Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linskorrigering i Lightroom3

Produkter
(logga in för att koppla)

FJ120

Medlem
Undrar varför det inte finns lika många objektiv listade när jag vill korrigera en jpeg-fil som det finns vid korrigera en RAW-fil? Vid RAW poppar automatiskt rätt prylar upp för korrigering hämtat ur EXIF och listan är lång på objektiv om jag skulle få för mig att vilja ändra. Vid jpeg får jag välja själv men då finns inte objektivet med som jag använder.

Varför är det gjort så?
 

matlep

Aktiv medlem
Undrar varför det inte finns lika många objektiv listade när jag vill korrigera en jpeg-fil som det finns vid korrigera en RAW-fil? Vid RAW poppar automatiskt rätt prylar upp för korrigering hämtat ur EXIF och listan är lång på objektiv om jag skulle få för mig att vilja ändra. Vid jpeg får jag välja själv men då finns inte objektivet med som jag använder.

Varför är det gjort så?
Förmodligen är det så eftersom linskorrigering mest troligt redan skett i kameran när du plåtar Jpg. Så det finns inte samma behov av efterjustering som vid RAW fotografering.
 

FJ120

Medlem
Förmodligen är det så eftersom linskorrigering mest troligt redan skett i kameran när du plåtar Jpg. Så det finns inte samma behov av efterjustering som vid RAW fotografering.
Tack för det snabba svaret.

Nja, det som gjorts i kameran är bara korrigering för vignett. Jag skulle oxå vilja korrigera för distorsion, aberration mm och då givetvis nollar jag effekten av vignettkorrigeringen gjord i kameran. Problemet är ju att objektivet inte dyker upp om jag försöker detta med jpeg-filer men det funkar fint med RAW-filer (för vilka inget är gjort i kameran)
 

mjonsson

Aktiv medlem
Undrar varför det inte finns lika många objektiv listade när jag vill korrigera en jpeg-fil som det finns vid korrigera en RAW-fil? Vid RAW poppar automatiskt rätt prylar upp för korrigering hämtat ur EXIF och listan är lång på objektiv om jag skulle få för mig att vilja ändra. Vid jpeg får jag välja själv men då finns inte objektivet med som jag använder.

Varför är det gjort så?
Det är olika profiler för RAW och JPEG.
Dom profiler som kommer från Adobe innehåller afaik data både för RAW och JPEG (och evt TIFF) medan community profiler troligtvis inte gör det.

Profilbiblioteket kommer växa med tiden.
 

FJ120

Medlem
Det är olika profiler för RAW och JPEG.
Dom profiler som kommer från Adobe innehåller afaik data både för RAW och JPEG (och evt TIFF) medan community profiler troligtvis inte gör det.

Profilbiblioteket kommer växa med tiden.
Profilen jag använder lär nog vara från adobe då det bara är utvärderingsprogrammet jag kollar på och jag har inte installerat några community profiler. Så, borde det inte finnas profil för mitt objektiv även för jpeg då det finns för RAW?
 
ANNONS