Annons

Fotografera på P3 Guld 2016 - Hur nå ut med bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoMath

Medlem
Jag är en aktiv amatörfotograf som fått ackreditering till P3 Guld den 16/1-2016, vilket är jättespännande och ska bli riktigt utmanande och kul.
Jag tror mig ha tillräcklig koll på fotograferandet (Nikon D750/24-70/70-200) och redigeringen (Lightroom), men det jag saknar erfarenhet av är hur jag når ut med mina bilder? I nuläget använder jag endast "sociala medier" som Instagram och Flickr, länkar finns på http://fotograf.uhlan.se. Det skulle vara spännande att kunna erbjuda bilder till bildbyråer, tidskrifter och webben, inte nödvändigtvis för att sälja, men för att visa upp dem, och bygga lite på det egna varumärket.
Då det är en direktsänd gala så kommer jag inte kunna hålla tempot under kvällen för att få med något till kvällstidningarna, utan jag får nog inrikta mig på facktidningar och webben. Jag kommer inte ta med dator till presscentret och framkalla på plats.

Jag tar tacksamt emot tips på vem/vilka jag kan kontakta för att få ut mina bilder.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är skillnad på kanal och plats. Flickr fungerar utmärkt som leveransplattform, men fungerar sämre som kanal. Så du får mejla runt en länk till bilderna.

Glöm inte att märka bilderna ordentligt med rubrik, sökord, hashtag osv så att folk som söker hittar bilderna. Bildtexterna ska vara unika i den meningen att de beskriver vem som är mer på bild och inte bara en generell beskrivning av sammanhanget.

Jag skulle tro att kvällstidningarna får bilder genom egna fotografer, TT eller Rockfoto.
 

PhotoMath

Medlem
Det är skillnad på kanal och plats. Flickr fungerar utmärkt som leveransplattform, men fungerar sämre som kanal. Så du får mejla runt en länk till bilderna.

Glöm inte att märka bilderna ordentligt med rubrik, sökord, hashtag osv så att folk som söker hittar bilderna. Bildtexterna ska vara unika i den meningen att de beskriver vem som är mer på bild och inte bara en generell beskrivning av sammanhanget.

Jag skulle tro att kvällstidningarna får bilder genom egna fotografer, TT eller Rockfoto.
Tack för snabbt svar!
Jag känner att ditt förslag med Flickr stämmer bra överens med var jag befinner mig som fotograf i nuläget.
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Att nå ut med bilderna från P3 Guld är nog inte det största bekymret. Det kommer vara så pass mycket press på plats från alla medier, stora som små att man inte kan få något sålt därifrån.

Problemet är istället ett helt annat och det är att du kommer sitta uppe på pressläktaren vilket är ett avstånd från 20-45 meter till subjekten du ska fota och det i halvdassigt ljus från fågelperspektiv. Där gör många fotografer fel och kommer med på tok för lite brännvidd. Förra året hade vi några som kom med 24-70 och fick gå hem med enbart översiktsbilder från galan.

/ Magnus
 

PhotoMath

Medlem
Att nå ut med bilderna från P3 Guld är nog inte det största bekymret. Det kommer vara så pass mycket press på plats från alla medier, stora som små att man inte kan få något sålt därifrån.

Problemet är istället ett helt annat och det är att du kommer sitta uppe på pressläktaren vilket är ett avstånd från 20-45 meter till subjekten du ska fota och det i halvdassigt ljus från fågelperspektiv. Där gör många fotografer fel och kommer med på tok för lite brännvidd. Förra året hade vi några som kom med 24-70 och fick gå hem med enbart översiktsbilder från galan.

/ Magnus
Tack "återigen" för ett matnyttigt svar!
Då vet jag var jag kan ha min ambitionsnivå. Jag kommer att använda mitt 70-200/2,8 från pressläktaren.
Hur är det med röda mattan, på scenen med vinnarna efter galan, utanför Scandinavium och Elite Park, samt på galafesten? Ges man tillfälle där att fotografera celebriteterna?
 

