.
 

Gulo

Aktiv medlem
Det går ju också bra men blir rätt många mappar om man bara tar ett par bilder/dag :)

Jag har de per år + en del undermappar vid speciella tillfällen då många bilder tagits.

Jag visste inte att de hade ett exponeringsnummer. Det låter som ett bra alternativ.

När jag döper om filer brukar jag använda Flexible Renamer och/eller Total Commander. Är det möjligt att få fram exponeringsnummret med de programmen tro? Eller har du tips på något annat program? Eller om du kan fixa något script, har själv inte skrivit några script direkt.

Edit: Såg nu Mattias inlägg. Ja det skulle ju vara en lösning att ändra i kameran, får kolla på det! Kanske även går lättare att ändra vid import genom Canons mjukvara.
 

Gulo

Aktiv medlem
Jag har nu försökt ändra namnet som filerna får av kameran. Men det verkar inte gå på en 40D. Under filnumrering finns endast alternativen "Kontinuerlig", "Auto återst" och "Man återst.". Vad man än väljer där så blir det nog alltid IMG_0001 - IMG_9999.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Gulo sa:
När jag döper om filer brukar jag använda Flexible Renamer och/eller Total Commander. Är det möjligt att få fram exponeringsnummret med de programmen tro? Eller har du tips på något annat program? Eller om du kan fixa något script, har själv inte skrivit några script direkt.
Jag kör:
echo $((0x`xxd rawfile.CR2|head -150|grep "0000950:"|cut --characters=42,43,45,46`))
för att plocka ut exponeringsnumret ur rawfilerna till min 20D. Kan möjligen fungera på andra canonkameror, men det är ett bashscript för linux och innehåller inget för att döpa om filerna.
 
ANNONS