Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till D5000 - max 2500 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

Tinkaa

Aktiv medlem
Om du ska ha ett 70-300 så är Tamrons 70-300 VC USD det bästa du kan hitta till Nikon just nu (bäst skärpa och snabbast fokus, till och med snabbare är Nikons egna).

50mm 1.4 är sämre än 1.8. Förutom ljusstyrkan, men annars har det både sämre skärpa och långsammare fokus, och är dyrare.

Det finns ingenting son säger att ett visst objektiv är bäst för just hundar, så när folk skriver sådant kan det bli missvisande. Allt handlar om hur motivet och miljon beter sig (stilla eller rörligt, ljus eller mörk miljö osv). Du har nämnt suddig bakgrund och bra skärpa som de viktigaste egenskaperna som då är 50 1.8 eller 85 1.8 helt oslagbara :)
Hmm, okej. Och det var de första objektiven jag länkade? (helt förvirrad just nu)
Ja det lutar mest åt 50mm 1.8 just nu, samtidigt vore det roligt att kunna ta bättre bilder på hundar i rörelse..
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Hmm, okej. Och det var de första objektiven jag länkade? (helt förvirrad just nu)
Ja det lutar mest åt 50mm 1.8 just nu, samtidigt vore det roligt att kunna ta bättre bilder på hundar i rörelse..
Som jag skrev tidigare så har också 50 1.8 snabbare fokus, så hundar i rörelse kommer vara lättare att fota. :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Gör så här
gå till cyberphotos hemsida
klicka på objektiv
välj nikon
klicka i:
Nikon F
Har inbyggd motor

Nu ser du alla objektiv som säljs idag som ger dig af.
Skifta nu mellan
telezoom
tele
normal

där har du alternativen
O sen kan man leta begagnat både här på FS eller blocket
 

Tinkaa

Aktiv medlem
Menar du att du vill filma med af??
Glöm det med Nikon, det är mf som gäller.

det finns 2 alternativ till att filma med af, antingen Canon 70D, eller lämplig Sonymodell.
Men vaa? Varför skulle inte det gå? De marknadsför t.o.m kameran som en som är bra att filma med. Jag tycker dock inte den har varit så jättebra...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Men vaa? Varför skulle inte det gå? De marknadsför t.o.m kameran som en som är bra att filma med. Jag tycker dock inte den har varit så jättebra...
Det går OM
Du har MYCKET ljus
Kontrastrikt motiv, enda gg jag har lyckats är skidåkare i solljus.

Det har o göra med HUR AF är konstruerad. (Jag tror: När väl spegeln är uppe o bilden tas så är fokus redan inställd i en DLSR.)
70D o flera Sonymodeller har ett annat sätt att mäta AF. Om jag har förstått rätt så har de 2 sätt att mäta i dessa kameror.

Sättet är gissningsvis detsamma som för videokameror.
 

eskil23

Aktiv medlem
Men vaa? Varför skulle inte det gå? De marknadsför t.o.m kameran som en som är bra att filma med. Jag tycker dock inte den har varit så jättebra...
Eftersom spegeln är uppfälld vid filmning så är den ordinarie fasavkännande AF-sensorn blind. Därför måste kameran förlita sig på långsam och osäker kontrastavkännande AF via bildsensorn.

Finessen med EOS 7D och Sony-kamerorna är att de har offrat pixlar i sensorn för att peta dit fasavkännare i stället. Det gör att man får bättre AF vid filmning till priset av sämre detaljåtergivning för stillbild.
 

AWid

Aktiv medlem
fast nu säger du ju emot dig själv lite, men visst jag har fått någon bra filmning men de flesta blir för mörka (osv) jag skulle nog kunna få en bättre filmning med min iphone.. trodde den skulle vara bättre när jag köpte den, på just att filma.
Det går att få fantastiska filmer med D5000, men det krävs att du vet hur du ska göra. Det är samma sak när man fotograferar med en systemkamera. Man måste lära sig hur den fungerar och hur den ska ställas in för att det ska bli bra bilder. Gör man inte det blir säkert både filmer och stillbilder bättre med mobiltelefonen.

Det kitobjektiv du redan har till din kamera är faktiskt ett riktigt bra objektiv. Blir bilderna oskarpa och/eller för mörka så beror det i alla fall inte på objektivet (om det inte är trasigt förstås). Jag tror inte dina bilder blir skarpare eller mer rättexponerade hur dyrt objektiv du än köper. Så träna i stället på tekniken, kolla lite tutorials på youtube och läs instruktionsboken med kameran framför dig. Det låter kanske inte så kul, men det blir desto roligare att fotografera sen när du kan grunderna. Och då vet du också själv vad du vill skaffa för nya objektiv att utvecklas med.
Anders W
 

eskil23

Aktiv medlem
Det går att få fantastiska filmer med D5000, men det krävs att du vet hur du ska göra. Det är samma sak när man fotograferar med en systemkamera. Man måste lära sig hur den fungerar och hur den ska ställas in för att det ska bli bra bilder. Gör man inte det blir säkert både filmer och stillbilder bättre med mobiltelefonen.
Det håller jag inte med om. Så länge man har systemkameran inställd på läget full-auto så tar den i stort sett alltid bättre bilder än en mobiltelefon. Att autofokus fungerar dåligt vid filmning märker man bara av på kort håll eller om det man filmar ändrar avståndet. Jag tycker att bildstabilisering oftast är mer användbart än autofokus, men det beror på vad man filmar.