Stoffe69

Aktiv medlem
Eftersom du - helt riktigt - har konstaterat att du inte kommer att sälja bilder från själva galan så ska du fokusera på arkivbilder dvs bilder som kan användas vid senare tillfällen när någon ska skriva om artisten.

Tänk därför på att:
1. Se till att bilderna inte visar att de är från just denna gala
2. Se till att inte ha en mikrofon som skymmer hela ansiktet
3. Ta bilder där artisten om möjligt tittar in i kameran eller åtminstone åt ditt håll
4. Undvik de snygga och konstnärliga konsertbilderna eftersom den marknaden är - om möjligt- ännu mindre
5. Som Magnus påpekade se till att tagga bilderna ordentligt. Detta görs enligt standard i IPTC metadata. Glöm inte att lägga in ditt namn där eftersom det är så bildbyrån hittar vem som ska få betalt :)

Marknaden för denna typ av bilder i Sverige är oerhört liten och det mesta täcks av antingen tidningarnas egna fotografer eller genom arkivbilder.
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Inga problem!

Röda mattan bilderna är vad vi alltid börjar med innan vi går in i själva arenan, så där har du chans att fota de kändisar du vill när de kommer in. Det brukar vara rätt trångt där för alla ska ha bilder på dem, förutom jag som inte orkar bry mig så mycket om just kändisar. :)

När galan är slut så får vi ju gå upp på scen för att ta närbilder på artisterna med pokaler osv, genomföra intervjuer och sånt. Även där är det trångt men man kan få rätt schyssta bilder ändå. Tänk på att galan fortfarande direktsänds på nätet när vi går ut på scen för att fota dem efteråt så gör inget dumt. :)

Galafesten på kvällen brukar vara väldigt dåligt ljussatt och om inte ännu mer ont om plats än vid övriga fotograferingar tidigare på kvällen. Där bryr jag mig inte ens om att plåta utan låter folk bara ha sitt lilla roliga.

Vad du bör ha med dig är ju kamera (kameror), så mycket brännvidd du kan få tag på, vidvinkel, extern blixt och ett monopod så du slipper sitta och hålla i kameran hela kvällen på pressläktaren.

/ Magnus
 

PhotoMath

Medlem
Klädsel och inköp...

Hej!

Jag ska snabbt fundera över om det kan vara värt att investera i en monopod. Jag kör alltid med min BlackRapid sele när jag använder mitt 70-200, men det kanske är som du säger, att det kan vara värt att köra med stöd, både för stabiliteten och att spara axel/rygg/handleder.

Nu till ytterligare en fundering, som kanske kan tyckas vara lite off topic, men jag vill ändå passa på att ställa frågan... Vad har man på sig som fotograf på P3 Guld-galan? Klädseln överlag lär spänna över många stilar, men det är ändå en gala, och man vill ju smälta in, eller hur?

Tack för all hjälp!
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Det är lugnt :)

Ett monopod behöver du nog ändå förr eller senare, du behöver ju inte köpa något svindyrt. Bara det är stabilt nog och lätt att ta med sig.

Klädseln brukar ju vara ganska normal för oss som plåtar där, dvs jeans och en skjorta. Kom inte som en slusk eller uteliggare i skitiga kläder. Evenemanget direktsänds ju i både TV och på webben så att klä sig normalt och rent är en fördel.

Lycka till och vi syns säkert där på Lördag då även jag ska dit och plåta eventet.

/ Magnus
 

PhotoMath

Medlem
Mina bilder från P3 Guld...

Var på P3 Guld igår, och hade det riktigt bra! Fotograferade vid röda mattan, från pressläktaren under galan, på vinnarscenen, och från efterfesten.
Använde mest mitt 70-200/2,8, då jag tycker om att komma nära med skarpa ögon.
På pressläktaren hamnade jag på rad 16, vilket var lite långt bort för 200 mm.
Under galafesten saknade jag en extern blixt. Jag behöver dessutom våga att ta för mig lite mera, men det får bli nästa gång.
Mina bilder finns här:
https://flickr.com/photos/134024121@N04/sets/72157663655406485
Tack för all hjälp i denna tråden!
 
ANNONS