Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backup, Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Tidigare har jag använt mig av Time Machine för att göra backup på min gamla Imac och det fungerade bra. Nu, med den nya datorn, kommer jag dock behöva göra backup av både den interna SSD:n samt den externa lagringsdisken, men vad jag förstår det som klarar Time Machine endast av göra backup av en disk? Hur löser jag det?

Har laddat ner Superduper men det fixar väl också bara en disk?
 

LIQ

Aktiv medlem
Time Machine kan även säkerhetskopiera externa hårddiskar. In och titta i inställningarna!

Lycka till!

Tidigare har jag använt mig av Time Machine för att göra backup på min gamla Imac och det fungerade bra. Nu, med den nya datorn, kommer jag dock behöva göra backup av både den interna SSD:n samt den externa lagringsdisken, men vad jag förstår det som klarar Time Machine endast av göra backup av en disk? Hur löser jag det?

Har laddat ner Superduper men det fixar väl också bara en disk?
 

Pippo

Aktiv medlem
Tack, Johan, hittade samma info på nätet nu tillsammans med instruktion för hur man gör. :)
Har för mig att jag läst att Time Machine inte fixade det men måste sett fel.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Du har inte funderat på att köra externa hårddiskar i RAID 1 och använd ett micro SD kort i en Nifty adapter för backup av datorns SSD?

du hittar Nifty på apple store under lagring.
 

Pippo

Aktiv medlem
Haha, nej. Diskarna jag köpte var svindyra och jag vill dessutom inte ha fler som det är nu - de tar upp tillräckligt med plats. Kör på en extern som lagring och en som backup. Har en extern till som kommer att användas som extra backup.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Haha, nej. Diskarna jag köpte var svindyra och jag vill dessutom inte ha fler som det är nu - de tar upp tillräckligt med plats. Kör på en extern som lagring och en som backup. Har en extern till som kommer att användas som extra backup.
Jo, men jag tror du kan koppla två externa diskar i RAID 1.

Själv bytte jag nyss från en Mac Pro 1.1 till Macbook Pro och det blev billigare att begränsa SSD storleken och köra med enbart externa diskar för bildlagring och nästa steg är att skaffa en Nifty och antingen köra med mitt begintliga micro SD på 64GB för time machine backup av bara SSD eller köpa ett på 128GB. Time Machine behöver ju inte gå Thunderbolt snabbt (jag kör USB 3 för externa HD i o f s).
 

Pippo

Aktiv medlem
Ska kolla, Fredrik. Än så länge fattar jag inte sådär jättemycket av vad du skrev ovan men jag ska kolla vidare på nifty. ;)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Man kan inte säga det för många ggr: RAID är INTE Backup!
Nej, får man virus är det trist. Men kör man Time Machine på en extern HD måste ju denna jämt bäras med för att göra nytta om man inte kör någon NAS lösning och då blir bärbarheten inte längre så bra och då kanske man lika gärna kan ha en stationär.

Tanken jag hade var att bara nyttja SSD till programvara och tillfällig lagring av bildfiler på resa. Time Machine görs bara på det på SSD som då blir nästan outnyttjad och då räcker en liten backup för Time Machine. Då man kommit hem äverförs bildfilerna till en extern HD och raderas från SSD. Sedan kan man ha en separat backup HD om man vill. Har man emellertid 2st HD för bildfiler är man skyddad från crash i varje fall.

Sedan förefaller det som om det enda säkra sättet att bevara bilderna över lång tid är att skriva ut dem då digital lagring inte förefaller vara säker över lång tid ändå (10 år+).

Mina tankar bara.
 

Pippo

Aktiv medlem
Det visade sig att jag gjorde ett problem av ett ickeproblem - Time Machine inkluderade den externa disken per automatik. ;)
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Man kan inte säga det för många ggr: RAID är INTE Backup!
Så sant.

Men jag skulle vilja slå ett slag för att köra sin backup på en NAS med RAID 1.
Eftersom det minskar risken ytterligare för problem.
Ovanpå detta så bör man även ha en backup som lagras på annat håll.

Själv kör jag med Time machine mot en NAS som är uppkopplad mot mitt trådlösa nätverk.
Vilket gör allt både säkrare och smidigare.
 
ANNONS