Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till D5000 - max 2500 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

Tinkaa

Aktiv medlem
Kan du ge oss ett typiskt exempel på en "dålig" bild? Det kanske inte är objektivets fel att det inte blir så bra som du vill. Om du får suddiga bilder beror det antingen på att du har för lång slutartid eller att du har fokuserat fel, men det kan man bara avgöra genom att studera bilden.

Ett ljusstarkare objektiv kan ge möjlighet att ställa in en kortare slutartid.
Men faktum är att jag har testat med alla möjliga olika inställningar. Om jag vill ha en skarp bild, blir bilden mörk. Om jag vill ha den ljus, blir, i det här fallet, hunden suddig. Då menar jag inte jättesuddig, men den blir inte skarp. Och jag skulle vilja testa med ett lite bättre objektiv. Det jag fortfarande främst vill är i alla fall att ta bättre porträttbilder.. Det vore bara ett+ om man kunde ta lite bättre bilder när hundar är i rörelse.
 

Tinkaa

Aktiv medlem
Men faktum är att jag har testat med alla möjliga olika inställningar. Om jag vill ha en skarp bild, blir bilden mörk. Om jag vill ha den ljus, blir, i det här fallet, hunden suddig. Då menar jag inte jättesuddig, men den blir inte skarp. Och jag skulle vilja testa med ett lite bättre objektiv. Det jag fortfarande främst vill är i alla fall att ta bättre porträttbilder.. Det vore bara ett+ om man kunde ta lite bättre bilder när hundar är i rörelse.
Då menar jag alltså när exempelvis min hund springer till mig, och jag tar ett foto.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vad är:
Tid:
Bländare:
ISO:
ISOinställning:
Ljusmätningsmetod:
AF eller AF-C:

På en bild som du tycker är i oskärpa.
 

PMD

Aktiv medlem
Men faktum är att jag har testat med alla möjliga olika inställningar.
Men har du testat systematiskt? Vet du hur förhållandet mellan slutartid, bländare och ISO ser ut, och att mängden ljus som faller på motivet helt styr inom vilka ramar du kan variera dessa tre inställningar och fortfarande få en bild som varken är för ljus eller för mörk?

Om jag vill ha en skarp bild, blir bilden mörk.
Det tyder på att du har valt en kort slutartid, vilket är helt rätt om man vill fånga en rörelse och undvika skakningsoskärpa, men ju kortare slutartid desto mindre blir bildsensorn exponerad (givet samma bländarinställning) och då blir bilden för mörk om inte ljuset räcker till.

Om jag vill ha den ljus, blir, i det här fallet, hunden suddig. Då menar jag inte jättesuddig, men den blir inte skarp.
Det tyder på motsatt förhållande mot ovan, dvs du har ställt in en för lång slutartid för att fånga hundens rörelse.

Och jag skulle vilja testa med ett lite bättre objektiv. Det jag fortfarande främst vill är i alla fall att ta bättre porträttbilder.. Det vore bara ett+ om man kunde ta lite bättre bilder när hundar är i rörelse.
Ett 50mm f/1.8 är antagligen det objektiv som skulle ge dig mest för pengarna. Det är ljusstarkare än ditt nuvarande objektiv, och inte alltför dyrt.

Nikkor AF-S 50/1,8 G kostar cirka 1600-1700 kr.
 

PMD

Aktiv medlem
Då menar jag alltså när exempelvis min hund springer till mig, och jag tar ett foto.
I en sådan situation är det mycket troligt att autofokusen inte riktigt hänger med, och att fokus hamnar lite bakom hunden.

Jag tycker fortfarande att det vore intressant att se exempel på bilder du tycker är dåliga. Det är mycket lättare att komma med konkreta råd då.
 

Tinkaa

Aktiv medlem
hmm, ett sånt här alltså? http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/nikon-afnikkor5018d/118066.4570/

Det är alltså bättre än att köpa detta:http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/tele/Tamron-AFDi70-3004-56NIKON/196814.5240/ ? Det står ju att det är för just sport/portträtt, samtidigt är det någon som kommenterar att den låter mycket+tar långtid för fokus vilket ju inte är så bra om man fotar djur..

Ja, det är förmodligen så att fokus inte hamnar på hunden när hon springer emot mig, det hinner inte riktigt få fokus. (Jag har inga bilder på den här datorn.)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja, det är förmodligen så att fokus inte hamnar på hunden när hon springer emot mig, det hinner inte riktigt få fokus. (Jag har inga bilder på den här datorn.)
Var fokus hamnar är ju bara att titta på bilden.
Ligger fokus framför, bakom eller rätt på hunden?
Kolla i gräset o se vilka grässtrån som är i skärpa.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är alltså bättre än att köpa detta:http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/tele/Tamron-AFDi70-3004-56NIKON/196814.5240/ ? Det står ju att det är för just sport/portträtt, samtidigt är det någon som kommenterar att den låter mycket+tar långtid för fokus vilket ju inte är så bra om man fotar djur..
Att objektivet låter spelar ingen roll. Förutom vilda djur i skogen.
Det här är ETT av de 70-300 jag skrev om innan, Tamron/Sigma/Nikon. Alla har sin variant.
Frågan är om AF är tillräckligt snabb.
Desutom skall skärpan falla desto närmre 300mm man kommer.
O du måste välja en variant med AF-motorn i objektivet.(Det har i princip alla moderna objektiv idag)

Visst går det fota sport, men kanske inte all sport o hundar är som sagt var snabba.
Enklast är om du kan låna ett. Antingen få tag på ngn här på FS som har ett o bjuda på en fotofika o plåta hundar eller testa utanför en butik.
Om det räcker för dig kan nog bara du testa dig fram till svaret.
 

