Annons

Exponeringskompensation 5D Mark ii

Produkter
(logga in för att koppla)

digitalambivalens

Aktiv medlem
Det här är en halvdum fråga men jag vill ha hjälp att förstå en sak.
När man fotar i manuellt läge med en 5D Mark ii, vilket syfte har exponeringskompensationen då? Det tycks inte hända något när man aktiverar den. Vad är det jag inte fattar. Låt säga att man inte vill ändra slutartid, bländare eller ISO, till exempel när man fotar sport, men får ngt underexponerade bilder. Hur gör man då för att få den exponering man vill?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Lär sig grunderna

Man sänker exponeringstiden eller öppnar bländaren eller höjer iso! Det är bara dessa parametrar du kan ändra för att styra exponeringen oavsett vilket läge du har kameran satt på.
 

koxa

Aktiv medlem
Jag vill ha hjälp att förstå en sak. När man fotar i manuellt läge med en 5D Mark ii, vilket syfte har exponeringskompensationen då? Det tycks inte hända något när man aktiverar den. Vad är det jag inte fattar. Låt säga att man inte vill ändra slutartid, bländare eller ISO, till exempel när man fotar sport, men får ngt underexponerade bilder. Hur gör man då för att få den exponering man vill?
Man får öka exponeringen efteråt i datorn.
 

koxa

Aktiv medlem
Vilket ju är samma sak som att höja iso fast oftast med lite sämre resultat!
Nja, det beror på vilken kamera man använder. En del kameror kan man faktiskt underexponera en aning och lyfta i post med ett bättre resultat som följd. Men som regel är det nog bättre att ligga något högt i exponeringen istället för tvärt om (om man har möjlighet vill säga).
 

koxa

Aktiv medlem
Okej, men vilken funktion har då exponeringskompensationen om bländare, slutare och ISO är de enda parametrar som påverkar exponeringen?
Exponeringskompensation kommer inte påverka din exponering vid helmanuellt läge där du bestämmer ISO, bländare och slutartid. Den enda funktion exponeringskomp har i detta läge är att korrigera ljusmätaren i kameran, men själva exponeringen står du som fotograf för. Personligen använder jag aldrig exp komp vid manuellt läge utan endast vid bländar- och tidsautomatik.
 

afe

Aktiv medlem
När du kör allt manuellt är exponeringskompensationen poänglös, eftersom du själv måste ställa om den parameter du vill ska påverka exponeringen. Du måste alltså ändra någon av de tre du har att välja på :)
 

koxa

Aktiv medlem
När du kör allt manuellt är exponeringskompensationen poänglös, eftersom du själv måste ställa om den parameter du vill ska påverka exponeringen. Du måste alltså ändra någon av de tre du har att välja på :)
Det finns nog en hel del som använder exp komp även i helmanuellt läge, det är nog en smaksak. Säg tex att du är ute och fotar i en miljö där du vet att du måste skruva upp exponeringen ett steg. Istället för att överexponera alla bilder ett steg så kan man ställa in exp komp på +1 steg och sedan exponera efter ljusmätaren i kameran.
 

afe

Aktiv medlem
Jo, så kan man förstås göra, men det jag menade är att kompensationen inte egentligen påverkar exponeringen i manuellt läge.
 

koxa

Aktiv medlem
Okej, men vilken funktion har då exponeringskompensationen om bländare, slutare och ISO är de enda parametrar som påverkar exponeringen?
Exp komp har den funktionen att du kan påverka ljusmätarens "korrekta exponering" alltså påverka kamerans exponering vid tex A eller T läget. Så om du är ute och fotar i tex snö och är i kamerans A läge (tidsautomatik) så kan du säga till kameran att den korrekta exponeringen behöver var tex 1 eller 2 steg högre för att få korrekt exponering. Om du inte skulle ställa in exp komp vid snöfotografering så skulle snön bli grå (underexponerad). Hoppas detta svar hjälpte något..
 

apersson850

Aktiv medlem
För övrigt är det så att på en 5D Mark II finns det ingen exponeringskompensation i manuellt läge. Det går inte att ställa in. Den enda modell i EOS-serien som har den funktionen i läge M är 1DX, och då bara i kombination med auto ISO.
Det finns kameror som har just möjligheten att förskjuta ljusmätaren, så att den visar fel till en inställbar grad, men de heter inte Canon.
 
ANNONS