De som filmar professionelt med systemkamera använder inte heller autofokus, de använder follow-fokus i stället.
 

Tinkaa

Aktiv medlem
Men alltså... Jag får bra bilder med kameran generellt, det är just när min hund springer emot mig eller rör du mycket fotona inte blir bra. Jag filmer främst min hund, hon rör sig väldigt mycket...+ofta i dåligt ljus. Och jag skulle helst vilja göra så att fokuset mest blev på hunden, så bakgrunden blev suddig. Men jag förstår att det kanske är att begära lite mycket.

Den är väl helt okej egentligen, jag har nog bara lite för höga krav. Men det blir lätt så när man tittar på andras filmer, där det är hur bra bild som helst.

Det med mobilenkamera var överdrivet.
 

Tinkaa

Aktiv medlem
Men alltså... Jag får bra bilder med kameran generellt, det är just när min hund springer emot mig eller rör du mycket fotona inte blir bra. Jag filmer främst min hund, hon rör sig väldigt mycket...+ofta i dåligt ljus. Och jag skulle helst vilja göra så att fokuset mest blev på hunden, så bakgrunden blev suddig. Men jag förstår att det kanske är att begära lite mycket.

Den är väl helt okej egentligen, jag har nog bara lite för höga krav. Men det blir lätt så när man tittar på andras filmer, där det är hur bra bild som helst.

Det med mobilenkamera var överdrivet.
*med objektivet, ska jag kanske skriva.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
fast nu säger du ju emot dig själv lite, men visst jag har fått någon bra filmning men de flesta blir för mörka (osv) jag skulle nog kunna få en bättre filmning med min iphone.. trodde den skulle vara bättre när jag köpte den, på just att filma.
Nä alltså kvaliteten på filmen blir jättebra.
Fokus, det får du ställa själv.
Om fotografera är 100 meter så är garanterat filmning ett maratonlopp, det finns liksom ingen ände på det.

Mobilen behöver inte ha af. Sensorn är så liten så allt blir i fokus ändå.
 

PMD

Aktiv medlem
Men alltså... Jag får bra bilder med kameran generellt, det är just när min hund springer emot mig eller rör du mycket fotona inte blir bra. Jag filmer främst min hund, hon rör sig väldigt mycket...+ofta i dåligt ljus. Och jag skulle helst vilja göra så att fokuset mest blev på hunden, så bakgrunden blev suddig. Men jag förstår att det kanske är att begära lite mycket.

Den är väl helt okej egentligen, jag har nog bara lite för höga krav. Men det blir lätt så när man tittar på andras filmer, där det är hur bra bild som helst.
Det är inte så ofta som utrustningen är avgörande för hur bra en bild blir. Det handlar oftare om att den som har tagit bilden kan sin utrustning bra och är duktig på att använda den.

Precis som med andra verktyg krävs det övning och åter övning för att bli duktig på att använda en kamera. En bild tar sig själv lika lite som en fin stol snickrar ihop sig själv. Det är snickaren respektive fotografen som gör jobbet med hjälp av verktygen de har.

Det är möjligt att ett nytt objektiv skulle kunna göra det lättare för dig att ta de bilder du vill ta, och det 50mm-objektiv som du har fått rekommenderat är tillräckligt billigt för att det inte ska vara en ekonomisk katastrof om det inte visar sig hjälpa, men jag tycker fortfarande att du ska visa oss bilder du tycker är dåliga så vi kan se vad det beror på. Det är mycket lättare att ge goda råd om man har en bild eller två att utgå ifrån.
 

AWid

Aktiv medlem
Ja jag är fullt medveten om att det beror mycket på fotografen. Men jag testade alla möjliga inställningar utan att få ett bra resultat, min dator där jag har mina bilder är på lagning men jag kan absolut visa dem sen.

Hur som helst, jag hittade 50mm, ganska billigt och vill bara kolla så det verkligen blir rätt:
http://www.pixmania.se/nikon-objektiv/nikon-objektiv-af-50mm-f-1-8d/03550644-a.html?ectrans=1#srcid=910

Det är den väl?
Nej - autofokus fungerar inte med ditt kamerahus och detta objektiv. Det ska heta AF-S
Anders W
 
ANNONS