Tinkaa

Aktiv medlem
Jaha okej, jag hittar inte något sånt när jag googlar. Någon som skulle kunna länka ett? Men om det kostar över 2500 är det inte så aktuellt, då jag absolut max kan lägga så mycket pengar på ett objektiv just nu, och jag vill gärna köpa ett nu till sommaren. '

Men jag ska kansk ta och testa 70-300 mm, det är just det om kanske fokus tar för långtid. Det är ingen som har ett sånt objektiv?
 

PMD

Aktiv medlem
Ja (fast det är ett AF-S du behöver eftersom AF-D inte fungerar med autofokussystemet i din kamera).

Det där objektivet är inte ljusstarkare än det du har nu, men det har längre brännvidd. Du kan stå längre ifrån en hund och få samma utsnitt som med ditt nuvarande objektiv, men om problemet är att ljuset inte räcker till med ditt nuvarande objektiv så kommer det inte att räcka till med telezoomen heller.
 

Tinkaa

Aktiv medlem
Ja (fast det är ett AF-S du behöver eftersom AF-D inte fungerar med autofokussystemet i din kamera).

Det där objektivet är inte ljusstarkare än det du har nu, men det har längre brännvidd. Du kan stå längre ifrån en hund och få samma utsnitt som med ditt nuvarande objektiv, men om problemet är att ljuset inte räcker till med ditt nuvarande objektiv så kommer det inte att räcka till med telezoomen heller.
Hmm ja, det är ju egentligen inte problemet... Men jag kan alltså inte köpa ett objektiv som et står AF-D vid, jag måste köpa ett där det står AF-S?
 

PMD

Aktiv medlem
Vad är problemet då?

Ja, det måste vara ett AF-S-objektiv för att autofokus ska fungera med D5000.
 

Tinkaa

Aktiv medlem
Vad är problemet då?

Ja, det måste vara ett AF-S-objektiv för att autofokus ska fungera med D5000.
Okej, vad synd!

Problemet är, som jag tidigare skrivit att bilderna blir för mörka om jag vill ha skarpa bilder när hundar är i rörelse. Och ja, sen vill jag gärna ha suddigare bakgrund+skarpare foton vid porträtt foton. Det är nästan det viktigaste, om jag måste välja.
 

Tinkaa

Aktiv medlem
Jag vill gärna ha något där det blir skarp bild när man filmar också, då jag gör det rätt mycket...
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Objektivet 18-55 har väldigt långsam fokus, så även med rätt inställningar kan det vara svårt att få bra bilder på motiv som rör sig. Den bästa kombinationen just nu av snabb fokus+ bra bildkvalitet+ kort skärpedjup+ lågt pris skulle vara AF-S 50 1.8 G. Även 85 1.8 är fantastiskt bra och prisvärt, men har långsammare fokus. Att prova ett fast objektiv är också väldigt lärorikt. Fundera över det :)

Edit:
Ja precis, du kommer garanterat bli nöjd!
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
När jag googlat lite verkar de flesta tycka att 70-300 är bäst för att fotoa hundar med.. hmm, är det ett sån här eller? http://www.blocket.se/stockholm/Macro_objektiv_70_300mm__Sigma_54122613.htm?ca=20&w=3
http://www.blocket.se/jonkoping/Sigma_70_300_4_5_6_Nikon_54026775.htm?ca=20&w=3

Jag hittade även detta:http://www.blocket.se/skaraborg/Nikon_50mm_1_4_G_54117397.htm?ca=20&w=3 (50mm. 1.4f) är det bättre än 50mm 1.8f?
Om du ska ha ett 70-300 så är Tamrons 70-300 VC USD det bästa du kan hitta till Nikon just nu (bäst skärpa och snabbast fokus, till och med snabbare är Nikons egna).

50mm 1.4 är sämre än 1.8. Förutom ljusstyrkan, men annars har det både sämre skärpa och långsammare fokus, och är dyrare.

Det finns ingenting son säger att ett visst objektiv är bäst för just hundar, så när folk skriver sådant kan det bli missvisande. Allt handlar om hur motivet och miljon beter sig (stilla eller rörligt, ljus eller mörk miljö osv). Du har nämnt suddig bakgrund och bra skärpa som de viktigaste egenskaperna som då är 50 1.8 eller 85 1.8 helt oslagbara :)
 

iSolen.se

Guest
Jag skulle vilja köpa ett objektiv, främst för att kunna ta bra närbilder (porträttbilder) på djur, gärna ett där man också kan fånga dem i rörelse. Just nu har jag ett objektiv som följde med kameran när jag köpte den (NikonD5000) "Af-s 18-55 mm 1:2.5-5.6G" så jag letar ju efter ett bättre än det.

De jag tittat på lite är dessa:www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-ni.../ "Macro-objektiv med ultraljudsmotor"

www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-ni... " Starkt telezoomobjektiv med 70-300 mm brännvidd"

www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-ni.../
" Lätt och kompakt 50 mm normalobjektiv"

Jag har inte så bra koll och är inte alls insatt, det är därför jag frågar. Jag tar gärna emot andra tips också, men objektivet får max kosta 2500 kr. Så om ni som är fotokunniga skulle välja ett objektiv till att ta fina porträttbilder+kunna ta foton på ex hundar som rör sig, vilket skulle ni välja då? Som är relativt billigt.
Väldigt tacksam för hjälp!
Kör ett 50mm/1.8 som du är inne på. Hög kvalitet, du kan fota snabba saker och du kan fota porträtt med de egenskaper du vill. Billigt.
 
ANNONS